Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hyundai Sonata 94 - El-problemer + EU/Trondheim


oystlars

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har en eldre Hyundai som i det siste har begynt å slite med EL-systemet:

 

1. Lysstyrken går opp og ned i fast tempo (4 g/sekundet), slik at lysene flimrer svakt, dette gjelder alle bilens lys, inni som utenfor.. (Bilstereoen gikk heden for ikke lenge siden, fotoboksvarsleren funker ikke på kalde dager, pærene foran går uvanlig ofte mm <-- jeg lurte på om alt dette kunne ha noe med spenningen å gjøre?)

 

2. Kjørelysene har kuttet (lenge siden), er jo bare å skru på bryteren, men irriterende nok å må ha den på hver gang.. Ble tipset DRL-boksen, prøvde å bytte med en annen, men ingenforskjell. DRL - daytime running lights. Har sjekket sikringer (inne i bilen og forran) og relee forran (i den boksen ved batteriet)

 

I tillegg skal jeg straks inn på EU-kontroll (I trondheim/namsos/stjørdal), og jeg vet bilen ligger høyt på CO2 pga. slitte oljetettingsringer. Noen som har tips og råd (bortsett fra å skifte?) for å få ned avgassene?

 

Noen som vet av verksteder som er snille på slike ting?

 

Bilen er forøvrig i god stand, finnes ikke rust blant annet (så har jeg i allefall sagt noe positivt også..).

 

Takker for alle svar :-)

 

/øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis lysene flimrer( lysstyrken) så er det muligens regulatoren som sitter på dynamoen. Denne sitter fast med 2 skruer og skiftes på 10 min. Den har også børstene som overfører strømmen fra dynamoen, d er jo mulig disse er slitt.

Når d gjelder dårlige tetninger på ventilene så finnes d ingen snarveier er jeg redd,- de må ganske enkelt skiftes :)

Endret av Baardson
Lenke til kommentar

Regulator høres ut som blink ja, må vel gå løs på denne i jula da kanskje?

 

Ja, sjekket med voltmeter. Spenningen varierer mellom 13,5 og 15v når bilen er i gang.

 

...

 

Men hva med oljetetningsringene? Jeg synes det koster drøyt mye å skifte de når bilen er såpass gammel, kanskje går den bare et par år til. Sist så gikk den gjennom med bare anmerkning om at det var noe høyt, dere har vel ingen tips for hvordan jeg lettere kan få den igjennom? .. Jeg kjører bare i helgene så det blir ekstra dyrt med mange tusen bare for helgekjøringa, om dere skjønner.

 

Ellers takk for svar.

 

Mvh.

Øystein

Lenke til kommentar
Regulator høres ut som blink ja, må vel gå løs på denne i jula da kanskje?

 

Ja, sjekket med voltmeter. Spenningen varierer mellom 13,5 og 15v når bilen er i gang.

 

...

 

Men hva med oljetetningsringene? Jeg synes det koster drøyt mye å skifte de når bilen er såpass gammel, kanskje går den bare et par år til. Sist så gikk den gjennom med bare anmerkning om at det var noe høyt, dere har vel ingen tips for hvordan jeg lettere kan få den igjennom? .. Jeg kjører bare i helgene så det blir ekstra dyrt med mange tusen bare for helgekjøringa, om dere skjønner.

 

Ellers takk for svar.

 

Mvh.

Øystein

7522684[/snapback]

Ja da kan jeg anbefale et stoff som heter Redex. Skru ut alle Tennpluggene og hell en skvett i hver sylinder og la stå noen timer. Skift oljen etter å ha kjørt litt(noen km). Dette skulle gjøre susen. Gi tilbakemelding på om dette hjalp!

Lenke til kommentar
Regulator høres ut som blink ja, må vel gå løs på denne i jula da kanskje?

 

Ja, sjekket med voltmeter. Spenningen varierer mellom 13,5 og 15v når bilen er i gang.

 

...

 

 

Ellers takk for svar.

 

Mvh.

Øystein

7522684[/snapback]

 

 

15V er alt for høy spenning, om du ikke KUN kjører korte turer vinterstid... (opp til 2 km?)

Lenke til kommentar

15V er ikke nødvendigvis for mye. Avhenger av hvor det blir målt. Blir det målt rett etter generatoren er ikke det mye, men et batteri skal normalt ligge på 14.4V oppladet, men enkelte batterier skal ligge på 15V oppladet (isåfall må både batteri og lader være valgt/tilpasset 15V).

Lenke til kommentar
15V er ikke nødvendigvis for mye. Avhenger av hvor det blir målt. Blir det målt rett etter generatoren er ikke det mye, men et batteri skal normalt ligge på 14.4V oppladet, men enkelte batterier skal ligge på 15V oppladet (isåfall må både batteri og lader være valgt/tilpasset 15V).

7567029[/snapback]

 

oK. det med batterier tilpasset 15V har ikke jeg noe greie på. Hadde vært fint med noen eksempler på de typene som er det.

Lenke til kommentar

Sjekk spenningen direkte på batteriet (mål direkte på polene). Spenningen på batteriet skal være 14.4V med motoren igang. Dersom spenningen er vesentlig lavere (<14V) enn dette kan det være noe galt med tilkoblingen et eller annet sted, eller en deffekt på et av komponentene som har med ladingen å gjøre.

Lenke til kommentar

Du tar gjerne ut spenningsregulatoren og sjekker lengden på børstene. Du finner den somregel som en rund eller oval gjenstand på baksiden av dynamoen som sitter i to skruer. Vanlig slitasje ligger først of fremst i børstene. Børstene skal klemme passe hardt mot sleperingene som sitter på rotoren i dynamoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...