Gå til innhold

E6600 vs E6400


Bornslip

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvilken oppløsning folk kjører, men..

Legion Hardware CPU scaling with the GeForce 8800 GTX

Therefore, after having run a number of tests on the GeForce 8800 GTX, we believe that it is not as CPU reliant as first thought. Of course at lower resolutions with lower quality settings enabled, the CPU would have much more of a strangle hold on performance.
Lenke til kommentar

Har svært lyst på E6600. Den koster ca 2600 kr i nettbutikkene nå. Vil den falle i pris litt utpå nyåret eller bør jeg kjøpe den med en gang?

 

Vil være en solid upgrade fra min P4 640 3.2ghz, som jeg også tror underpresterer fordi den fikk seg en trøkk (96 grader fordi vifta ikke satt skikkelig).

Lenke til kommentar

Og jeg vil ha 2 gb ram som nå. Tar gjerne i mot tips på ram til en grei pris. Skal ikke klokke ramen, så ikke tenk på noe sånt.

 

Trenger jeg et dyrt hovedkort hvis jeg bare skal klokke CPUen 10% feks? Tar gjerne i mot tips her også. Vil gjerne ha et kompatibelt system :p

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal overklokke mer enn 10%, så er det kanskje en liten idè å kjøpe et MSI hovedkort med D.O.T.

Da trenger du faktisk bare å skru på en instilling, så overklokker maskinen seg selv. Men det billigste kortet jeg vet om som har DOT er P965 Platinum, og det koster litt mer enn det du trenger å betale for å klokke 10%.

Så lenge hovedkortet støtter Core 2 Duo så skal 10% gå greit. Et P965 basert kort gir trolig mest for pengene.

MSI P965 NEO-F eller Gigabyte GA-965P-S3 kan være ganske aktuelle. Der vil jeg si at Gagabyte-kortet har en noe bedre layout.

 

Når det gjelder RAM, så er DETTE den billgste 667MHz RAMen, du trenger egentlig ikke raskere enn dette hvis du bare skal overklokke 10%. Det klarer omtrent alle RAM brikker, mange uten å sette ned timings engang.

Hvis du tror du har tenkt å gjøre et stort nummer ut av overklokkinen, så kan du kjøpe et sett som kjører på 800MHz, da er det bare å finne et par HER. Nå ser det ut til at Kingstons sett er billigst, men skal du ha CL4 er GeIL billigst.

Men skal du overklokke mye, da tenker jeg over 20% og langt oppover, så må du nok investere i et bedre hovedkort enn de jeg har nevnt.

 

Du kan spare oppimot en tusenlapp om du kjøper 667MHz RAM og et billig hovedkort, da sammenlignet med 800MHz RAM og ASUS P5B og liknende kort.

 

EDIT: finskreiv litt av teksten

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Nei, det setemmer ikke helt, timings et fellesbegrep for alle latancy-tidene, altså forsinkelsestidene. Så lavere timings = lavere forsinkelse. Altså er lave timings bedre enn høye.

Det beste du kan få til 800MHz er vel 4-4-4-12, mens de fleste "billige" RAM settene har 5-5-5-15 el.l.

Hvis du kjøper RAM med lave timings, så kan du når brikkene blir ustabile sette opp latencyen, og da kan du klokke de enda mer før de blir ustabile og du må sette opp mer.

Så lave timings er mer klokkevennlig.

 

Men selv om 4-4-4-12 er bra på 800MHz brikker, så er det ikke ullt så bra på 667MHz brikker, og er vel egentlig nesten mye på 533MHz brikker.

Lenke til kommentar

Hva vil du si er viktigst for gaming? Lav responstid eller høy frekvens? RAMens kvalitet kan vel deles opp i de to kategoriene, hvis jeg har forstått det riktig.

 

Er noen av de fire tallene "viktigere" enn andre?

 

Mine nåværende brikker har 2,5-3-3-8 og 533 MHz. (4 x 512 mb)

Endret av questra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...