Gå til innhold

Jeg har lyst til å reise på backpacker-tur


Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst til bruke et år eller to på å reise og se verden, etter at jeg er ferdig med videregående. Må benytte muligheten når jeg har den, før jeg vet ordet av det sitter jeg der med kjerring og to barn :p

 

Har tenkt mest på sør-Amerika. Det virker spennende og "u-utforsket", samtidig som det er relativt trygt i forhold til f.eks Afrika - som jeg også har vurdert. Jeg snakker også en del spansk, så tror ikke språk blir noe problem.

 

Jeg tenker å begynne "øverst" ved Mexico (eller kanskje USA) og reise nedover. Vil gjerne innom Brasil og Argentina, men ellers har jeg ingen konkrete planer.

 

"Plan B" blir å reise i det sydlige Afrika. Begynne i Cape Town, Kjøre til Johannesburg (leiebil sannsynligvis) og evt. fly videre til Botswana, Namibia og kanskje øst-Afrika.

 

 

Hva bør man egentlig tenke på før man legger ut på en slik tur? Visum?

 

Hvor mye penger må jeg regne med å bruke? Jeg vet det er vanskelig å fastslå et eksakt beløp, men en ca. pris hvis noen har gjort noe lignende tidligere. Jeg har rundt 40 000 på konto nå, men regner med å ha rundt 100 000 innen jeg er ferdig med skolen.

 

Noen som har noen gode nettsider med litt info?

 

Reiser mest sannsynlig alene, men er sosial - så treffer alltids noen andre på veien. Kameratene mine vil kun til Roskilde og Mallorca og drikka (fint det også, men ikke helt det jeg hadde tenkt :!: )

 

 

Takker

 

Edit: Huff, huff...det ble et kronglete og langt innlegg med mye spørsmål dette :)

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer strekt også å ta en Backpacker tur etter skolegangen er ferdig, så det blir ikke før om 1 og halv år (går siste året på vgs. nå. så er det folkehøyskole neste år)

 

Da har jeg blitt 20, noe som er en fordel i forhold til alders grenser og jeg er litt mere voksen.

 

 

Jeg har planer om å bruke mellom 7-12månder,

Starter med å reise Øst kysten ned Afrika , Fra Sør-Afrika tar jeg fly til Argentina, så reiser jeg fra "Bunn" av Sør-Amerika og oppover til Mexcio, videre til noen synd havsøyer, rundt i Australia en stund før fortsetter opp over i Asia hvor jeg drar til Moskva med det toget jeg ikke husker navnet på nå:\

 

jeg har reist en del før, hvert så og si i hele Europa og hvert en tur i karibien

 

 

Jeg kjenner noen som reiste rundt på backpacker tur for noen år siden,så har fått noen tips.

De brukte 50 000 på 6månders tur, Sør-Amerika og Asia. Vaksiner og Visum er noe mann bør tenke på en stund før man drar, pga kan ta tid innimellom før man tid for vaksine noen steder.

 

Lurt og sette opp liste med MUST SEE ting, For man drar sjelden som man hadde planlagt på forhånd, man møtter folk på turen, drar sammen de litt, hører om steder på turen.

 

 

jeg har ingen og dra sammen enda, ingen andre som liker å reise:\

Endret av wailer
Lenke til kommentar
Jeg vurderer strekt også å ta en Backpacker tur etter skolegangen er ferdig, så det blir ikke før om 1 og halv år (går siste året på vgs. nå. så er det folkehøyskole neste år)

 

Da har jeg blitt 20, noe som er en fordel i forhold til alders grenser og jeg er litt mere voksen.

 

 

Jeg har planer om å bruke mellom 7-12månder,

Starter med å reise Øst kysten ned Afrika , Fra Sør-Afrika tar jeg fly til Argentina, så reiser jeg fra "Bunn" av Sør-Amerika og oppover til Mexcio, videre til noen synd havsøyer, rundt i Australia en stund før fortsetter opp over i Asia hvor jeg drar til Moskva med det toget jeg ikke husker navnet på nå:\

 

jeg har reist en del før, hvert så og si i hele Europa og  hvert en tur i karibien

 

 

Jeg kjenner noen som reiste rundt på backpacker tur for noen år siden,så har fått noen tips.

