Gå til innhold

komme forbi harddisk passord ?


DaJev

Anbefalte innlegg

hei!

 

en venn av meg gikk bort for et par uker siden. Idag fikk jeg laptoppen hans (Asus) fra moren. Hun vil gjerne komme seg inn på maskinen. Men det viser seg at laptoppen har harddisk passord. Dette skjer før windows starter opp. Jeg har ingen mulighet til å komme til setup eller boot menu.

 

så jeg lurer på hvordan skal jeg komme meg inn?

Jeg har søkt på google og den eneste løsningen er å ta ut harddisken og sette den inni en annen harddisk. Dette ville låse opp harddisken.

 

Stemmer det?

Er det vanskelig å gjøre det? Jeg har bygget stasjonære pcer 100vis av ganger men aldri åpnet en laptop.

Endret av DaJev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondolerer ang. vennen din. Trist når slikt skjer.

 

Jeg stusser litt på dette såkalte "harddisk passordet" du nevner.

Jeg vil tippe det er et passord satt i BIOS. I så fall må du resette CMOS / fjerne batteriet i et par min.

 

Dette hadde vært utrolig enkelt om PCen var stasjonær, men nå er det jo en laptop - og jeg har aldri vært borte i dette før.

 

Fant dog en link du kan ta en titt på: http://www.uktsupport.co.uk/reference/biosp.htm

 

Ellers kan du ta og søke etter "reset bios password laptop / cmos reset" osv. på div. søkemotorer.

 

Håper det hjelper og lykke til videre.

~ loathsome :)

Lenke til kommentar
oj? er du sikker på at den er lagret i biosen og ikke i selve harddisken??

7515776[/snapback]

Hvis du ikke kommer inn i biosen, er det nok der passordet er lagt inn inn, siden BIOS-en starter opp før den sjekker harddisker o.l. Selv om det kan være litt kludrete på en bærbar, er det ikke noe problem å komme forbi det.

 

Dersom det er harddisken det er passord på, er den sannsynligvis kryptert med pgp whole disk encryptioen eller tilsvarende, men da får du gjerne opp en melding som forteller deg at den er kryptert, og at du skal taste inmn passord. Er disken kryptert er mulighetene for å få tilgang til dataene lik null.

 

Akkurat hvilken feilmedling er det du får opp?

btw: Kondolerer så mye.

Lenke til kommentar
jeg vet ikke altså. Det kommer sånn Primary disk blabla

secondary disk .. Please enter password.

Så hvis jeg fjerner secondary disk og booter fra primary. vil det funke dA?

7515955[/snapback]

Ser for meg ut som et bios-passord, så jeg tror du skal prøve å resette CMOS først.

 

edit: forslag til ny emnetittel: "Komme forbi oppstartspassord"

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
hei! jeg fjernet harddisken og startet. Og da bootet den windows-cden min. Nå er jeg inne på installasjonsmenyen

 

men den  sier 0 harddisk found.

 

Så jeg går inn for å åpne selve laptoppen. Fortell meg hvordan jeg skal resette biosen. Tusen takk på forhånd.

7516113[/snapback]

 

For å resette BIOS på Dell-laptoper skal man holde inne power-knappen i 20 sekunder mens batteriet er ute. Vet ikke om det er en tilsvarende funksjon på ASUS-laptoper.

Lenke til kommentar
Jumper er vel oftest istendenfor å ta ut batteri? Har aldri opplevd å måtte gjøre begge deler.

7516275[/snapback]

Mente jeg måtte gjøre begge deler på mitt gamle asus p4s333, men jeg skal ikke si det 100% sikkert. Det står sikkert i servicemanualen.

 

sca: Hvis det fungerer å putte disken i en annen maskin, så kan det vel ikke være et HD-passord?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Ser ut til at det er satt et drivelock passord på maskinen. Dette er lagret i elektronikken på selve disken, så uansett hva du gjør i BIOS vil det ikke hjelpe.

 

Det er ikke noen enkelt "crack" eller noe masterpassord noen kan hjelpe med her. For drivelock, blir det å flytte platene over i et annet kabinett med annen elektronikk.

 

sca: Hvis det fungerer å putte disken i en annen maskin, så kan det vel ikke være et HD-passord?

7516661[/snapback]

Ta ut platene og sette i nytt kabinett. Altså fysisk demontere harddisken for å flytte over innmaten.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Ser ut til at det er satt et drivelock passord på maskinen. Dette er lagret i elektronikken på selve disken, så uansett hva du gjør i BIOS vil det ikke hjelpe.

 

Det er ikke noen enkelt "crack" eller noe masterpassord noen kan hjelpe med her. For drivelock, blir det å flytte platene over i et annet kabinett med annen elektronikk.

 

sca: Hvis det fungerer å putte disken i en annen maskin, så kan det vel ikke være et HD-passord?

7516661[/snapback]

Ta ut platene og sette i nytt kabinett. Altså fysisk demontere harddisken for å flytte over innmaten.

7516687[/snapback]

 

mye av det du sier stemmer overens med forsøkene mine.

Ja jeg flyttet HDen til en annen Asus laptop. Men det funket ikke. Det antar jeg er pga samme elektronikk. Begge laptopene er jo ASUS. Så mener du det vil funke om jeg setter den inni i en toshiba?

Lenke til kommentar
mye av det du sier stemmer overens med forsøkene mine.

Ja jeg flyttet HDen til en annen Asus laptop. Men det funket ikke. Det antar jeg er pga samme elektronikk. Begge laptopene er jo ASUS. Så mener du det vil funke om jeg setter den inni i en toshiba?

7516700[/snapback]

Nei, det vil heller ikke funke. Poenget med Drivelock er at det ikke skal ha noe å si om f.eks. harddisken blir stjålet, da den er ubrukelig uten passordet. Dersom maskinen du setter disken i har støtte for drivelock, vil den spørre etter passord. Har ikke maskinen støtte for drivelock, vil du ikke få bootet disken, og du vil heller ikke få tilgang til den på annen måte.

 

Nå er det her forutsatt at det faktisk er drivelock som er satt. Dersom du kommer inn i BIOS, ser du noe valg for drivelock der?

Lenke til kommentar

jeg kommer ikke inn på biosen til laptop1(vennen min sin).

men jeg kommer inn på biosen til laptop2 (min egen med harddisken fra vennen min sin). men jeg ser ingen drivelock der.

 

sorry jeg misforstod. Når du skrev å flytte harddisken over i nytt kabinett tenkte jeg å flytte harddisken over til en annen laptop.

Endret av DaJev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...