Gå til innhold

jordfeil på psu eller i sikrings-skap?


Anbefalte innlegg

en... en ting jeg ikke skjønner.

 

Scenario: Du har jobbet som elektrikker i ... tja... 20år? Og du vet derfir godt hva du driver med. Likevell har du ikke lov til å koble en kontakt på fritiden (og da tenker jeg ikke på inntektsbringende hobby som er samme som jobb, men el-regelverk).

 

DET er idiotisk det.

Så i teorien, må du som elektrikker med 20 års erfaring i faget, leie en fersk lærling for å montere din egen stikkontakt eller kurs? Jeg mener nå at; er man fagutdannet, så er man fagutdannet.

*

 

hvis du er vanlig elektrikker, så kan du gjøre ting hjemme hos deg selv helt lovlig. så det du sier der stemmer ikke. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville ha fått byttet den stikkontakten med en Elko Admiral IP 44 stikk.

Den er designet etter badekarprinsippet.

Vann som kommer inn sammen med kabelen renner bare bak kontakten og ut på undersiden mend koblingene og selve kontakten er beskyttet som i et badekar på innsiden.

Skal vannet komme inni selve kontakten må det bryte tyngdeloven og renne oppover.

 

Nå det da i tillegg er 4 år siden jobber er gjort så er det en reklamasjon om noen ikke har knust kontakten i ettertid slik at den har sprukket.

Og da er det helt klart at den beste løsninga er å få en elektriker fra firmaet som satt opp kontakten til å fikse det gratis.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Kan du forklare meg, og gi meg link til en JF på 25A?:S

 

Alltså Ijf=25A?

 

En jordfeilbryter skal bryter på 30mA. Dette er etter forskriftene.

 

En 25A sikring så genrellt blir kun brukt èn plass i en vanlig installasjon.

Det er på kjøkknet til komfyr... Så 25A høres meget merkelig ut...

Endret av Lonto
Lenke til kommentar

Det kan jo være at det enten er en jordfeilbryter på den eksakte kursen og da er det jo greit og bruke f.eks en 30mA jordfeilbryter med kapasitet på 25A.

Er det derimot en gruppejordfeilbryter så må den tåle og bryte forankoblede kurser strømstyrke.

Når det rehabiliteres bad gjør vi det slik i om det ikke legges ny kurs tuil badet, eller om noen ønsker seg stikkontrakt ute på elanlegget fra 1968.

Lenke til kommentar
Da fattern la varmekabelen kom elektrikkeren og skjekket før vi støpte.

 

Vi hadde koblet ristene (der varmekabelen skulle ligge over) sammen med slags metall greier som skulle gjøre at de ble klar til jording.

 

Etter støpingen kom elektrikkeren for og måle på kabelen. Den ble godkjent. Etter noen uker så kom elektrikkeren og koblet varmekabelen til.

 

Edit: Men nå har jeg mistet hva egetlig støping av varmekabler har med jordfeilen til trådstarteren. Var det der jordfeilen var?

7494628[/snapback]

 

Nei, det var en utekontakt med 2 dl vann inni.. :)

Lenke til kommentar
Elektrikere er tydligvis ekstremt selvhøytidlige. Vil bare minne om at det per dags dato ikke nødvendig å inneha doktorgrad for å bli elektriker. Det er fint å være stolt av sitt yrke, men det betyr ikke automatisk at alle andre er idioter. Vær vennlig å hold moraldriten deres på et lavere nivå, alle som har lest posten er klar over at strøm kan være farlig, man kan få regresskrav om man brenner ned huset, og folk kan dø.... Nå er det ikke lenger behov for å terpe på dette.

 

 

Jobben vår er å bringe en av 7 natukrefter inn i stuen og badet til folk. Vi er ikke selvhøytidelig, vi har bare ett stort ansvar i arbeidet vi utfører.

 

Det høres ut som at alle elektrikkerne i norge er noen skikkelige smarte folk når man leser her..  MEN..

Det huset jeg bor i er 4 år gammelt, og når jeg allerede nå fikk problemer med jordfeilbryteren fordi at det lå ett par dl med vann i en utekontakt så tviler jeg på at alle av dere er like kompetente til jobben deres!  

 

Jeg gjør det heller selv enn å risikere at huset brinner ned fordi en udugelig elektrikker kommer og setter opp kontakten feil igjen!    :)

7485870[/snapback]

 

En utekontakt kan ikke romme mer enn maxs en liter. Hva om du nevner grunnen til at vann kom inn i kontakten? Og med detaljer for som du sa er jeg ikke så smart.

 

 

Men... en ting jeg ikke skjønner.

 

Scenario: Du har jobbet som elektrikker i ... tja... 20år? Og du vet derfir godt hva du driver med. Likevell har du ikke lov til å koble en kontakt på fritiden (og da tenker jeg ikke på inntektsbringende hobby som er samme som jobb, men el-regelverk).

 

DET er idiotisk det.

Så i teorien, må du som elektrikker med 20 års erfaring i faget, leie en fersk lærling for å montere din egen stikkontakt eller kurs? Jeg mener nå at; er man fagutdannet, så er man fagutdannet.

7487620[/snapback]

 

6 av 10 branner starter av elektriske årsaker, hvor elektrikere har ett minimum av feil. Det som starter branner er hva folk glemmer å skru av. Vaske/tørke maskiner, kaffetraktere, komfyrer, oppvaskmaskiner. Hvis man så på statistikk over hva som skapte branner i elektrisk anlegg lagt av en elektriker ville prosenten falt dramatisk, nesten til 0%. Hvorfor tror du elektrikere trenger 2,5 år på skole og 2,5 år i lære?

