Gå til innhold

Noen kampsport som passer for meg?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke drevet med Krav Maga, ellers, så har jeg drevet på med alt jeg har snakket om. Så jeg anntar jeg har en viss peiling på det jeg snakker om.

 

Utholdenhetsmessig, så er den største forskjellen mellom de forskjellige treningsplassene stort sett instruktøren(e) Noen holder ett høyt tempo, andre holder mer "trimpartitempo"... Du må nesten bare prøve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg vil vel anbefale Krav Maga, Kali Sikaran, KunTao, San Soo og Muay Thai, i hvert fall hvis du er interessert i en kampsport som er effektiv som selvforsvar. Jeg vet ikke hva som er tilgjengelig der du bor, men skal jeg gjette er det bare Muay Thai og kanskje Kali Sikaran...

 

Hvis du ikke er interessert i selvforsvar er det haugevis av stilarter du kan vurdere :) jeg vet ikke hva som er best hvis du er ute etter grappling, men skulle tro at submission wrestling, bjj og bryting er best.

Endret av magnus90
Lenke til kommentar

Akkurat hvor brukbart det er i en faktisk kampsituasjon er ikke så veldig farlig, det viktigste er at det er god trening og gøy å drive med, samtidig som det kanskje ser litt tøft ut også. Det ser uansett ikke ut til at jeg har tid til noe mer enn det jeg driver med fra før uansett dette semesteret.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke er interessert i selvforsvar er det haugevis av stilarter du kan vurdere :) jeg vet ikke hva som er best hvis du er ute etter grappling, men skulle tro at submission wrestling, bjj, Jigo Ryu Jujutsu og bryting er best.

7831496[/snapback]

Du har satt den stilarten i feil bås. Av JJG arter, så er Jigi Ryu den som er mest selvforsvarsrettet. De har stort sett fjernet det meste av tradisjonelle JJG elementer. Vær snill og skriv kun Jujutsu hvis du ikke er helt sikker på hva du faktisk snakker om.

Lenke til kommentar
Akkurat hvor brukbart det er i en faktisk kampsituasjon er ikke så veldig farlig, det viktigste er at det er god trening og gøy å drive med, samtidig som det kanskje ser litt tøft ut også. Det ser uansett ikke ut til at jeg har tid til noe mer enn det jeg driver med fra før uansett dette semesteret.

7835470[/snapback]

Ok, hovedpoeng følger : Ser det stilig/tøft ut, så kan du være 90% sikker på at det ikke funker i faktisk kamp... :thumbup: Roundhouse, jumpkick ol. ser jævlig stilig ut (i tillegg til at du helst skal være kanske myk før du tester det ut) men i faktisk kamp, så vil man aldri bruke noe av det, så hvis du er ute etter god trening/ser kult ut, så kan muligens karate eller JJG være noe for deg. (Spørs litt på hvor keen du er på å følge strikte treninger, det sier du heller lite om) Siden det er veldig forskjellig i forhold til hva du skal trene. De fleste kampsporter a-la karate kan ha en tendens til statisk trening. Aka, 10-20 stykker står på rekke for å trene slag el. Du høres egentlig ut som om du vil gå mer sparringsrettet trening (trening med partner el.) Ville forsøkt å sett litt rundt i nærmiljøet hva de har å tilby. Vil først og fremst anbefale deg å se om ikke du kan få muligheten til å møte opp på en trening, slik at du kan se hvordan de trener.

Lenke til kommentar
Stilarten Tae Kwon Do har jeg liten kjennskap til, men konkuranserettet. Så ser du at de KUN sparker. De bruker lite til ingen gard og bruker stort sett hendene til å dra opp buksen for å gjøre det lettere når du skal sparke.

7517667[/snapback]

 

Bare for oppdatering inneholder Taekwon-do (iallefall hvordan jeg staver det) en god del bruk av armer og ikke bare spark som ble skrevet. Har drevet paa med det i to aar og jeg har da brukt armene mine til baade aa slaa og avvaepne. Brekking av planker er ogsaa noe som gjores, men jeg har ikke provd det enda.

Lenke til kommentar
Jeg snakker om konkuranse, du snakker om trening. Ikke bland de to tingene, så er vi nok enige skal du se.. :)

7845663[/snapback]

 

Vel, det er ikke bare sparking i konkurransene heller, men saa klart varierer jo hvordan man konkurrerer fra person til person. Saa kanskje du har sett mest av personer som er bedre med bena enn armene. Jeg vet f.eks. at det finnes en person uten armer som bare bruker bena og er saa vidt jeg har forstaat utrolig god :dribble: Jeg vil bli saa god :D

 

P.S.

Beklager misforstaaelsen :blush:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Judo er undervurdert! Følger man med oger over 10 år har man stort utbytte av treningene om man samtidig trener sammen med en god uke (motstander) er det utrolig gøy! Teknikkene er greie å få til men mye av det samme frem til grønt da man begynner på de avanserte sakene. Til svart belte (første svarte belte kalles 1. Dan) skal man kunne noe Kata.

 

Som jeg sa er judo undervurdert: man kan tro at siden man går på judo kan man kverke andre men det er ikke sant. Kan man ikke teknikken ordentelig er det rett og slett farlig for deg selv og andre. Desuten er det ikke lurt å angripe med judo da du er passiv! Judo brukes best i dagliglivet i forsvar da du fort (hvis du kan judoen, altså følger med o.l. under trening) kan se hvor svalheten til angriperen ligger ¨felle ham/henne ned eller rett og slett ta en armben (sette leddene til motstander i ubehagelige stilinger) eller en kotrnolert kveling.

