Gå til innhold

Hvordan åpne kryptert fil fra ikke tillatt PC?


Drunk_Panda

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite problem med en fil her =( Gjennom tidene har sikkert de aller fleste registrert seg på massevis av sider og lagt med passord og brukernavn, jeg selv, fikk til slutt så mye at jeg bestemte meg for å skrive de ned.

 

Jeg skreiv dem ned på pc'en i en word fil, denne word fila krypterte jeg så ingen uvedkommende brukere skulle få tak i den, men nå i ettertid har jeg formatert pc'en (fila ligger her fortsatt på en annen disk) men jeg kan ikke åpne den :( følgende beskjed kommer da jeg prøver å åpne den i en word fil: "Kan ikke åpne dokumentet. Brukeren har ikke tilgangsrettigheter (F:\[Navnpåfil]...)

 

Noen som vet om hvordan jeg kan få åpnet den? hadde vært kjekt å vite :)

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK... prøv dette:

 

Hvis du har XP Pro må du først skru av enkel fildeling.

I Explorer:

Verktøy -> Mappealternativer -> Vis

Fjern haken for enkel fildeling

 

 

Høyreklikk på filen/mappen du ikke har tilgang til

Velg: Egenskaper -> Sikkerhet -> Avansert -> Eier

Velg hvem som skal overta rettighetene

Kryss evt. av for at undermapper og innhold også skal ha samme eier

Lenke til kommentar
Det finnes måter å få dekryptert de på, men jeg tror ikke det er enkelt. I tillegg tror jeg at du må ha den gamle windowsinstallasjonen tilgjengelig.

7484313[/snapback]

 

det må du. når du bruker krypteringen som er innebygget i Windows så settes krypteringsnøkkelen sammen av SID og RID hvis jeg ikke husker helt feil. den ene er unik for hver brukerkonto mens den andre er unik for hver innstallasjon av windows. Så uten noen av disse to så blir det vannskelig.

Lenke til kommentar
prøvde det før jeg lagde tråden om dette =( finnes det ingen programmer på nettet som kan fikse det her da? utrolig irriterende!

7469142[/snapback]

 

Det er mulig, helt avhengig av hvilke algoritme som er brukt og lengde på nøkkel. Men det er dyrt, jeg vet om et tilfelle hvor en 128 bit forholdsvis enkel kryptering (antar word crypto ikke er verre) kostet usd 50.000 å knekke.

 

Men det er vel tvilsomt om du er villig til å betale så mye, de fleste av oss setter vel grenser på ca 20-30.000 kroner når det gjelder slike private ting

 

Nik.

Lenke til kommentar
Og nei, IBAS kan ikke hjelpe med krypterte filer.

7485200[/snapback]

Så vidt jeg har forstått så er EFS (den innebygde krypteringen i XP) veldig sterk når windows-installasjonen er borte, så filene er for seg selv fortapt. Uansett hvor mye penger man har så eksisterer det rett og slett ikke nok datakraft til å kunne knekke krypteringen uten ekstremt mye flaks eller tid.

 

IBAS kan dog hjelpe, siden filene kan dekrypteres hvis IBAS kan få tilbake den gamle windows-installasjonen (eller de relevante filene). Men uansett er det nok litt dyrt.

 

prøvde det før jeg lagde tråden om dette =( finnes det ingen programmer på nettet som kan fikse det her da? utrolig irriterende!
Hadde det funnes et slikt program hadde det jo være nyttesløst å kryptere filen med EFS uansett, så ikke klag på at XP faktisk har brukbar kryptering innebygd ;). De fleste sider lar deg vel skrive inn epostadressen for så å sende nytt passord, gjør de ikke? Håper ikke du får for mange problemer pga. dette.

 

En bedre måte (IMO) å kryptere filer på er å bruke truecrypt, mens passordbeskyttelse gjøres på en grei og sikker måte med KeePass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...