Gå til innhold

Svart/hvit s-video til tv


Messias^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, regner med du bruker Compositt kabel? Og ikke virkelig S-Video kabel? Kan hende du også må stille på Signal Region. Husker ikke helt de forskjellige instillingene. ATI kort er mye enklere :)

 

Edit: Pal G skal også fungere etter hva jeg har brukt.

7489430[/snapback]

 

oh, crap, det er seff, S-VHS! eneste vi hadde på jobben :p

Lenke til kommentar
Ok, men skal fungere å bruke S-Video signal til tv'n om du har S-Video inngang eller en overgang fra S-Video til Scart. Jeg har ikke selv testet dette.

7489446[/snapback]

mulig jeg klarer å rote frem en kompositt og.... husker bare ikke om den er lang nok :p

 

men, har prøvd alt av innstillinger, fortsatt svart hvitt....

Lenke til kommentar

S-video er faktisk ikke endel av SCART spesifikasjonene, selv om de fleste tv'er støtter dette. To ting man må huske på når man bruker s-video over SCART:

 

1. Sjekk om SCART kontakten faktisk støtter s-video. Dersom tv'en har flere SCART kontakter, kan det hende bare 1 av dem faktisk støtter s-video. Forsøk den andre kontakten eller sjekk manualen til tv'en dersom du er usikker.

 

2. Mange tv'er har egne AV kanaler for kompositt og s-video for samme inngang, feks. "AV-1" og "AV-1S". Står den på "AV-1" og du bruker et s-video signal, blir det svart/hvitt bilde. Ofte må man trykke noen ganger på AV knappen for å bytte til riktig kanal. Sjekk også manualen til tv'en dersom du er usikker.

Lenke til kommentar
S-video er faktisk ikke endel av SCART spesifikasjonene, selv om de fleste tv'er støtter dette.  To ting man må huske på når man bruker s-video over SCART:

 

1.  Sjekk om SCART kontakten faktisk støtter s-video.  Dersom tv'en har flere SCART kontakter, kan det hende bare 1 av dem faktisk støtter s-video.  Forsøk den andre kontakten eller sjekk manualen til tv'en dersom du er usikker.

 

2.  Mange tv'er har egne AV kanaler for kompositt og s-video for samme inngang, feks. "AV-1" og "AV-1S".  Står den på "AV-1" og du bruker et s-video signal, blir det svart/hvitt bilde.  Ofte må man trykke noen ganger på AV knappen for å bytte til riktig kanal.  Sjekk også manualen til tv'en dersom du er usikker.

7489502[/snapback]

 

hehe, som sagt, denne tv'em har blitt brukt til dette før.... men da, brukte jeg både S-VHS ( den som ligner på PS/2 kontaken ) og S-Video ( den som ligner på phono kontakt )

 

nå bruker jeg bare S-VHS, men dette er en 20" billedrørs tv, så den har ikke all verdens av duppe ditter :p den har EN scart. hehe

 

men, nå har hele bildet blitt borte, sikkert pga at jeg har tuklet litt for mye med innstillingene.

Lenke til kommentar

Du blander litt nå.

 

For det første, det finnes ingen kabler som heter S-VHS. S-VHS var en forbedret versjon av VHS på 90-tallet. Og for det andre, den kontakten som ligner på en PS/2 kontakt heter s-video. Den runde (gule) phono kontakten heter kompositt.

 

S-video gir et bedre bilde en kompositt.

 

Mange skjermkort "jukser", ved å sende kompositt signaler over s-video kabler. Da vil du få farger selv om tv'en din ikke støtter s-video. Kanskje det er det du har gjort tidligere? Sjekk manualen til tv'en din og se om den virkelig støtter s-video.

Lenke til kommentar

Dette har med om TVen din støtter NTSC eller PAl signaler. Hadde det samme prolbmet før. Funket fint på en del gode/nye TVer, men på eldre, ble det bare svart hvitt, og på de med menyer og svart hvitt, kunne jeg på noen avb de bytte til NTSC, så det ble farger ;) Se om du finner en meny på tven, der du kan skifte på dette.

