Gå til innhold

Peltier-guide


Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-11-20 16:30, skrev drbass:

Så dere anbefaler ikke meg å kjøpe et 172 w tec element da? ble litt usikker nå, den ene sier ja den andre sier nei.


Og hvor mange watt må tec være på da, hvis jeg vil ha minusgrader på prosessoren?


Hvem har anbefalt deg å kjøpe da? Du bare spurte om det gikk å kjøle TEC'en med luftkjøler og det gjør det (på tomgang), men jeg vil ikke anbefale det om du skal kjøle en CPU. Den kombinasjonen (172W TEC + AXP2000+/P4-3,06 + Luftkjøler) vil sansynligvis gjøre at CPU'en blir ganske varm (tipper minst 45-60C) og dermed at peltieren blir alt for varm på den varme siden (tipper over 100C) Da vil peltieren svies og du sitter med snabben i postkassa.

 

En kraftigere peltier vil garantert gjøre temperaturene enda værre på den varme siden og enda sikrere svi elementet. Flaskehalsen er luftkjølingen, ikke peltieren. Om du skal få det til bør du satse på skikkelig vannkjøling (enten noe av det dyre du finner i salg, eller noe gjennomtenkt hjemmelaget) Billig vannkjøling er noe skikkelig møkk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-20 15:58, skrev Simen1:

Dette "226W" Elementet målte vi og de "226W" som er oppgitt stemte over hodet ikke med målingene. Selv om vi brukte riktig spenning og målte ved start-temperaturer, 0 last osv. 226W stemte hverken med Qmax eller Pmax. Dårlig! De har forresten sluttet å selge det 226W-elementet nå, men har fortsatt samme regler/anbefaling for de andre Peltierene.


 

Akkurat dette hadde jeg en diskusjon med Microplex for om, for en stund siden. Det viser seg at TEC produsenter oppgir Imax og Vmax ved en gitt temperatur på den varme siden, 25 og 27 grader er brukt av Tellurex og Kryotherm hvis jeg ikke husker feil.

 

Dvs, øyeblikkelig etter du setter spenning på ditt 226W TEC, så synker strømmen som en stein, hvis du lar Thot bli varm. Du vil altså få noe som ligner Imax, akkurat i innkoblingsøyeblikket. Lar du derimot Thot ligge på 25 grader ( med god vannkjøling ) så vil strømtrekket sannsynligvis ligge på ca Imax.

 

Feil montering kan også medvirke til feil måleresultater. Sjekk peltier elementet du har, er det helt plant ? Tvilsomt.. ingen av mine er. Derfor må de monteres med et ganske stort trykk, for å bøye ut denne "bananen". Uten riktig trykk, så vil deler av elementet ikke få fjernet sin varme og du vil få hot spots med ditto rare måleresultater og mulighet for havari. Jeg driver å funderer på om plansliping av mine tec har noe for seg, de er jo alt annet enn plan.. keramikk er jo knallhardt, så vil ta tid iallefall. Regner med trykket gjør plansliping unødvendig.

 

Noe annet som kan føre til feil måleresultater er om DC spenningen innehar mye rippel. Legg inn en stor kondensator parallellt med elementet, øker strømmen da, så har du fjernet endel rippel.. ;)

 

mvh

 

Alexander A. | Hondaen

Lenke til kommentar

Quote:

drbass: Jaja, noen som har noe vannkjøling til salgs MEGET billig.


Som sagt i forrige post så vil jeg ikke anbefale noe billig vannkjøling. Kjøp heller en skikkelig luft-kjøler og utsett vann og peltier-prosjektet ditt til du har råd til noe skikkelig. Med billig vannkjøling + peltier kan du få de samme problemene med høye temperaturer. Billig vannkjøling er temperaturmessig ikke så mye bedre (om ikke dårligere) enn god luft-kjøling. Prismessig er det mye billigere med god luftkjøling enn dårlig vannkjøling.

 

Så med mindre du lager skikkelig billig og bra vannkjøling hjemme så bør du gå for luft nå og utsette vann. PS. med en del verktøy og en tur på dynga/bilopphuggeren komer du langt for en billig penge.

