Gå til innhold

Gode grunner for å skaffe seg mac?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mac OS 9 og Mac OS X er to helt forskjellige ting ja. Mange av prinsippene og tankegangen er vidererført, men kjernen er totalt forskjellig, samt kompilert for forskjellige prosessorer.

 

OS X er i hovedsak bygget på BSD og NeXT.

 

Og det er ikke gratis, eller lovlig å kjøre på noe annet enn Apple software (jada, det er en diskusjon om norsk lov vs EULA), så jeg ville vel anbefalt deg en titt på Linux.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann. Jeg lurte også på å skaffe meg en Macintosh og syntes det var likegreit å spørre her i denne tråden.

 

Hardware messig så er jo en en vanlig 'windows pc' og Mac nokså det samme. Men jeg har fått med meg at de som virkelig jobber grafisk og med lyd, foretrekker Mac.

Hvorfor?

 

Jeg skal ha en maskin til inspilling og bearbeiding av lyd og siden de fleste 'profesionelle' bruker Mac så vil jeg tro det ligger noen fordeler her. (?)

 

Designet på Mac er jo nesten verdt å kjøpe den for i seg selv, men jeg syntes ikke det er nok til å bruke mye penger for. (og ja.. Mac er vel dyre? Hvor finner jeg den beste prisen for privatkunde?)

 

Så.. da lurte jeg på noen tips for en som er interresert i en nice Mac(ellerom pc er likegodt?) for lyd :)

Lenke til kommentar
Men jeg har fått med meg at de som virkelig jobber grafisk og med lyd, foretrekker Mac. Hvorfor?

Gammel vane... samt at Adobe tradisjonellt sett før lanserte nye versjoner til Mac OS før Windows. Også har Apple noen gode produkter selv også, som endel foretrekker fremfor annen software.

 

Mac er vel dyre?  Hvor finner jeg den beste prisen for privatkunde?

Nei. Jeg vil ikke si jeg synes de er spesielt dyre. Når du ser kvaliteten på maskinene, så skjønner du at de ikke er dyre, bare er bra. Apple har ingen grisebillige maskiner, men det er rett og slett fordi de ikke bygger dårlig skrudd sammen, støyende maskiner.

 

Jeg ville kjøpt via Eplehuset. De holder samme pris som Apple Store, men i tillegg får du en norsk forhandler som må forholde seg til norske kjøps/forbrukerlover.

Lenke til kommentar

Ja.. Jeg har vært i applebutikkene i oslo og sett en del på nett og sånn. Mac virker mere gjennomført og mere perfekt produkt enn hva man får med vanlig pc (ved mindre man skal spille) Det med minimal støy er jo også en MEGET fin ting syntes nå jeg ^^

 

Men ellers så er det ikke noe spesiell fordel å _arbeide_ med mac i forhold til pc annet enn individuel vane?

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar

jaok. jeg tror min neste maskin blir en macintosh rett og slett :) vil ha _kvalitet_ på neste ting jeg kjøper + at jeg allerede har en genial gaming pc. Å vente på neste OS release blir vel riktig tidspungt for meg å kjøpe vil jeg tro?

 

edit: forresten.. synd power mac må ha ECC minne.. det er ufattelig dyrt :p og er det mulig å sette inn mitt 8800GTX kort i PowerMac'en? :hmm: Det er jo i alle fall bedre enn eneste alternativet som er brukbart (x1900XT) Men jeg vil vel ikke få noe utnytte av DX10 på 8800GTX med en mac selv i framtiden? Det er jo mulig å kjøre vista i tillegg til OSX og så ha en fantastisk gaming pc og da?

 

edit114324: er det ikke noen plass man kan kjøpe power mac Uten ECC minne? For det er vel strengt talt ikke nødvendig med det.. Og non-ECC er jo mye billigere for å si det sånn.

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar
Men ellers så er det ikke noe spesiell fordel å _arbeide_ med mac i forhold til pc annet enn individuel vane?

7721438[/snapback]

Vane/smakssak. Mange foretrekker OSX sin gui-tankegang, men mange foretrekker windows sin, osv.. Hva du foretrekker er opp til deg, så om du har mulighet bør du prøve litt før du velger.

 

Men i det hele er dette ikke så viktig som det var før, i dag kan du for eks installere windows på en mac om du skulle mislike OSX noe forferdelig. Jeg har ikke en av de nyeste macene selv, men etter det jeg har hørt fra andre virker det som solide maskiner, både ytelses og kvalitetsmessig :)

 

Oppgraderingsmulighetene er noe begrenset kontra en standard PC men det regner jeg med du vet ;)

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
jaok.          jeg tror min neste maskin blir en macintosh rett og slett :)    vil ha _kvalitet_ på neste ting jeg kjøper + at jeg allerede har en genial gaming pc.            Å vente på neste OS release blir vel riktig tidspungt for meg å kjøpe vil jeg tro?

 

edit: forresten..  synd power mac må ha ECC minne..  det er ufattelig dyrt  :p    og er det mulig å sette inn mitt 8800GTX kort i PowerMac'en?  :hmm:    Det er jo i alle fall bedre enn eneste alternativet som er brukbart (x1900XT)  Men jeg vil vel ikke få noe utnytte av DX10 på 8800GTX med en mac selv i framtiden?    Det er jo mulig å kjøre vista i tillegg til OSX og så ha en fantastisk gaming pc og da?

 

edit114324:    er det ikke noen plass man kan kjøpe power mac Uten ECC minne?  For det er vel strengt talt ikke nødvendig med det..  Og non-ECC er jo mye billigere for å si det sånn.

7721594[/snapback]

 

 

Nå er det vel slik at det vil gå bra, sålenge du kjører Windows! Kjører du i OSX, så vet jeg at OSX ikke vil kjenne igjen kortet. Du må vel og ha en bios på kortet som er godkjent for MAC for å kunne kjøre, slik var det i alle fall før. Forelpøpig er det vel ikke noe galt med ytelsen til X1900XT?

 

Når det gjelder fremtiden, så vil kanskje MAC Pro ha støtte for 8800GTX og DX10, om de skal ha et konkurransefortrinn.

 

Som du sier, selv med X1900XT er jo et godt gamingkort, men gjenspeiler kanskje ikke prisen på resten av systemt.

 

Sjekket forøvrig specs nettopp, og den trenger fortsatt ECC-minne, men av sorten DDR2 fullbufret, hva nå det vil si :)

Endret av fredriku
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...