Gå til innhold

Nytt dSLR - Valgets kvaler


Anbefalte innlegg

Min trofaste 300D fra høsten 2003 trenger avløsning. Hvorfor i h..vete skal det være så mange likverdige alternativer - det er jo komplett umulig å velge.

 

Det som er sikkert er at jeg skal ha en F2.8-linse sånn at hverdagsbildene blir litt skarpere enn tilfellet er i dag. EF-S 17-55 F2.8 IS USM og 17-55 F2.8 G AF-S DX IF-ED er gode alternativer for hver sin leir.

 

Nikon D80 firster, med 17mm linse gir crop factor på 1.5 merkbar forskjell sammenliknet med 1.6.

 

Dilemmaet er at jeg har en EF 35-350 i skapet som er god å dra frem i en del sammenehenger. Blir sikkert fornøyd med EOS 400 også...

 

Frust!

 

 

 

/t

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dilemmaet er at jeg har en EF 35-350 i skapet som er god å dra frem i en del sammenehenger.  Blir sikkert fornøyd med EOS 400 også...

Det gjør du nok, men jeg ville heller ha sammenliknet Nikon D80 med 30D. Men om 400D passer deg, bør du jo prøve ut i en butikk. Usikker på hvordan 300D er i forhold, men mange misliker i hvert fall grepet på 350D/400D ganske sterkt, undertegnede inkludert. 30D er en helt annen verden, det gjelder forøvrig også søkeren på både 30D og D80...
Lenke til kommentar
Siden du allerede har Canon utstyr fra før er det mer eller mindre bare tull å bytte til ett annet merke (samme går naturligvis om en har Nikon eller andre)

 

Du har sikkert rett. Jeg har bare fått inntrykk av at Nikon har et lite hus-overtak for tiden og at også linsa er noen hakk skarpere.

 

Som nevnt i innledningen frister ~25,5mm i stedet for ~27,2mm på største vidvinkel. Drømmer fortsatt søtt om tiden med EOS 50E og 24-85. Føler jeg var alene men synes den øyestyrte fokusen fungerte bra og har fortsatt til gode å finne et like allsidig hverdagsobjektiv som dette...

 

Og siden du planlegger å dytte litt 2.8 L optikk på den, samt at du har L-optikk fra før av. Hvorfor ikke gå for en 30D eller 5D ??

 

Ja si det :-).

 

Det ligger plutselig i luften å kjøpe ny (Canon)linse nå og så vente på oppgraderingen av 30D :-).

Lenke til kommentar
Som nevnt i innledningen frister ~25,5mm i stedet for ~27,2mm på største vidvinkel.  Drømmer fortsatt søtt om tiden med EOS 50E og 24-85.  Føler jeg var alene men synes den øyestyrte fokusen fungerte bra og har fortsatt til gode å finne et like allsidig hverdagsobjektiv som dette...

 

Det du skulle hatt var en Pentax K10D og enten DA16-45/4 eller DA*16-50/2,8. Det gir samme bildevinkel som ditt gamle 24-85mm på film.

Lenke til kommentar

Rettelse: tilsvarer 24-67.5 eller 24-75mm.

 

Ja, jeg vet. Men trådstarter savnet vidvinkel området. Så vidt jeg vet er det bare Pentax som lager zoom for digitalt som har dette interessante brennviddeområdet. DA*16-50/2,8 kommer nok Tokina med også slik at Nikon eiere også drar nytte av den, men Canon eiere har den bakdelen med ørlite mindre sensor og taper dermed litt på vidvinkelen.

 

Med DA*16-50/2,8 og Pentax K10D så får en også fordelen med både kamera og objektiv som er sprutsikkert. Kjekt å ha her som regnet detter ned i bøtter og spann.

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet. Men trådstarter savnet vidvinkel området. Så vidt jeg vet er det bare Pentax som lager zoom for digitalt som har dette interessante brennviddeområdet. DA*16-50/2,8 kommer nok Tokina med også slik at Nikon eiere også drar nytte av den, men Canon eiere har den bakdelen med ørlite mindre sensor og taper dermed litt på vidvinkelen.

Ja, er det. Det finnes jo flere normal-zoomer som går ned til 17mm, men 16 er Pentax alene om så vidt jeg også vet...

 

Med DA*16-50/2,8 og Pentax K10D så får en også fordelen med både kamera og objektiv som er sprutsikkert. Kjekt å ha her som regnet detter ned i bøtter og spann.

Jepp, det koster jo litt, men vil bli et suverent kamera med det objektivet :o)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...