De brukte 50 000 på 6månders tur, Sør-Amerika og Asia. Vaksiner og Visum er noe mann bør tenke på en stund før man drar, pga kan ta tid innimellom før man tid for vaksine noen steder.

 

Lurt og sette opp liste med MUST SEE ting, For man drar sjelden som man hadde planlagt på forhånd, man møtter folk på turen, drar sammen de litt, hører om steder på turen.

 

 

jeg har ingen og dra sammen enda, ingen andre som liker å reise:\

7565291[/snapback]

 

De fleste jeg traff i sommer valgte å ta den andre veien (alså reise østover). 50.000,- på 6månder er nok litt i minste laget å klare nå vil jeg tro. Flyreiser er det som koster penger, og det har blitt en del dyrere i det siste.

 

 

Over til trådstarter. Hvordan har du tenkt å forflytte deg? Mexico har en del FYFY-steder man glatt bør hoppe over, og fra Panama til Colombia finnes det ingen landoverganger. Det er bra du kan litt spansk, fordi du kan ikke regne med at alle du møter kan engelsk. Hvis du først treffer noen som kan engelsk, er det ofte veldig gebrokkent og dårlig.

 

Det jeg vil anbefale deg er å sjekke ut www.landsider.no (Alle land i Sør-Amerika er visumfrie for Nordmenn med kanskje et par untak helt i nord-øst). Du får turistvisum på grensene som er gyldige i alt fra 30 til 90 dager. Transport i Sør-Amerika er det buss eller fly som gjelder. Buss i Chile og Argentina er blandt de beste (og billigste) i verden. Jeg betalte vel ~350NOK for en 17timers busstur i Argentina på 1. klasse. Det finnes 4 togstrekker i Sør-Amerika, men det er kun Cusco -> Aguas Calientes (Machu Picchu Village) og en eller annen strekke du bør vurdere (Cusco - Puno og den som krysser bolivia/chile-grensen kan du igrunn glemme). Ikke forvent at bussruter skal være i tide med mindre du skal connecte med en annen buss fra samme selskap.

 

Ikke for å skremme deg, men Sør-Amerika er ikke det tryggeste stedet å reise til. Det er der som i de fleste andre steder i verden... trygt hvis du reiser dit du blir anbefalt å reise og garantert å bli ranet hvis du drar andre steder. I Brasil bør du absolutt passe deg i Sao Paulo og Rio. Selv de beste strøkene der kan bli utrygge etter solnedgang. I Venezuela har det vært ganske mye opp og ned med økonomien, og nå i det siste har det gått mye ned. De som har jobber er veldig positive til turismen og alt den legger igjen, de som ikke har jobber ser på turister som enkle mål (noe vi er). Uruguay begynner også å få sine dårlige strøk i Montevideo, spesielt etter munn- og klovsyken som herjet landet for ~5år siden.

 

Føler jeg bare sitter å quoter landsider nå, så da hopper jeg over på andre ting :D. Mitt største tips nå vil være å kjøpe det en guidebook og begynne å lese om forskjellige steder. Så finner du ut hva du vil se og legger opp en rute utifra det. Bare vær obs på at alt ikke nødvendigvis er like enkelt som det står i bøkene. Mange ruter og lignende blir langt ned og nye kommer opp.

 

For min del så brukte jeg i rundt 40.000,- i sommer i Sør-Amerika. Fly var vår absolutt største utgift (Oslo -> Lima, Lima -> Cusco, Rio -> Manaus, Porlamar -> Port-of-Spain, Port-of-Spain -> Oslo). Vi booket fly veldig sent (siden vi reiste på måfå) og kunne nok spart 10.000,- hver hadde vi booket tidligere. Mitt tips på utgifter vil være 3-400,- pr dag + fly til og fra hvis du reiser alene, 2-300,- pr dag hvis du reiser med flere. Det inkluderer at man bor greit (ikke store rom med masse folk), spiser lunch og middag på restaurant og forflytter seg til et nytt sted 2 ganger i uken med buss.

