Gå til innhold

Spørsmål om Ohms lov...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, dette er nok helt banalt for de fleste, men siden jeg ikke har brukt denne matten på mange år, så vil jeg jeg gjerne sjekke at jeg ikke husker feil:

Hvis jeg har en vifte med 50Ohm resistanse på en 12volt kretes, og så kobler inn en motstand til i kretsen på 25ohm, så vil jeg få som resultat at det blir 8volt spenning over viften korrekt?

Med andre ord, spenningen over hver motsand i kretsen er proporsjonal med hvor stor motstanden er i forhold til den totale spenningen i kretsen.

Eller er jeg helt på viddene nå? :) Jeg skal få kjøpt noen variable mostander til viftestyring, så jeg må bare se a t jeg ikke bommer helt før jeg kjøper noe.

-Stigma

Endret av Stigma
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei, dette er nok helt banalt for de fleste, men siden jeg ikke har brukt denne matten på mange år, så vil jeg jeg gjerne sjekke at jeg ikke husker feil:

Hvis jeg har en vifte med 50Ohm resistanse på en 12volt kretes, og så kobler inn en motstand til i kretsen på 25ohm, så vil jeg få som resultat at det blir 8volt spenning over viften korrekt?

Med andre ord, spenningen over hver motsand i kretsen er proporsjonal med hvor stor motstanden er i forhold til den totale spenningen i kretsen.

Eller er jeg helt på viddene nå? :) Jeg skal få kjøpt noen variable mostander til viftestyring, så jeg må bare se a t jeg ikke bommer helt før jeg kjøper noe.

-Stigma

7476267[/snapback]

spenningen over hver motstand er lik motstanden ganget med strømmen som går gjennom.

Siden strømmen i en seriekobling er lik gjennom hele så vil spenningen fordeles etter samme forhold som motstandene. mao så får du 8 V over 50 ohmen og 4v over 25 ohmen

Skrevet

Kan du bruke Ohms lov på en vifte? Tror ikke det.

Tror det blir vanskelig å regne ut hvilken motstand du skal ha for en ønsket spenning, men min erfaring er at verdier mellom 50 og 90 Ohm passer bra.

Skrevet (endret)

Slik jeg ville gjort det:

Regne ut motstanden til viften:

Eks med 2W vifte:

R = U^2 / P = 12^2 / 2 = 72Ohm.

Finne strømmen i kretsen når viften har 8V:

Uvifte = 8V

Rvifte = 72Ohm

I = U / R = 8 / 72 = 0,11A

Finne motstanden jeg trenger. Strømmen i en seriekrets er den samme hele tiden.

U = Utotal - Uvifte = 12 - 8 = 4V

I = 0,11A

R = U / I = 4 / 0,11 = 36Ohm.

Dvs, setter du en 36Ohms motstand i serie med viften, vil det ligge 8V over viften.

Edit: Sitter og ser igjennom innlegget nå, ble litt usikker, noen som kan kommentere? :hmm:

Endret av Azton
Skrevet
Sitter og ser igjennom innlegget nå, ble litt usikker, noen som kan kommentere?
I både ditt og Stigma's eksempel så er motstanden som kobles i serie, 1/3-del av den totalte motstanden i kretsen.

Dette gjør at 1/3-del av spenningen tilført, ligger over motstanden => 12V/3=4V.

Men Stigma, hvor skal du bruke denne viften og hvorfor 8Volt?

Skrevet

Siden vifter ( motorer ) ikke er ren resistiv last kan du ikke bruke motstandsverdien til å regne dette ut. Det du i første omgang trenger å vite er hvor mye strøm viften trekker ved 12V ( eller aller helst måle hvor mye den trekker ved den spenningen du skal ha ). Strøm x motstandsverdi = spenningen over motstanden.

AMD sine box-vifter trekker f. eks 100mA ved 5V og borti 500mA ved 12V.

Dersom du har en viftekontroller fra før samt et multimeter, går det greitt å få målt hvilke strømmer som går ved gitte spenninger.

Ellers får stikke fingen i været og satse på 100ohm variabel motstand og at viften trekker ca 100mA.

100mA x 50ohm = 5V, 100mA x 100ohm = 10V ( over motstanden )

Husk på at effekten i motstanden må være stor nok V x V / Ohm = Effekten.

Ved 4V over motstand og 25ohm blir dette 0,64Watt dvs ikke et vanlig enkelt potensiometer.

Skrevet

7476267[/snapback]

Jeg håper du ikke har tenkt å bruke potmeterene (variable motstander) direkte som spenningsdeler... Det kan fungere en liten stund, men viften vil nok skape store effekter som vil brenne potmeteret.

En spole vil alltid motsette seg strømforandringer, det vil si at når man setter spenning over en spole, vil den gradvis opparbeide seg strøm. Kobler man ifra en spole, vil den prøve å fortsette med å trekke strøm... noe som kan gi overslag hvis det er snakk om store spenninger.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe ferdige viftestyringer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...