Gå til innhold

jordfeil på psu eller i sikrings-skap?


Anbefalte innlegg

nå har jeg montert den igjen og strømmen stått på i 5 minutter   :dribble:

 

Ser ut som det fiksa biffen! men skal la strømmen stå på en stund til før jeg kobler tilbake pc-utstyret     :thumbup:

7422329[/snapback]

 

Det skal være IP44 på utekontektene. Se om det er IP44. Det leser du på kontakten.

 

Ellers så kan du teipe rundt der du tror vannet kommer inn. Bruk elektrikkertape, det er best (siden den er av gummi/latex (ho knows)))

7422557[/snapback]

 

helt feil, tapen isolerar kun elektrisk. limen tåler ikkje vatn.

 

viss det er lokk på stikkontaktane er det IP44 eller over. mer IP44 er kun sprutsikkert, ikkje spylesikkert, så den tåler lett regn, men ikkje for eksempel direkte spyling og veldig kraftig regnvær.

7422603[/snapback]

 

Thats true. Men jeg har teipet over ringeklokken vår (trådløs) den har ikke løsnet. Men den er under tak da.

 

Ip44 Dekker ikke for sprut under.

 

Nå husker jeg ikke IP gradene her. IPx Står for legemer (feks støv) neste ip stod for hvor han var beskyttet.

 

IP44 skal brukes ute. Man trenger ikke mer utfor dørene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ser ingen nr på kontakten men tok å teipa i skjøten i tilfelle det skulle komme mere nedbør.. får vel bruke silikon en dag det er finvær og tette ordntlig..  :)

7422791[/snapback]

Eller helst få tak i en elektriker som kan sifte ut kontakten med en som er godkjent for utebruk, om enn noe silikon i sprekkene vel vanskelig kan skade, blir det jo ikke IP-klassifisering ut av det, det er jo ikke for moro skyld at vi har IP klasser,jordfeilbrytere etc.

 

M.

 

(tydelivis i det moraliserende hjørnet i dag...)

Lenke til kommentar

Hvis det er stikk med klapplokk er det IP44. Lag drenering i så slipper du vann i kontakten. Et annet problem som kan oppstå med jordfeilbryter er stømforsyningen til pc. Det er switched power. Dette kan "oppfattes" som jordfeil av jfb. Problemet fjernes ved å bytte til jordfeilbryter som takler denne type last. Nye vaskemaskiner og annet som inneholder elektronikk kan også forårsake feil. Hvis jordfeilvarsleren piper kan det være at den ikke er retningsbestemt, dvs at feil utenfra blir lest som feil. Det kan også være at lednningene som går igjennom jordfeiltrafoen ikke er sentrert. Dette kan også forårsake "jordfeil".

Lenke til kommentar

som mysjkin skreiv, få tak i en elektriker som kan fikse dette for deg. det er farlig og ulovlig og trikse med el-installasjonen sjøl.

IP44 er ikkje berekna for utendørsbruk under åpen himmel. det bør stå skjerma for vind og regn sidan det ikkje er tett.

 

det er sant at ein del elektronikk lagar støy som oppfattast som jordfeil, men ei enkel strømforsyning klarer ikkje å løyse ut jordfeilbryteren aleine.

 

 

IPXX står for kor godt beskytta innmaten i utstyr er beskytta mot støv, væske og framandlegeme (fingrar, skrujern for eksempel). Høgare nummer betyr bedre beskyttelse

 

IP2X (IP20) som er klassifisering på vanlige stikkontaktar og brytarar er ikkje mulig å stikke ting inni, men vatn, og til dels støv kan trekke inn.

IP44 er sprutsikkert, men tåler ikkje meir vatn enn katten

Lenke til kommentar

Strømmen er stabil nå.. og når jeg vet hva som er feil så betaler jeg ikke 600,- timen til en elektriker for å gjøre det samme som jeg kan gjøre selv :D

 

Selv om det er en godkjent kontakt som står der i dag og som muligens må skiftes så er det gjort på 5 minutter selv...

Lenke til kommentar

joda, mye mulig det.

bare pass på at du drar til skruer godt nok osv., ikke skader isolasjonen på lederene osv. så skal det gå ganske bra.

(spørs på kompetansen du har fra før også...)

