Gå til innhold

Formatering av vista

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Driver å har noe problemer med windows vista.

Skal nå legge inn win XP men får en boot error, har funnet ut at løsningen er å formatere disken for å så legge inn xp på nytt da jeg ikke kommer inn i valgmenyen til xp cden.

Problemet er at jeg ikke har disketrom i pcen og får den derfor ikke inn i dos. Noen som har noe ninja triks for å løse dette? En cd som gjør at jeg kommer inn i dos ville vært en god løsning.

Vi får ikke innstalert xp da vi må få slettet MBR'en.

Mvh Joakim Gjerde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heidu, hvis du trykker delete helt i begynnelsen når pc'en starter opp så kommer du inn i bios, der må du sjekke at den booter fra cden. når du har gjort det så trykker du F10 (save and exit) når den starter opp nå med cden i så skal det komme opp "Trykk en tast for å starte fra CD ROM" eller noe linknende. og dermed kommer du inn i dos, der følger du bare det som står nederst på skjermen

Skrevet

Nå tenker du på å boote xp cden ikke sant?

Det funker flott, og dette har jeg fått til hele tiden, problemer er bare at mbren skaper problemer for innstaleringen, derfor må hardisken formateres før vi booter fra xpcden..

Mvh Joakim Gjerde

Skrevet

Noe vanskelig å forstå problemet. Men du kan altså boote XP CD'en? Da skulle det gå greitt.

Formatering gjøres jo fra installasjonsmenyen. Men er ikke sikker på at det formatering du mener selv om du sier det.

Har du forsøkt å slette tidligere partisjoner?

Hvis du vil skrive ny MBR så er det bare å gå inn i Recovery Console og skrive FIXMBR.

Du har vel koblet fra andre disker mens du installerer? Det kan bli mye problemer hvis du ikke gjør det.

Du har satt riktig bootrekkefølge i BIOS?

Skrevet

Xp cden booter, problemet er at før jeg kommer inn i valg menyen til xp cden (der jeg velger at jeg vil formatere) blir alt avbrutt av en feilmelding og pcen restarter.

Sjekket litt rundt på nettet og det viser seg at man må formatere disken før jeg booter fra xp cden, klarte ikke helt å så logikken i det. Men det hadde vist noe med mbren og gjøre.

Derfor trenger jeg å få åpnet dos så jeg får formatert disken derfra, men jeg har ingen diskett stasjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...