Lenke til kommentar

Hei Hondaen. Glimrende artikkel du har :grin:

 

Jeg målte Imax ved Thot ca 20C og Thot 5C vha vannkjøling med romtemperert vann (bøtte) og vann fra springen. Det gikk på tomgang og jeg fikk ikke i nærheten av Imax selv i starten. Spenningen var 15,4v som spesifisert hele tiden osv. Synes bare de 226W virker ganske villedende da det ikke er mulig å måle selv når jeg følger alle uskrevne regler til punkt og prikke. Bygde faktisk et kalorimeter for anledningen også. Vi målte hvor lang tid det tok å kjøle den store godt isolerte Al-klossen ned med 10C, og regnet oss tilbake vha varmekapasitet osv og kom heller ikke da i nærheten av 226W. Jeg vet faktisk ennå ikke om 226W er bare skryt eller hvilken framgangsmåte man må bruke for å måle disse påståtte 226W.

Lenke til kommentar

Qmax er egentlig bare et tall som gir oss et startpunkt på en lastkurve:

 

1. Når DeltaT = 0 er Q = Qmax = 226Watt.

2 Når DeltaT er DeltaTmax er Q = 0Watt.

 

Som du da ser, så vil et lastforhold ligge mellom disse 2 punktene. Dette er noe av grunnen til hvorfor det ikke er så lett å regne ut kjøling med et TEC nøyaktig, siden dette lastpunktet kan variere endel.

 

 

Merkelige resultater du får da :-|

 

Hva er målene til peltier elementet ditt ?

Lenke til kommentar

Ja, jeg har regnet på den lastlinjen, men kommer ikke opp i mer enn ca 175W.

 

Målene er 40x40xca4mm. De er festet med to Al-blokker på 6x4x2cm med spesiellt mykt ren-aluminium. (99,99% Al har faktisk veldig lav styrke (flytepunkt målt i MPa, om du er kjent med betegnelsen), De fleste legeringer inkl de som er til kjøleribber er laget med AL-legeringer som har en god del andre stoffer i seg og dermed har mye høyere styrke) Ren-aluminium er også kjent for å ha litt bedre elektrisk og varme-ledningsevne enn AL-legeringer. Blokkene er festet svært hardt slik at de føyer seg etter de større ujevnhetene i keramet. Kjølepastaen gir kontekt mellom de små ujenvhetene. Når blokkene ble skrudd til tøt det litt pasta ut enkelte steder på sidene selv om laget var veldig tynnt. TEC'en er ikke skadet som følge av trykket (Den er akkurat like tykk målt med mikrometer) Har demontert sakene og sjekket at aluminiumen har fått ruglete mønster etter presset på keramet. Prøvd på nytt osv.

 

Hmm... Rart det der..

 

Men det var nå mest som et eksperiment da. Maskinen kjører nå på vann fra springen med en egen super-kobber-blokk (Tcpu= 8-10C ved load) Peltieren + noen andre deler skal bli til en automatisert ismaskin som lager helt gjennomsiktige isbiter som de dyre isbit-maskinene gjør. (skal ikke bli noen bobler i disse bitene nei)

 

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-11-20 20:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 14:48, skrev MrA|:

Her har du esset ditt Skrue :smile:.


 

ROFL! Joda, det var jo et ess fra den godeste Alex!

 

Og faktisk et bra et også! En svært god innføring og forklaring rundt peltierteknikk og bruk!

Mange som nok ble en god del klokere etter å ha lest den artikkelen, og jeg sjøl er intet unntak.

 

En ting stusset jeg imidlertid litt på, og det var formelen for å finne tiltrekningsmomentet for skruene.

Det kan meget vel hende at den er riktig, men som (eld)gammel mekaniker savner jeg faktisk gjengestigningen på skruene som et utgangspunkt for beregning av tiltrekkingsmomentet, i kombinasjon med en momentnøkkel.

 

Er ikke fortrolig med "K" (momentkoeffisient) i dette bildet?

