Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan et skjermkort uten vifte bråke..?


Anbefalte innlegg

Ikke verdens største problem altså, men jeg kan ikke la være å irritere meg litt over det likevel. Den ene PC-en min har et MSI skjermkort, Radeon 9250 (sånn ca..) Vel, dette kortet har kun kjøleribbe, og ingen vifte. De eneste viftene i dette kabinettet er PSU og CPU.

 

Problem: PC-en er svært stillegående, helt inntil jeg åpner Internet Explorer. Da oppstår det en merkelig høyfrekvent hvining/klirring fra kabinettet. Dere som selv har forsøkt å lokalisere ulyder i et PC-kabinett, vet hvor vanskelig dette er, men jeg mistenker at lyden kommer fra skjermkortet, sånn ca. Det spesielle er at lyden forsvinner om jeg scroller opp eller ned på siden som vises i Explorer. Lyden blir også borte om jeg spiller av et filmklipp, eksempelvis fra klipps.no.

 

Som sagt er dette på langt nær et verdensproblem, men jeg vil likevel gjerne høre fra andre som har opplevd lignende. Jeg kan vel ikke være den eneste med akkurat dette lille problemet..? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke verdens største problem altså, men jeg kan ikke la være å irritere meg litt over det likevel. Den ene PC-en min har et MSI skjermkort, Radeon 9250 (sånn ca..) Vel, dette kortet har kun kjøleribbe, og ingen vifte. De eneste viftene i dette kabinettet er PSU og CPU.

 

Problem: PC-en er svært stillegående, helt inntil jeg åpner Internet Explorer. Da oppstår det en merkelig høyfrekvent hvining/klirring fra kabinettet. Dere som selv har forsøkt å lokalisere ulyder i et PC-kabinett, vet hvor vanskelig dette er, men jeg mistenker at lyden kommer fra skjermkortet, sånn ca. Det spesielle er at lyden forsvinner om jeg scroller opp eller ned på siden som vises i Explorer. Lyden blir også borte om jeg spiller av et filmklipp, eksempelvis fra klipps.no.

 

Som sagt er dette på langt nær et verdensproblem, men jeg vil likevel gjerne høre fra andre som har opplevd lignende. Jeg kan vel ikke være den eneste med akkurat dette lille problemet..?  :dontgetit:

7490260[/snapback]

 

Har du høytaleren på?

Jeg mener altså på, men ingen "lyd" i bakgrunnen (ingen musikk osv)

 

Fordi, jeg har hatt samme problemet. Da var det Mic + mic booster som var "on."

Når jeg slo den av.. var alt ok.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

""Har du høytaleren på?

Jeg mener altså på, men ingen "lyd" i bakgrunnen (ingen musikk osv)

 

Fordi, jeg har hatt samme problemet. Da var det Mic + mic booster som var "on."

Når jeg slo den av.. var alt ok.""

 

 

Joda, høyttaleren er på, men lyden kommer ikke derfra, om det er det du mener? Hva er forrestenMic og Mic Booster? Hvor finnes disse innstillingene?

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet. Men så lenge høyttalerne er skrudd av så er det helt fint.

Så enten må du skru av høyttalerne eller så må du kjøpe bedre lydkort som er mindre følsomt for støy fra GFX-kortet.

Mistenker at du ikke har lydkort i maskinen, men benytter lyden som er innebygd i hovedkortet.

Lenke til kommentar
""Har du høytaleren på?

Jeg mener altså på, men ingen "lyd" i bakgrunnen (ingen musikk osv)

 

Fordi, jeg har hatt samme problemet. Da var det Mic + mic booster som var "on."

Når jeg slo den av.. var alt ok.""

 

 

Joda, høyttaleren er på, men lyden kommer ikke derfra, om det er det du mener? Hva er forrestenMic og Mic Booster? Hvor finnes disse innstillingene?

7505434[/snapback]

 

Mikrofon innstilligene kan du finne ved å klikke på høyttaler iconet til nederst høyresiden, eller du finner den i Kontroll panelen.

 

Vaio ;)

huff huff.. hvis jeg skrive noe på engelsk er det fordi jeg har et engelsk XP.. :blush:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

tatt ut pc speakeren?

 

Kan være høytalere viss lyden på måte høres som om maskinen jobber med lydkorte... da er det høytalerne...

 

Edit*

Når maskinen din ikke gjør noe holder den seg veldig kald og når maskinen begynner og jobbe øker varmeutviklingen som blant annet cpu og psu vifter kan reagere på og derme øker hastigheten noe... det kan hende at disse øker den til akurat den hastigheten som gir fra seg en real ekkel lyd...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Sikker på at det ikke bare er en spole i nærheten av skjermkortet?

 

Var plaget med samme problemet før, med en spole på hovedkorte, men det ble borte da jeg byttet psu :)

 

EDIT: prøv å stille skjermen på noe annet en 60hz, kan hjelpe.

7506319[/snapback]

 

På meg er det skjermkortet - 100% sikker!

 

tatt ut pc speakeren?

 

Kan være høytalere viss lyden på måte høres som om maskinen jobber med lydkorte... da er det høytalerne...

 

Edit*

Når maskinen din ikke gjør noe holder den seg veldig kald og når maskinen begynner og jobbe øker varmeutviklingen som blant annet cpu og psu vifter kan reagere på og derme øker hastigheten noe... det kan hende at disse øker den til akurat den hastigheten som gir fra seg en real ekkel lyd...

7506332[/snapback]

 

Jeg har ikke speaker :)

Lenke til kommentar
Jeg har samme problemet. Men så lenge høyttalerne er skrudd av så er det helt fint.

Så enten må du skru av høyttalerne eller så må du kjøpe bedre lydkort som er mindre følsomt for støy fra GFX-kortet.

Mistenker at du ikke har lydkort i maskinen, men benytter lyden som er innebygd i hovedkortet.

7505562[/snapback]

 

Riktig det, jeg har ikke annet enn det innebygde. Lyd er nedprioritert, da jeg ikke spiller og ikke ser film på PC. Om jeg snubler over et PCI-kort, skal jeg stappe det i. Takk for tips.

Lenke til kommentar

Se om noen av kondensatorene på skjermkortet (ser ut som bøtter/sylindre) buler utover og/eller om det tyter ut veske av dem.

 

Dette kan være et tegn på at det er noe galt med elektrolyttvæksen inne i dem og at de har begynt å produsere gass som siver ut og lager pipelyder.

 

En kompis av meg hadde noen slike kondensatorer på hovedkortet sitt og de begynte å lage pipelyder når han brukte maskinen intensivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...