South_Bridge Skrevet 17. desember 2006 Skrevet 17. desember 2006 Først må jeg si at dette er et flott verktøy for folk med kraftige bærbare men som ønsker å redusere strøm bruken og støyen. Selv har jeg bare eksperimentert litt med CPU, og jeg ser allerede forbedringer! Nå holder jeg på å dille med skjermkortet, et mobilty x700 fra ati. Hva slags innstilliger å trygt å kjøre med når jeg ønsker å redusere strøm og støy? i NHC er 350Mhz Core og 300Mhz Minne default for meg... noen som kan dette med å overklokke/"deklokke" og vet slags verdier jeg burde ha for å spare litt på strømen og redusere støyen som følger av at skjermkortet må kjøles?
ventle Skrevet 17. desember 2006 Skrevet 17. desember 2006 (endret) bruk 3DMark til å teste klokkingen. prøv og endre med fem og fem Mhz av gangen, og kjør hele 3DMark-testen (Hvilken versjon spiller ikke så stor rolle). Så lenge 3DMark klarer å fullføre uten å henge seg, er det trygt å bruke denne klokken (gjelder både når du klokker opp og ned). Jeg har ett kort som kjører originalt på 390/190 (kjerne/minne), den mest effektive overklokkingen er 405/220 mens jeg kan tyne batteriet litt ekstra ved å gå ned til 365/180. Jeg brukte også scoren i 3DMark til å finne den beste overklokkingen, kjernen klarer for eksempel mer hvis jeg skrur ned minnefrekvensen, men det ga dårligere 3DMark-score. Endret 17. desember 2006 av ventle
South_Bridge Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Skrevet 18. desember 2006 Vet ikke om det er mye sant, men nå kjører jeg 100/100 på GPU og Minne. CPU er satt til 798 mhz med intern på 200mhz(prøver meg litt). Men allikevel starter GPU vifta... kun ved idle i windows, og det synes jeg er irriterende.... Det er ikke CPU vifta, så jeg antar at det er GPU vifta som surrer og går... kun ved idle!
Kamikazesmurf Skrevet 18. desember 2006 Skrevet 18. desember 2006 Har også en laptop med x700... Etter en stund opplevde jeg at maskinen begynte å restarte i litt tyngre spill (ja da, jeg vet det er støv og dritt i kjøleribber som gir høy temperatur, og nei, jeg gidder ikke bryte garantien for å gjøre noe med det). Jeg brukte da NHC til å klokke ned skjermkortet til 330/330 og undervolte cpu et par hakk på alle frekvenser. Bruker konsekvent dynamisk endring på cpu-hastighet. Opplevde ikke all verden økning av batterilevetid da batteriet mitt nå begynner å slite etter 1 1/2 år med ledningen i veggen 99% av tiden, men viften(e) går nesten aldri under batteribruk lengre.
South_Bridge Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Skrevet 18. desember 2006 batterilevetiden min er grei, 2,5 - 3 timer om bruken er "office"-like. Skjerkortet mitt stod på 350/300 men er satt ned til 100/100, virker ikke som om det er noen forskjell. Maskina skal i hovedsak kun brukes til compiling og office/web så jeg trenger ikke skjermkortet daglig.
ventle Skrevet 18. desember 2006 Skrevet 18. desember 2006 skjermkortet klarer garantert ikke 100/100 stabilt, så da virker ikke over/underklokkinga.
South_Bridge Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Skrevet 18. desember 2006 skjermkortet klarer garantert ikke 100/100 stabilt, så da virker ikke over/underklokkinga. 7531448[/snapback] god konklusjon det der ja... Vifta går og går, fremdeles gjør jeg ingenting bortsett fra å titte på desktoppen min. kjører ingen spill, programmer... nada
South_Bridge Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Skrevet 19. desember 2006 svaret på gåta... Dear Customer This is probobly due that you have updated to latest BIOS. Latest BIOS to M6 model do have constant Fan running. To downgrade the BIOS you will ned to send in your notebook for service. Best Regards XXX - Asus Nordic TSD
ventle Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Veldig bra den nyeste BIOS'en med andre ord :!:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå