Gå til innhold

Treng ein god og gratis brannmur!


Anbefalte innlegg

Hei, eg treng eit antivirus- og brannmur program, gjerne gratis, som fungerer. Har prøvd AVG/AntiVir og ZoneAlarm i lag, men ikkje særlig fornøgd med nokon av alternativa.

Likte ekstremt godt Kaspersky Internet Security, men desverre er lisensen utløpt.

Nokon som veit om noko godt eg kan bruke? :)

 

EDIT: Har tatt i bruk Eset NOD 32, veldig bra program :)

Men har enda ikkje funne noko bra brannmur. Men Softpedia - Security - Firewall har ein del brannmurar å by på.

 

Har prøvd:

Comodo Personal Firewall 2.4.11.135 RC1

- Det brukte 99 % av cpu når eg kjører µtorrent

- Ellers OK, i bruk på lapptopp.

 

Prisma Firewall 1.5

- Fungerte aldri heilt bra... Blant anna 99 % cpu, og veldig stor minnebruk.

 

Outpost Firewall Pro 4.0

- Må betalast for, og pcen min trengte ein gjenoppretting etter installasjon.

 

ZoneAlarm Secuirty Suite

- Ikkje gratis

- Blokkar program som MSN Messenger, delvis µtorrent, og div. spel.

- Gratis versjonen er enda verre...

 

Visst de har nokon gode anbefalingar, så sei i fra! :)

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv bruker jeg en egen, dedikert maskin til brannmurtjenesten. Maskinen kjører OpenBSD 4.0 og brannmursystemet jeg bruker, er PF. Denne brannmuren fungerer også som router/gateway for 3 andre maskiner, og den er ganske sikker. Taper heller ikke noe ytelse på å ha en brannmur, tvert imot er den med på å gjøre nettet raskere.

Lenke til kommentar
Av div. grunnar bruker eg ikkje Norton.

Å ha en pc til brannmur har eg høyrt om, men er 2 pcar i huset, ein til meg og ein til familien. Så eg kan ikkje bruke den til det. Sist eg brukte ZoneAlarm hadde eg problem med å spele på nettet og bruke Msn.

Så har lyst å prøve noko nytt :)

7433128[/snapback]

På en dårlig ADSL-linje kan det faktisk gi bedre utnyttelse av linjen hvis man har en brannmur-maskin. Da kan man sette opp traffic-shaping som prioriterer visse pakker over andre. Særlig opplasting på en ADSL-linje vil dra nytte av dette, men også nedlasting.

Lenke til kommentar

Høyrest flott ut! Skulle gjerne gjort eit forsøk, men desverre...

At spel og Msn ikkje fungerte med ZoneAlarm har med portane å gjer. Eg prøvde og opne portar i kanskje ei veke, men gjedde til slutt opp. Linja eg har eg 1500/350, og akkurat no får eg den hastigheita eg har betalt for. Men skulle som sagt prøvd hadde eg hatt éin pc til. :)

Lenke til kommentar

Håper det er fler som engasjerer seg i dette emnet: Gratis Brannmur og Anti-virus.

 

Jeg har Norman Internett Controll på min 4 år gamle Fujitsu Siemens. Det er noe av det værste tøvet jeg har vært borti! :thumbdown: Norman Personal Firewall lagrer ikke en eneste regel og bruker-grensesnittet er det vel bare de som har lagd programmet som forstår seg på. Popper opp "tilkoblingsvarsel" i ett sett og bruker mesteparten av tiden på å klikke på den. At programmet ikke snart kan fatte at Internett Explorer er min Internett Browser er et mysterium. Det blir værre for hvert minutt, helt sant! Styr LANGT unna Norman selv om du skulle være så "heldig" å få BETALT for å bruke det! Se også test om Norman her på Hardware. Elendig omtale. Da har jeg fått det utav kroppen... :whistle:

 

Har prøvd å installere Zone Alarm men det henger seg bare opp. Kanskje pga Norman som ikke vil ha en konkurrent på PCn min.....? :hmm:

Lenke til kommentar

to brannmurer som er aktivert samtidig vil jeg ikke anbefale peffi, avinstaller/deaktiver det ene før du prøver deg på den andre.

 

selv har jeg brukt (og bruker) ZoneAlarm, og har ikke mye galt å si om programmet. Det er kanskje ikke det mest prosessor-gjerrige programmet, men det fungerer fint til mitt bruk.. Bare pass på at du installerer free-utgaven, for under installasjon vil de hele tiden ha deg til å trykke på betal-utgaven..

Lenke til kommentar
to brannmurer som er aktivert samtidig vil jeg ikke anbefale peffi, avinstaller/deaktiver det ene før du prøver deg på den andre.

 

selv har jeg brukt (og bruker) ZoneAlarm, og har ikke mye galt å si om programmet. Det er kanskje ikke det mest prosessor-gjerrige programmet, men det fungerer fint til mitt bruk.. Bare pass på at du installerer free-utgaven, for under installasjon vil de hele tiden ha deg til å trykke på betal-utgaven..

7437515[/snapback]

Da må det være deilig å ha en egen maskin som tar seg av sånne ting. Da slipper man nemlig å måtte installere sånt på en desktop-maskin. Selv er jeg meget tilfreds med å ha en slik løsning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt gammal den tråden her men... Eg brukar Nod32 og windows brannmuren no. Tviler litt på at win. brannmuren er noko solid, kan jo alltids ta ein test på grc.com. Ingen som har funne nokre andre gratis og gode brannmurar utenom Zone Alarm og Kerio Personal Firewall vel?

Kan gjerne vere en betal-brannmur, det fiksast det og.

Lenke til kommentar
Litt gammal den tråden her men... Eg brukar Nod32 og windows brannmuren no. Tviler litt på at win. brannmuren er noko solid, kan jo alltids ta ein test på grc.com. Ingen som har funne nokre andre gratis og gode brannmurar utenom Zone Alarm og Kerio Personal Firewall vel?

Kan gjerne vere en betal-brannmur, det fiksast det og.

7555485[/snapback]

I en brannmurtest hvor toppscore var ca 280 fikk windows-brannuren 0 poeng når det kom til sikkerhet. Så du bør finne en annen brannmur hvis du skal ha en software-løsning for din egen maskin. Alternativet er å sette opp en egen maskin og installere Linux eller BSD på den og la den være en hardware-brannmur.

Lenke til kommentar
Hmm, har ikkje hatt så dårleg resultat på dei testane eg har køyrt, kanskje ikkje påliteleg nok. Men skal ha ein anna brannmur, så snart det kjem opp noko bra. :)

7555843[/snapback]

Som jeg har sagt før: selv bruker jeg en maskin som felles brannmur for 3 andre maskiner. Denne maskinen kjører et OS som heter OpenBSD, og pakkefilteret er PF. Denne maskinen har 2 nettverkskort, og jeg har satt inn et tredje med tanke på sikring av trådløs-nettet mitt, som jeg har tenkt å bruke VPN som sikring på. Internet-linjen min er på 100 Mbps full duplex, og jeg får ingen form for ytelsestap, tvert imot oppleves nettet som tregere hvis brannmuren ikke står der. Det er en veldig grei løsning, og da slipper jeg å måtte installere en sw-brannmur.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...