Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

*LØST* DISK BOOT FAILURE etter 'bytting' av kabler


Anbefalte innlegg

I går gikk jeg til innkjøp av en ny vifte til mitt Geforce 7800GTX, satt sammen alt i løpet av kort tid og kortet fungerte som det skulle, men siden det er en god stund siden jeg hadde ryddet opp i innmaten på PC'en bestemte jeg meg for at det var tid for dette. Etter en god times tid med rydding/fjerning/omplassering av diverse kabler og harddisker var det på tide og boote up. Men da, til min store forskrekkelse, OH NOES!

 

.

.

.

CD ROM:

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

 

 

Dermed dukket denne opp, sjekket kabling igjen og fant ut at HD'en der OS er lagt inn manglet strøm, koblet til alt riktig enda en gang og startet på nytt.

 

Ble såklart glad når jeg fant en så åpenbar feil, men..

Startet opp på nytt, samme feilmelding, dermed blir jeg sittende oppe til ett og tukle med maskinen til ingen nytte.

 

PC'en starter opp helt fint, den finner alle de fire diskene ( en IDE og tre s-ATA disker ) mine og DVD-rom'en. Jeg har heller ikke byttet noen kabler bortsett fra den som fulgte med Geforce kortet og en IDE kabel, resten er satt opp slik som det funket før.

 

Diverse løsninger jeg har tenkt på mens jeg har skrevet dette

Diskene ikke får nok strøm?

At boot sequence er feil? ( Finner den heller ikke når jeg roter rundt i bios O_o )

Harddisken gåen? - Testet den på jobb der den dukker opp fint om jeg kobler den til en annen maskin.

 

 

Specs -

Motherboard -MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,Socket-939

CPU -AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB

Grafikkkort -MSI GeForce 7800GTX 256MB GDDR3

RAM -2xCrucial PC4000 BallistiX Tracer 1024MB CL3 Kit w/2 matched,2.8V,64Megx64,184pin

IDE HD -Western Digital Caviar 120GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

PSU -Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin

DVD-ROm -NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

 

Tips eller løsninger tas imot med glede ;D

Endret av nih-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er IDE disken og DVD-ROM`en koblet? Er DVD Master og IDE disken Slave? Hva er Boot priority i BIOS?

 

Diskene ikke får nok strøm?

Dette kan du med 99.9% sikkerhet se bort fra. Enten får den strøm, eller så for den ikke strøm. Eneste som evnt. kan være feil, er at kabelen er ødelagt.

7437509[/snapback]

 

IDE er Master og DVD er slave, vært slik stortsett hele tiden.

Men det som er rart er at det bare slutter å funke etter flytting av noen strømkabler, for det skulle jo ikke ha noe og si på hvordan pc'en booter opp?

Lenke til kommentar
Hvordan er IDE disken og DVD-ROM`en koblet? Er DVD Master og IDE disken Slave? Hva er Boot priority i BIOS?

 

Diskene ikke får nok strøm?

Dette kan du med 99.9% sikkerhet se bort fra. Enten får den strøm, eller så for den ikke strøm. Eneste som evnt. kan være feil, er at kabelen er ødelagt.

7437509[/snapback]

 

IDE er Master og DVD er slave, vært slik stortsett hele tiden.

Men det som er rart er at det bare slutter å funke etter flytting av noen strømkabler, for det skulle jo ikke ha noe og si på hvordan pc'en booter opp?

7438021[/snapback]

 

Men kan det hende at BIOSen din er litt for "smart" sånn at den endrer boot rekkefølgen når en disk er "tatt bort"?

 

Eller at byttingen din av kabel kan ha endret på plasseringen? Er det satt opp på diskene som Master og Slave eller som Cable Select der rekkefølgen på kabelen velger master/slave ?

Lenke til kommentar

Koble fra alle disker untatt os-disken, da vil du se om det er noe galt med den disken,om det er bios som roter med hvilken den booter fra, eller om du har koblet noe feil (etter å ha dobbeltsjekket at du faktisk har koblet denne disken slik den skal være)

Endret av Fixit
Lenke til kommentar

Men kan det hende at BIOSen din er litt for "smart" sånn at den endrer boot rekkefølgen når en disk er "tatt bort"?

 

Eller at byttingen din av kabel kan ha endret på plasseringen?  Er det satt opp på diskene som Master og Slave eller som Cable Select der rekkefølgen på kabelen velger master/slave ?

7438149[/snapback]

 

Du hadde helt rett, den hadde endret bootrekkefølgen.

 

Takk for alle svarene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...