 

 

Jordfeilbryteren i skapet er en: Hager 25A

 

Hager er ikke det beste merket, jeg ville fått en elektriker til å se på det.

 

 

HAHA, dette er bare SÅ feil. En jordfeilbryter skal løse ut ved 30mA.

7490395[/snapback]

 

Tja. Noen jordfeilbrytere som selges slår ut ved 100ma. Der er beregnet for hovedinntak men jeg har sett dem brukt for bad. Ikke etter 50v regelen akkurat.

Lenke til kommentar
Vel Clas har på en måte, over all min forventning klart å få rn avtale med Elko, for de selger brytere og stikkontakter fra elko i små clas poser. Og det er skremmende.

Den Elko serien de har på Clas er ikke den samme serien som selger fra grosist i Norge.

Har sett inni stikkontaktene og de jeg har sett er helt forskjellig på innsiden.

7460648[/snapback]

Feil. Det er nøyaktig de samme produktene, men med ekstra festeklemmer for det europeiske markedet.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke i den delen av el-anlegget som vanlige folk ikke har lov å gjøre noe at det brenner mest, men derimot i de løse el-installasjonene, de som vanlige folk faktisk har lov å koble selv.

 

Det er jo helt utrolig at en skjøteledning på 2x0,75 mm2 skal passe fysisk på en 16A kurs og med en vifteovn på 3KW i andre enden.

Lenke til kommentar

Ble mye off-topic om varmekabler som ikke hører hjemme i denne tråden. Valgte å skille dette ut i en ny tråd om varmekabler.

 

Mulig noe av sammenhengen i tråden har falt ut. Ber uansett om at man holder seg til temaet i tråden og heller lager en ny hvis man ønsker å diskutere andre elektrorelaterte temaer. Hvis tråden igjen drar off-topic blir den stengt!

Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke i den delen av el-anlegget som vanlige folk ikke har lov å gjøre noe at det brenner mest, men derimot i de løse el-installasjonene, de som vanlige folk faktisk har lov å koble selv.

 

Det er jo helt utrolig at en skjøteledning på 2x0,75 mm2 skal passe fysisk på en 16A kurs og med en vifteovn på 3KW i andre enden.

7504821[/snapback]

Jordfeil i den faste el-installasjonen holdt på å brenne ned dekklageret til Strandveien Auto i Trondheim på denne tida i fjor.

Naboer oppdaga røykutvikling og varsla brannvesenet og en ny bybrann var avverget.

Lenke til kommentar

Hehe, det er teit ja, men sånn er verden...

En elektromontør kan koble i sitt "eget" hus, det betyr det som står i hans navn, står det i faren\svigerfars navn har han ikke lov å utføre arbeid der utenom det går gjennom firmaets installatør\prosjektleder...

Er du ingeniør kan du igrunn gjøre som du vil, men samsvarserklæring og alt det går jo på han så er det noen som må ta "støten" så blir det han, da har han ikke noe firma å "gjemme" seg bak og få støtte fra...

Lenke til kommentar
Hehe, det er teit ja, men sånn er verden...

En elektromontør kan koble i sitt "eget" hus, det betyr det som står i hans navn, står det i faren\svigerfars navn har han ikke lov å utføre arbeid der utenom det går gjennom firmaets installatør\prosjektleder...

 

 

Er du ingeniør kan du igrunn gjøre som du vil, men samsvarserklæring og alt det går jo på han så er det noen som må ta "støten" så blir det han, da har han ikke noe firma å "gjemme" seg bak og få støtte fra...

7511635[/snapback]

 

En samsvarsærklering skal jo skrives ut av en håndtværker, og en ingeniør kan ikke gjøre dette, uten en underskrift fra en elektriker.

 

ingeniører kan ikke utføre de oppgaver som er tilegnet elektrikere. Jeg jobber som elektriker og ser daglig de elendige løsningene ingeniører påfører vår arbeidsgruppe. Det er totalt uansvarlig, og jeg vil, i tilfelle brann, anklage dem for mordbrann. Vi elektrikere vet hva vi gjør, og vi vet vårt ansvar. Vi vet hva vi gjør!!!

Lenke til kommentar
Hehe, det er teit ja, men sånn er verden...

....

7511635[/snapback]

 

En samsvarsærklering skal jo skrives ut av en håndtværker, og en ingeniør kan ikke gjøre dette, uten en underskrift fra en elektriker.

 

ingeniører kan ikke utføre de oppgaver som er tilegnet elektrikere. Jeg jobber som elektriker og ser daglig de elendige løsningene ingeniører påfører vår arbeidsgruppe. Det er totalt uansvarlig, og jeg vil, i tilfelle brann, anklage dem for mordbrann. Vi elektrikere vet hva vi gjør, og vi vet vårt ansvar. Vi vet hva vi gjør!

7516983[/snapback]

Vet ikke hva man må vere, men trodde det var sånn at om man hadde vert elektriker med fagbrev og gått videre til ingeniør så hadde han nok bakgrunn til at han kunne skrive under med sitt eget navn? Om ikke, så hvordan kan man gjøre dette da?

Med elendige løsninger? Noen eksempler? :green:

Lenke til kommentar

hvem som kan fylle ut samsvarsærklæringer kan innstalltøren besteme, meiner eg og ha lest en plass.

 

en el.ingeniør kan også utføre arbeid i sitt eget hus heilt lovlig, men skjer det noe så er jo vedkommende ansvarlig for sitt eget arbeid.

mener at ingeniører, automatikere og høyspent arbeidere har lov til og utføre arbeid i eget hus i tillegg til elektrikere, men mulig eg tar feil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...