Gå til innhold

Legge inn Opera 9.02

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119
Skrevet (endret)

Har planer om å innstallere opera 9.02 men er usikker på følgende:

1 -Må jeg gjøre noen innstillinger for å få java, flash, antivirus, brannmur osv til å fungere med opera eller går dette automatisk?

(I mitt antivirusprogram må jeg slå av eller på beskyttelse for direktemeldingsprogram som aol, msn messenger og yahoo messenger, tenkte kanskje det var noe tilsvarende som måtte slås av eller på men kan ike se noe)

under innstallasjonen fikk jeg opp noen meldinger om beskyttelser (bl.a av trådløst nettverk) som ble slått på, men jeg vet ikke hvordan det går andre veien dvs når nettlesere innstalleres etter antivirus / brannmur programmer.

2 -Må jeg sette opp opera som med explorer, eller vil settings overføres automatisk?

3 -Er det noen innstillinger å passe på helt i starten?

4 -Er opera lett å fjerne helt igjen hvis man ønsker det (for å oppgradere til nyer versjon eller lignende).

5 -Vil opera "overskrive" viktige explorerfiler slik at den fungerer dårligere eller er det 100% separate programmer som jobber uavhengig av hverandre?

Endret av medlem-82119
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opera ødelegger ingenting og overskriver ikke noe for explorer. Du må selvsagt legge inn dine instillinger i opera etter installasjon.

Om branmuren din må åpnes avhenger av type og instillinger. Uansett må den godkjennes i en brannmur regel, enten den gjør det automatisk eller manuelt.

Opera legger igjen noen småfiler her og der etter avvinstallsjon (slik som absolutt alle program må på død og liv gjøre uten grunn). Men en oppdatering vil gå like fint.

Skrevet (endret)

- å installere opera påfører ingen skade på maskinen, og programmet kan lett avinstalleres (kontrollpanel -> legg til/fjern programmer).

- alle programmer som benytter internett trenger å få tillatelse til dette av din brannmur. Noen brannmurer gjenkjenner trygge/snille programmer, og sørger for at de før internett-tilgang automatisk, andre brannmurer krever at brukeren (du) gjør et aktivt valg. Vanskelig for meg å si hvordan du sørger for at Opera får internettilgang, siden du ikke nevnet hvilken brannmur du har. (Men det er ikke noe vanskeligere å få Opera på nett enn IE, msn +++).

- antivirusprogrammet ditt trenger du ikke røre på - med mindre du ønsker at antivirusprogrammet ikke skal scanne igjennom filer o.l. som blir lastes ned av Opera. Men de færreste ønsker vel egentlig å slå av slikt - da forsvinner liksom noe av vitsen med antivirus ;)

- hvis du ønsker det kan du importere bokmerker og slikt fra Internet Explorer (IE). Isåfall kopieres alle over - ingenting forsvinner fra IE. Ønsker du at Opera skal bli standard nettleser kan du aktivere det, men pr default forblir IE standard nettleser, så linker du klikker på i andre programmer (word/pdf/msn m.m) åpnes som standard i IE.

- e-post: hvis du har pop eller imap-konto kan du sette opp Opera til å motta epost. Men det er ikke noe i veien for å bruke andre klienter (som Outlook).

- flash: i utgangspunktet skal flash fungere out-of-the-box om jeg ikke tar helt feil. Selv har jeg brukt Opera i en årrekke, og i "gamle dager" måtte jeg installere flash "manuelt". Med manuelt mener jeg å utføre to-tre museklikk, nemlig å gå til adobes nedlastningsside for flash, for så å trykke på "install flash"-knappen :) Mao: ikke noe problem!

tror jeg har svart på det du lurte på, men spør gjerne igjen om noe er uklart :)

Edit: slenger inn en link for å sjekke om flash er installert, kan være greit hvis man lurer: http://www.adobe.com/products/flash/about/

Endret av qualbeen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...