 

Formelen sier:

 

T=((Sa x A)/N) x K x d

 

Vi definerer:

 

T= moment til hver skrue

Sa= trykk mot blokk, 1,7 - 6,5 bar

A= totalt areal til TEC

N= antall skruer brukt

K= momentkoeffisient, (bruk K=0.2 for stål, K=0.15 for nylon)

d= skruediameter

 

Ok, jeg vil ha 5kg´s (bar) press på tec´et, mellom coldplate og vannblokk, vha fire 4mm stålskruer.

 

SA(=5Kg) x A (25kvadr.cm) / N (4) x K (0,2) x d (4mm)

 

Resultat: 25.

25 hva da? Nm? (Newtonmeter)

Jeg får slett ikke fatt i hva som menes, og skulle gjerne hatt en nærmere forklaring på denne verdien!

 

Noen som kan opplyse meg om dette?

Lenke til kommentar

Ingen som sier at man MÅ ha vannkjøling! Men den / de som er ute etter en stillegående maskin og samtidig best mulig kjøling av CPU / GPU, så er vannkjøling en god løsning.

Et godt vannkjølingsanlegg vil kunne gi en idle-temp på mellom 30 og 40grader. Dette er selvsagt avhengig av lufttemperaturen i rommet, og ovennevnte temperatur er basert på en lufttemp på mellom 18 og 25grader.

Variasjoner utover dette kan forekomme, begge veier.

Tallene er bare ment som en indikasjon på hva man generelt oppnår med normal vannkjøling.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-22 09:32, skrev CaNaBiS:

Hva er vitsen med et sont element?



 

Foreslår at du leser igjennom peltier-artikkelen til Alexander et par ganger til, og gjerne noen sites på nettet om temaet også! Da vil du nok skjønne hva det dreier seg om, etterhvert...

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-11-22 19:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-22 00:50, skrev Skrue:

Tillater meg å etterlyse spørsmålet mitt omkring tiltrekkingsmoment i fbm montering av pelt, som nevnt tidligere i denne tråden.


Er det virkelig ingen som kan svare? Ikke engang Hondaen?


Kanhende jeg blir nødt til å grave i mine gamle lærebøker da, for å få et svar?


 

Eksempel:

 

Trykk: 5 kg/cm^2, 4 stk M3 stål skruer, peltier element på 5*5cm.

 

Og setter inn i ligningen:

 

((5Kg/cm^2 * 25cm^2 )/4) * 0,2 * 0,003meter = 0,019Kgm = (0,019*9,8) = 0,18Nm

 

Vi trenger altså å trekke til hver skrue med ca 0.18Nm

 

Har man ikke momentnøkkel, så kan man trekke til så man kjenner skruene "fjærer", i krysskombinasjon.

 

=)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-22 21:28, skrev Hondaen:

Quote:


Den 2002-11-22 00:50, skrev Skrue:

Tillater meg å etterlyse spørsmålet mitt omkring tiltrekkingsmoment i fbm montering av pelt, som nevnt tidligere i denne tråden.


Er det virkelig ingen som kan svare? Ikke engang Hondaen?


Kanhende jeg blir nødt til å grave i mine gamle lærebøker da, for å få et svar?


 

Eksempel:

 

Trykk: 5 kg/cm^2, 4 stk M3 stål skruer, peltier element på 5*5cm.

 

Og setter inn i ligningen:

 

((5Kg/cm^2 * 25cm^2 )/4) * 0,2 * 0,003meter = 0,019Kgm = (0,019*9,8) = 0,18Nm

 

Vi trenger altså å trekke til hver skrue med ca 0.18Nm

 

Har man ikke momentnøkkel, så kan man trekke til så man kjenner skruene "fjærer", i krysskombinasjon.

 

=)

 

Se det ja! Det var andre boller! 0,18Nm er jo litt lettere å forholde seg til, i praksis. I allefall for de som måtte ha en liten momentnøkkel tilgjengelig! Takk!

 

 

Men har vel også dermed avslørt at mine regneferdigheter ikke er hva de engang har vært! :sad:

Akk ja, tiden går...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...