 

hvis absolutt alt skulle bli gjort av en elektrikker, hadde dem vel heller ikke solgt el-utstyr til vanlig folk, på f.eks clasohlson, biltema osv., hvis noen skjønner poenget mitt... ;)

Lenke til kommentar
Strømmen er stabil nå..  og når jeg vet hva som er feil så betaler jeg ikke 600,- timen til en elektriker for å gjøre det samme som jeg kan gjøre selv  :D

 

Selv om det er en godkjent kontakt som står der i dag og som muligens må skiftes så er det gjort på 5 minutter selv...

7424531[/snapback]

 

helt sant. og viss du er sikker på ka du driver med så går det nok bra :thumbup:

Lenke til kommentar
joda, mye mulig det.

bare pass på at du drar til skruer godt nok osv., ikke skader isolasjonen på lederene osv. så skal det gå ganske bra.

(spørs på kompetansen du har fra før også...)

 

hvis absolutt alt skulle bli gjort av en elektrikker, hadde dem vel heller ikke solgt el-utstyr til vanlig folk, på f.eks clasohlson, biltema osv., hvis noen skjønner poenget mitt... ;)

7426098[/snapback]

 

 

du har lov til alt untatt å koble fast installasjon sjøl, det betyr du kan legge opp røranlegg, trekke ledningar, spikre kabel, skru opp stikkontaktar og brytarar sjøl (så lenge det følger forskriftene) men en fagperson (eller anna person under tilsyn av fagperson) skal koble til utstyret og skapet, og en elinstallatør skal stå som ansvarlig.

 

derfor selger biltema og slike elutstyr. men, no veit ikkje eg kva kvalitet det er på utstyre deira, om det er merkevare eller om det er chingchong, fort gjort å brenne seg på det....

Lenke til kommentar
hvis absolutt alt skulle bli gjort av en elektrikker, hadde dem vel heller ikke solgt el-utstyr til vanlig folk, på f.eks clasohlson, biltema osv., hvis noen skjønner poenget mitt... ;)

7426098[/snapback]

Og hvis det ikke er lov å bruke radardetektor, så hadde dem ikke solgt det heller? Eller vannpiper?

 

Selv om du kan kjøpe og installere selv, betyr ikke at forsikringsselskapet blir særlig fornøyd når huset brenner ned. Eller, det vil si, du blir ikke særlig fornøyd når du ikke får dekket en krone...

Lenke til kommentar

huff.. her var det jaggu mange smartinger ute :)

 

Det å skifte en strømkontakt selv er ikke noe vanskelig om man har bitte litt forstand på elektronikk! så lenge man ikke må inn i sikringsskapet for å legge til nye kurser etc..

 

og.. OM huset skulle brinne ned så er det iallefall ikke på grunn av feil-montering! så hva kan forsikringsselskapet ta meg på? jeg har da ikke gjort noe :thumbup:

 

Bedre at jeg gjør det ordntlig selv enn å risikere at samme suppemikkel av elektrikker som satte opp den boxen for 3 år siden og ikke skrudde ordtnlig til skulle komme igjen!

Lenke til kommentar

Det å skifte en strømkontakt selv er ikke noe vanskelig om man har bitte litt forstand på elektronikk!  så lenge man ikke må inn i sikringsskapet for å legge til nye kurser etc..

 

7439219[/snapback]

 

dette er ikkje elektronikk :)

7439331[/snapback]

 

 

Elektrisitet da! du skjønte hva jeg mente.. :)

Endret av xcyber
Lenke til kommentar

Det å skifte en strømkontakt selv er ikke noe vanskelig om man har bitte litt forstand på elektronikk!  så lenge man ikke må inn i sikringsskapet for å legge til nye kurser etc..

 

7439219[/snapback]

 

dette er ikkje elektronikk :)

7439331[/snapback]

 

 

Elektrisitet da! du skjønte hva jeg mente.. :)

7439519[/snapback]

 

 

Kun personer med elektrikerfagbrev har lov til å arbeide på installasjoner med spenninger over 50 V. Du vet ikke en gang forskjellen på elektronikk og elektro. :roll: Jeg håper du har det bra med deg selv når du begår lovbrudd for noen usle kroner (for nordmenn er ting ikke så nøye med kvalitet eller om man bryter loven, bare det er billig). I verste fall får du ingen penger igjen fra forsikringsselskapet når huset ditt brenner ned.

 

Moderaterne må begynne å få fingeren ut og stenge tråder hvor lovbrudd diskuteres. Det lille du har lov til å gjøre selv på det elektriske anlegget i huset ditt, står beskrevet her.

