Gå til innhold

UnderVannsJakt - ned i vann..


exess15

Anbefalte innlegg

Hei.. Tenkte jeg skulle fortelle dere om en sport som kalles Undervannsjakt. Grunnen er enkelt og greit at vi vil at flere og flere skal få øynene opp for denne fantastiske sporten!

 

Hva er undervannsjakt?

 

Undervannsjakt er å jakte på fisk å sjømat med lungene som eneste luftreserve!

Sporten er en glimrende måte å holde seg i form på. Den passer for alle med middels eller god form.

 

Undervannsjakt er IKKE apparatdykking, men en form for fridykking.

 

Utstyret

Som undervannsjeger trenger man ikke planlegge på langt nær like mye som en apparatdykker.

Man har utstyr som koster mye mindre, og som er lett å ta med seg.

 

-Drakt i Open Cell neopren

-Finner - myke og lange

-Maske - Svart silikon, lavt volum

-Blybelte - Gummi

-Sokker og hansker

-Harpun

 

Undervannsjakt kan tilby en pause fra konkurransesamfunnet. I stedet for å la konkurranseinstinktet drive deg, kan man heller dyrke samhold, vennskap, solidaritet og utvikle en personlig progresjon.

 

Hvis noen har spørsmål å komme med så bare spør :)

 

Klubber for uv jakt i norge;

 

-Haugaland Undervannsjegere

-NordHordaland Undervannsjegere

-Austevoll Undervannsjegere

-Vestkysten Uvjegerklubb

-Herøy Dykkerklubb

-Sunnfjord Uvjegere

 

Linker

Frivannsliv - Nettbutikk og Kurs

Klubber for undervannsjakt i Norge

Haugaland Undervannsjegere

 

Flere finnes på sidene overfor!

 

/Jan Tore

Haugaland Undervannsjegere!

Endret av exess15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke, men du kan høre på www.frivannsliv.no forumet.

 

Ellers kan du alltids gjøre som meg. Starte en klubb og få med flere! :)

 

Nei Runar, det er ikke skummelt, bare litt i begynnelsen. Men du venner deg fort til de store tarebladene som vaier i strømmen og mørket under deg!

 

 

 

/Jan Tore

Endret av exess15
Lenke til kommentar

Undervannsjakt kan spores helt tilbake til middelalderen..Så det er definitivt ikke noe nytt.

 

I middelhavslandene har det lenge blitt sett på som den grommeste formen som dykking, og her er det veldig utbredt.

Her i norge er det ikke så mange undervannsjegere, men det kommer flere og flere.

Men nei, det er ikke noe nytt..

 

/Jan Tore

Lenke til kommentar

Eneste jeg har gjort personlig er å dykke med "dykkerdrakt", svømmeføtter, og dykkermaske, og spikket "spyd".

:)

 

Veldig morsomt å bedrive om du ikke har så mye tid å begynne sånn proffesjonelt, eller ikke øsnker bruke så "mye" penger på det.

 

Fungerte utmerket til å ta flyndre. :p

En "fork" i metall fungerte dog mye bedre, og funket til å ta fisk som ål også.

Lenke til kommentar

Våtdrakt.

 

Jeg har tatt fridykkerkurs, og har holdt på litt.. (dessverre alt for lite de siste to årene pga bihule-problemer..). det er ufattelig gøy. Spenning, god trening, utfordrene.. det er en digg følelse å se at det er en torsk du nettopp spiddet i hodet med dykkerkniven din!

 

Dette er helt "ufarlig". Sunn fornuft holder! Kjenn dine grenser, og ikke strev etter å sette nye dyberekorder hele tiden. Dette er bare dumt, og unødvendig!

Lenke til kommentar

Våptdrakt er ikke det varmeste, men tørrdrakt er helt utelukket til fridykking.. Den typen våtdrakt vi bruker er spesiells om gjør at man holder varmen veldig godt.

 

Har selv en Elios Smoothskin Ultrasoft 7mm, sist jeg var uti var det 6 grader, kjente ikke tegn til at jeg frøs etter 2 timer..

 

/Jan Tore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...