 

Judo (etter min mening) er avanserte teknikker (etterhvert i alle fall). Bruker du tid på det blir du god!

 

Har selv grønt belte 3.Kyu Mon og skal opp til blått 2.Kyu. Etter det kommer brunt belte, 1. Kyu og deretter svart belte 1. Dan! Har gått på judo i 4-5 år. Hadde en pause på ca et år før denne sesongene. Moro å komme tilbake da jeg har glømt mye. Jobber nå mye mer konsentrert og får mye mer ut av treningene.

 

beklager leif og rotetet info fra meg.. og beklager bump :p SItter på forumet og søker på div ting ;)

 

Nyttige linker:

judo.no

http://no.wikipedia.org/wiki/Judo

Lenke til kommentar

IKKE driv med Tae Kwon Do hvis du ikke vil ha det fysisk, når jeg drev med det hadde vi sparring(kamp) under hver trening, både med og uten vester(brukte bare vester som beskyttelse)

sparringen var en viktig del av treningen, stort sett under hver kamp fikk en eller annen ett spark på bena/armene.

Det hendte også at man gikk ned for telling under sparring(både med og uten vest)...

Men så trente jeg med noen av norges beste også da, mange av dem kombinerte kick-boksing og tae kwon do, får å få ekstra mye kraft i sparkene...

 

ikke å anbefalle for noen som ikke liker fysisk kontakt...

Lenke til kommentar
IKKE driv med Tae Kwon Do hvis du ikke vil ha det fysisk, når jeg drev med det hadde vi sparring(kamp) under hver trening, både med og uten vester(brukte bare vester som beskyttelse)

sparringen var en viktig del av treningen, stort sett under hver kamp fikk en eller annen ett spark på bena/armene.

Det hendte også at man gikk ned for telling under sparring(både med og uten vest)...

Men så trente jeg med noen av norges beste også da, mange av dem kombinerte kick-boksing og tae kwon do, får å få ekstra mye kraft i sparkene...

 

ikke å anbefalle for noen som ikke liker fysisk kontakt...

8875675[/snapback]

 

Heh, du var "uheldig" da. Trente TD i 5 mnd, ikke en eneste gang var det sparring. Dette har kansje mye å si på trener da :)

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale Shotokan Karate, i hvert fall. Gikk på det i overkant av to år, og fikk særs lite ut av det. Treningene var veldig lette fysisk sett, det var veldig lite variasjon og halvparten av tiden gikk ut på å lære kataer, som er bestemte mønstre man går. Disse kataene skulle man vise frem ved hver gradering, og gjorde man de tilfredstillende gikk man opp til neste grad.

 

Treningsmessig vil jeg anbefale kickboxing. De treningene jeg har vært med på og beskuet har vært harde, effektive og varierte, og det er tydelig at det er veldig god allround-trening for kroppen, både med tanke på styrke og smidighet.

 

Selvforsvarsmessig kommer man ikke unna Krav Maga. Har aldri vært med på en trening selv, men har hørt veldig mye bra om det, og det er tydelig at treningen er siktet inn på virkelige situasjoner.

Lenke til kommentar

Kickboxing er moro ja, men måtte slutte pga det ble for mye samtidig med styrketreningen og det var for mye tøying som ødelegger fremgangen litt.

Så måtte ta et valg.

 

Kickboxing treninger er harde hvis man gir alt i hver trening noe som jeg gjorde. Var 1000vis av pushups, situps, planken, benhev sittende osv helt jævelig :D

 

Og så var det jo selvfølgelig sparring hvor jeg fikk et hard spark i magen hver eneste trening.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

*Fjernet Quote*

8875675[/snapback]

 

Heh, du var "uheldig" da. Trente TD i 5 mnd, ikke en eneste gang var det sparring. Dette har kansje mye å si på trener da :)

8881673[/snapback]

 

 

jeg gikk der vel i 3-4 år tror jeg(litt usikker), og i starten var det ikke veldig mye, men det ble en god del etterhvert, og man lærte å blokke ut sparkene mentalt, så det var ikke så ille...

var greit når jeg ble "utsatt" av befalet i forsvaret for han som slo hardest under kamp-trening der, gadd ikke gjøre en innsats for å blokke han engang, jeg hadde vest, han hadde hansker, jeg var vant til mye værre ting :ph34r:

 

 

men det har sikkert med trenerene å gjøre, jeg trente som sagt med noen av de beste i norge, og han jeg hadde som fast trener er grunnleggeren til Mudo

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Kickboxing er moro ja, men måtte slutte pga det ble for mye samtidig med styrketreningen og det var for mye tøying som ødelegger fremgangen litt.

Så tøying ødelegger fremgangen? Tøying/stretching gjør kanskje restitusjonstiden litt lengre, men det utvider også "posene"/hinna rundt musklene så de får mer plass til å vokse på. Kan vel si med ganske stor sikkerhet at alle Mr.O-deltakerne stretcher skikkelig minst en dag i uka.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne bynne på boksing! Har fått med meg at det er veldig bra trening osv :D Men jeg vil unngå kontakt. Vil ikke bokse mot andre. Og jeg vil ikke ha kamper ++

Leste dette en plass:

 

"Mange steder kan du nemlig delta i veldig krevende boksetrening uten å skulle utveksle slag med andre. "

 

Er dette vanlig/uvanlig?

 

Hva er forskjellen på boksing og kickboksing?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...