Lenke til kommentar

Jeg er elektriker og sier:

 

for og si det sånn, stikk og sånt kommer jeg vel aldri til og kjøpe på clas osv., var bare et eksempel ;)

7427667[/snapback]

Vel Clas har på en måte, over all min forventning klart å få rn avtale med Elko, for de selger brytere og stikkontakter fra elko i små clas poser. Og det er skremmende.

 

Det å skifte en strømkontakt selv er ikke noe vanskelig om man har bitte litt forstand på elektronikk!  så lenge man ikke må inn i sikringsskapet for å legge til nye kurser etc..

 

Elektro og elektronikk er to vidt forskjellige ting. La os huske på at 6/10 husbranner starter i det elektriske anlegget. Og, ja, mange hobby-elektrikere er ansvarlig for den prosenten. Ikke akkurat som om jeg skulle startet med en kondisator fabrikk med mine elektro kunnskaper.

 

Lenke til kommentar
Jeg er elektriker og sier:

 

for og si det sånn, stikk og sånt kommer jeg vel aldri til og kjøpe på clas osv., var bare et eksempel ;)

7427667[/snapback]

Vel Clas har på en måte, over all min forventning klart å få rn avtale med Elko, for de selger brytere og stikkontakter fra elko i små clas poser. Og det er skremmende.

 

Det å skifte en strømkontakt selv er ikke noe vanskelig om man har bitte litt forstand på elektronikk!  så lenge man ikke må inn i sikringsskapet for å legge til nye kurser etc..

 

Elektro og elektronikk er to vidt forskjellige ting. La os huske på at 6/10 husbranner starter i det elektriske anlegget. Og, ja, mange hobby-elektrikere er ansvarlig for den prosenten. Ikke akkurat som om jeg skulle startet med en kondisator fabrikk med mine elektro kunnskaper.

 

7458200[/snapback]

Videreføring fra en lærling:

Nå holder vi på med noe som hete "0-feil" og det vil si at ALT skal vere perfekt slik at det ikke skjer noen skader i samband med kobling, under kobling eller etter at anlegget er spenningsatt. Det hjelper ikke så mye på om Ola Nordmann går på europkris og kjøper en stikkontakt som koster 10kr billigere enn en elko stikk, men som da ikke er testet og godkjent i samsvar med det elko tester sine produkter etter og hele den suppa der som alle kan tenke seg til

Det som er typisk norsker er at der man kan spare seg en 50lapp hamstrer vi så det griner...

 

Eksempel: Var på en jobb hos en kunde der vi skulle montere en armatur i forbindelse med en annen jobb i en fjøs, joda det gikk jo fint det, smelte opp armaturen, la kabelen og skulle til å montere skjermen, der stoppet det "hvordan i h... skal vi få den på?" den var altså så umulig å få på at vi brukte sikkert 15minutter på å få presset på alle klemmene, og det var MENS kunden stod å såg på så der stod jeg og en montør og klødde oss i hodet og prøvde å finne ut av ruklet... Den armaturen kostet da ca 100kr mindre enn den som vi egentlig hadde tatt med (såg nesten like ut)

Så da kan vi regne, det koster ca 700\timen for montør (15min=175kr) 400\timen for meg (15min=100kr) totalt=275kr dyrere enn en den vi hadde med som hadde sånne klips som du teiter når du trykker ned, hadde tatt istedenfor 15minutter ca15sekunder å feste... I tillegg kommer tiden med utkobling av sikring, viderekobling fra en annen armatur kabling til den nye armaturen, satt i lys og gjeninnkobling... Ble det billigere?

1uke senere kommer en annen kollega bannende og skjennende inn døren, tett før han knuste døren når han kom inn med en blødende hånd som han hadde maltraktert på den samme armaturen :hmm: 100kr.... :green:

Lenke til kommentar
Vel Clas har på en måte, over all min forventning klart å få rn avtale med Elko, for de selger brytere og stikkontakter fra elko i små clas poser. Og det er skremmende.

Den Elko serien de har på Clas er ikke den samme serien som selger fra grosist i Norge.

Har sett inni stikkontaktene og de jeg har sett er helt forskjellig på innsiden.

Lenke til kommentar

700\timen for montør (15min=175kr) ?

 

 

Skjønner godt hvorfor folk gjør det selv jeg. Vel og merke dersom man har en viss peiling. Forbausende hvor mange som faktisk kan tenke selv. Eller tilegne seg kunnskap om det de skal gjøre.

 

Samtidig så er det jo vanvittig mange idioter der ute også, som IKKE skulle gjort ting på egenhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...