Lenke til kommentar
Dette har med om TVen din støtter NTSC eller PAl signaler. Hadde det samme prolbmet før. Funket fint på en del gode/nye TVer, men på eldre, ble det bare svart hvitt, og på de med menyer og svart hvitt, kunne jeg på noen avb de bytte til NTSC, så det ble farger ;) Se om du finner en meny på tven, der du kan skifte på dette.

7493655[/snapback]

Burde jo kunne få farger med Pal og da? Hvis skjermkortet settes til å sende Pal signaler å Tv'n er stilt til å motta Pal? Siden Pal er bedre enn NTSC så hadde kanskje vært bedre å sende med Pal?

Lenke til kommentar
NB!  S-video og RGB er ikke det samme.

7491761[/snapback]

 

Jeg vet at S-Video og RGB ikke er det samme. Jeg skrev litt dumt i den posten. Vet at det sendes RGB signaler via Scart, men lurte på om alle Tv'r støtter RGB signaler. Detta lurte jeg på av annen grunn enn Tv ut fra skjermkort. Burde ha skrevet det.

7493839[/snapback]

 

Nei, ikke alle tv'er støtter RGB over SCART.

SCART kan fint overføre kompositt signaler, det behøver ikke å være RGB (eller s-video).

 

For å kjøre RGB over SCART, må enheten som sender signalene (feks. DVD spilleren din) også støtte RGB. De fleste DVD-spillere jeg har vært borte i, sender default ut kompositt signaler over SCART. For å få RGB, må man inn i en meny på spilleren og stille om.

 

Du kan IKKE få RGB signaler ut av feks. en s-video eller kompositt-utgang på et skjermkort (såfremt skjermkortprodusenten har gjort noe spesielt).

Lenke til kommentar
Burde jo kunne få farger med Pal og da? Hvis skjermkortet settes til å sende Pal signaler å Tv'n er stilt til å motta Pal? Siden Pal er bedre enn NTSC så hadde kanskje vært bedre å sende med Pal?

7493860[/snapback]

 

Nei, sender skjermkortet ut s-video signaler, og han bruker en s-video>scart konverter, og tv'en hans ikke støtter s-video over scart, får han et svart/hvitt bilde selv om han sender i PAL.

 

Av tidligere poster, høres det ut som om tv'en hans ikke støtter s-video, og at han sendte kompositt-signaler over s-video på hans gamle pc.

Lenke til kommentar
NB!  S-video og RGB er ikke det samme.

7491761[/snapback]

 

Jeg vet at S-Video og RGB ikke er det samme. Jeg skrev litt dumt i den posten. Vet at det sendes RGB signaler via Scart, men lurte på om alle Tv'r støtter RGB signaler. Detta lurte jeg på av annen grunn enn Tv ut fra skjermkort. Burde ha skrevet det.

7493839[/snapback]

 

Nei, ikke alle tv'er støtter RGB over SCART.

SCART kan fint overføre kompositt signaler, det behøver ikke å være RGB (eller s-video).

 

For å kjøre RGB over SCART, må enheten som sender signalene (feks. DVD spilleren din) også støtte RGB. De fleste DVD-spillere jeg har vært borte i, sender default ut kompositt signaler over SCART. For å få RGB, må man inn i en meny på spilleren og stille om.

 

Du kan IKKE få RGB signaler ut av feks. en s-video eller kompositt-utgang på et skjermkort (såfremt skjermkortprodusenten har gjort noe spesielt).

7494055[/snapback]

 

Ok, jeg vet at man ikke kan sende RGB signaler via TV ut på skjermkort. Grunn til at jeg spurte om ikke alle TV'r kunne motta RGB signaler var fordi jeg har lurt litt på dette. Men en annen ting jeg lurer på, er det noe metode for å kjøre Komponent signal inn på Scart, via en omformer? Lurer veldig på dette fordi jeg helst vil kjøre best mulig signal fra DVD spiller til Tv'n, men jeg har ikke Komponent inngang på Tv'n. Og jeg snakker om Komponent signal, ikke Kompositt. Så du ikke tror jeg tar feil :p

 

Edit: Da mener jeg om Tv'n i tilfelle kan ta imot RGB signaler via Scart.

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...