 

Hvis det er noe du lurer på så kan du bare sende meg en PM eller svare i tråden her. Jeg var ute i sommer så jeg har relativt up-to-date informasjon på hva forskjellige ting koster. Prisene har økt med opptil 100% ifra det som står i Lonely Planet-boken hvertfall.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan er det å reise på en slik tur alene? Regner med å treffe folk på veien, men blir det å reise alene sett på som...rart? :)

 

 

Driver å sparer penger for tiden, så har ikke noe konkret budsjett. Regner med å begynne i Argentina, reise til Brasil, så til Peru, USA og Sør-Afrika til slutt. Dette er en ganske løs plan, og jeg har ikke planlagt noe videre - men det er i hvert fall "må se landene". Etter dette får jeg nesten så hvor mye penger som er igjen, og evt. reise i Europa :)

 

Flybilletter osv.: bør man bestille i forveien, eller kan man stort sett kjøpe på flyplassen?

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Bestill i forveien! Jeg tok fly fra Rio til Manaus i Brasil i sommer, jeg betalte rundt 3000 NOK for dette da jeg bare kom og ba om å komme meg videre i løpet av et par dager så billig som mulig, jenta ved siden av meg på flyet betalte 400,- for sin billett som hun bestilte 3mnd i forveien.

 

Jeg ville sørge for å fly fra Sør-Afrika til Sør-Amerika eller omvendt, USA -> Sør-Afrika er LANGT! Finn også ut hva du vil i Brasil og hva du vil i Peru. Skal du til Machu Picchu er det kanskje enklere å starte i Brasil, dra ned til Argentina og så opp til Peru. F.eks Rio -> Foz do Igaucu -> Puerto Igauzu -> Buenos Aires -> (Patagonia/Mendoza -> ) Salta -> San Pedro de Atacama -> Chile/Bolivia -> Puno (Chile) -> Cuszo -> Lima.

 

Jeg bare nevner forskjellige ruter, Skal du til Manaus er det kanskje greit å komme fra Argentina -> Brasil -> Peru (Lima) via Manaus. Busser inn og ut av Manaus er det ekstremt dårlig med. Kun 1 asfaltert vei ut sist jeg undersøkte og den går nordover mot Venezuela.

 

Hvis du skulle finne på å reise litt lenger nord i Sør-Amerika, vær obs på at AC i busser har 2 funksjoner, AV og PÅ (dvs 30-35 eller 10-15 grader) så kle deg etter hvilken type buss du skal ta. En annen ting, buss i Sør-Amerika er ikke som buss i Norge. Det blir som å sammenligne Bentley med en Lada.

Lenke til kommentar

I Brasil kan jeg bo gratis hos familie og venner i Rio og evt. besøke regnskogen elns., og Peru blir nok Maccu Piccu.

 

Sør-Afrika blir det å leie bil i Cape Town og kjøre til Port Elizabeth, Durban, Johannesburg og til Krüger.

 

Takker for mange råd :)

 

Hvordan er det med overnatiing, bør det også bestilles før eller er det gerit med drop-inn på hostel?

Lenke til kommentar
I Brasil kan jeg bo gratis hos familie og venner i Rio og evt. besøke regnskogen elns., og Peru blir nok Maccu Piccu.

 

Sør-Afrika blir det å leie bil i Cape Town og kjøre til Port Elizabeth, Durban, Johannesburg og til Krüger.

 

Takker for mange råd  :)

 

Hvordan er det med overnatiing, bør det også bestilles før eller er det gerit med drop-inn på hostel?

7693721[/snapback]

 

 

Det meste av "regnskogsturer" skjer i Manaus, en god 3-4timers flytur fra Rio. Skal du opp dit er ikke dette noe man bare finner ut på dagen. Drop-in på Hostel funker bra. De fleste guidebooks har en lang liste, er det fullt et sted drar du til neste. Husk at det lønner seg å komme tidlig på morgenene og kan lønne seg å booke i forkant ved store begivenheter (Karneval osv)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om å reise alene i Sør Afrika er det smarteste du kan finne på. Det er enormt mye kriminalitet der, spesielt da i Cape Town. Jeg bodde litt hos en Familie fra Sør Afrika, og de anbefalte meg å ikke reise dit pga. kriminaliteten.

 

Jeg har møtt mange backpackere som reiser alene, det er ganske normalt. Om du bor på Backpacker hoteller, så møter en masse folk etter hvert, de fleste på slike plasser er i samme situasjon som deg selv, og er som oftest veldig åpne og frimodige. Pluss at en får mye mer frihet til å gjøre hva du vil om du reiser alene. Jeg har store planer om å reise litt alene i Asia, men på grunn av at jeg er jente, har jeg blitt anbefalt å finne noen å reise med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...