Gå til innhold

Peltier-guide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-23 14:45, skrev CaNaBiS:

Hmmmm. gjidde meg ikkje mye svar!! Men Vist CPU ikke blir kaldere enn 40C¤ på IDLE!! så ka fan er vitsen???



 

Hm, du er visst ikke så gammel du?

Må nok en gang bare anbefale å lese den glimrende artikkelen om peltier-elementet, og virkemåten til et slikt.

Om du fortsatt ikke skjønner bæret, så er du antagelig ikke gammel nok, eller mangler forutsetninger for å forstå dette.

 

I et skikkelig peltier-oppsett er det faktisk mulig å komme _langt_ under romtemperatur på CPU, minusgrader er faktisk også mulig!

 

Ellers bør du sette deg bedre inn i retningslinjene for forumet vårt, banning i trådene er ikke like populært hos alle......

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Quote:


Den 2002-11-22 21:28, skrev Hondaen:


Eksempel:


Trykk: 5 kg/cm^2, 4 stk M3 stål skruer, peltier element på 5*5cm.


Og setter inn i ligningen:


((5Kg/cm^2 * 25cm^2 )/4) * 0,2 * 0,003meter = 0,019Kgm = (0,019*9,8) = 0,18Nm


Vi trenger altså å trekke til hver skrue med ca 0.18Nm


Har man ikke momentnøkkel, så kan man trekke til så man kjenner skruene "fjærer", i krysskombinasjon.


=)




jeg viste ikke at man måtte kunne gresk for å montere et tec :grin:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Alle har skrytt av denne omtalen, - men jeg syns den er alt for dårlig jeg.

 

Dårlig, - ikke i forhold til fysikke og teori, men jeg ønsker ikke å sette meg inn alle teori som er uten betydning for praktisk bruk av peltier. Omtalen forteller i for liten grad om praktisk bruk av Paltier-element til prosessor-kjøling. Herunder finnes ingen eksepler på hvilket element man skal bruke på hvilke prosessor i ulike situasjoner.

 

Men jeg modererer meg gjerne, - dersom artikkelen er bra, - er det for de få som virkelig vil sette seg grundig inn i fysikken som ligger til grunn, - og dersom man må ha all den teoretiske fysikkunnskapen som artikkelen inneholder for å kunne håndtere et Peltierelement i kassa, - er Peltier forbeholdt veldig få overklokkere. Det tror jeg. :wink:

Lenke til kommentar
Alle har skrytt av denne omtalen, - men jeg syns den er alt for dårlig jeg.

 

Dårlig, - ikke i forhold til fysikke og teori, men jeg ønsker ikke å sette meg inn i mye teori som er uten betydning for praktisk bruk av peltier. Omtalen forteller i for liten grad om praktisk bruk av Paltier-element til prosessor-kjøling. Herunder finnes ingen eksepler på hvilket element man skal bruke på hvilke prosessor i ulike situasjoner.

 

Men jeg modererer meg gjerne, - dersom artikkelen er bra er det for de få som virkelig vil sette seg grundig inn i fysikken som ligger til grunn. Og dersom man må ha all den teoretiske fysikkunnskapen som artikkelen inneholder for å kunne håndtere et Peltierelement i PC'n, - er Peltier-bruk forbeholdt veldig veldig få overklokkere. Det tror jeg. :wink:

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Har lest artikkelen (meget god er den :wink: ), og tror jeg begynner å skjønne bittelitt.

 

Jeg har nå vannkjøling, og ønsker peltier. Er det slik som dette jeg må sette det opp? Oppå cpu må jeg kjøpe en coldplate, så kommer et peltier element som jeg må kjøpe, og til oppå denne min nåværende kjøleblokk. Varme kommer fra varm side av peltier til kjøleblokken og kjøles så i radiator. (en ekstra psu får jeg snart). Er jeg helt på bærtur nå, eller begynner jeg å skjønne litt? I så fall, mellom hvilke lag bør jeg ha goop? Hvilket peltier element burde jeg velge fra microplex? De opererer på diverse mengder av watt.

 

Isoleringen derimot, skjønte jeg heller lite av. Hvordan kan jeg islolere rundt cpu for å hindre kondens?

 

Jeg en blackice extreme radiator med 120mm vifte. Kabinettemperatur er 25, idle på cpu (xp1800) er 32. Har jeg god nok kjøling til å kunne bruke peltier? Hva slags temperaturer kan jeg forvente meg med peltier?

Lenke til kommentar

Hei,skal putte in et eller to element i maskinen så jeg får litt fart på den, i den forbindelse har jeg en egen strømforsyning som skal brukes til dette.

Men det kan jo bli katastrofalt om man feks glemmer å slå den av når man slår av resten av maskinen.

Har derfor tenkt å koble den via et swiftec relekit av den typen man bruker til pumpa så slår den seg på/av sammen med maskinen, tror dere det vil funke?

Lenke til kommentar

Jo, men et relé har visse spesifikasjoner på hvor mye strøm det tåler. Som med all annen elektronikk bør en være forsiktig med å overskride spesifikasjonene. Det gjelder forresten IKKE, gjentar IKKE prosessorer. :D De skal overklokkes til de går til grunne! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...