Gå til innhold

jordfeil på psu eller i sikrings-skap?


Anbefalte innlegg

Har oppstått ett iriterende problem med at jordfeilbryteren i sikrings-skapet slår seg av hele tiden når pc`n står på..

 

Problemet skjedde ett par ganger tidligere med en gammel maskin jeg hadde og jeg har ikke hatt problemer med den nye maskina som har stått på snart 2 uker på rad før i kveld..

 

Det er en Hiper Strømforsyning ATX 530W som står i kabinettet.

3 vifter

core2duo 1,86Ghz

2 disker

Saphire radeon x1950pro

MSI P965 NEO-F, P965

 

Jordfeilbryteren i skapet er en: Hager 25A

 

Etter at det skjedde 5 ganger etter hverandre nå i kveld så koblet jeg pc`n til en annen kurs som går utnom jordfeilbryteren og alt ser ut til å virke bra.. (har ikke tatt fyr enda iallefall).. men hva kan være galt?? bør jeg få psu`en byttet asap? eller kan det være noe galt med jordfeilbryteren i skapet?

 

 

Redigert:

Ser her at det kanskje kan være viftene som det kan ha blitt feil med? dem er jo over 4 år gamle så jeg bør kanskje skifte ut dem å..

http://www.hardware.no/guider//vifter_-_op...ring-te/15368/3

Endret av xcyber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde akkurat de samme problemene med jordfeilbryter som slo inn med jevne og ujevne mellomrom. Til slutt var det konstant jordfeil så lenge PC'en var tilkoblet strømnettet. Fant raskt ut hva problemet kom av: min gode gamle PSU var blitt invadert av en gjeng ganske så lodne hybelkaniner. Etter å ha fjernet disse var alt fryd og gammen igjen. (Men jeg valgte allikevel å investere i en ny PSU etter det den gamle hadde vært gjennom...)

Lenke til kommentar

har dratt ut alle kontakter på den aktuelle kursen nå.. og jordfeilbryteren slår FREMDELES inn :dontgetit:

 

Eneste strøm som fremdeles går gjennom kursen nå er til ringeklokka! og med tanke på at det har regna på østlandet en måned i strekk nå, så er det sikkert der det ligger... :hmm:

Lenke til kommentar

nix.. ser ingen trafo for ringeklokka i skapet! (huset er bare 3 år gammelt så kanskje dem har funnet på noe nytt)..

 

MEN :) når jeg skrudde av ringeklokka oppdaget jeg mye dritt og fuktighet inni der!

 

Tok den med inn for rens/tørk og skrudde den på plass igjen og nå slår ikke jordfeilbryteren ut.. iallefall ikke enda :D

Lenke til kommentar

Jeg leste i lokalavisen ett leserinnlegg, der han som skrev var plaget med at jordfeilbryteren slo seg ut med ujevne mellomrom.

Eltilsynet var innom, men kunne ikke finne noen feil.

Etter en tid så ble feilen likevel funnet, og da var det kortsluttning til jord i ett apparat hos en av naboene.

Så det er godt mulig at feilen ikke ligger hos deg, men at en av naboene har feilen hos seg.

Lenke til kommentar

Fant ut at printeren sto koblet til ett eget utak bak ett skap på kontoret.. muligens det er DER feilen ligger? En gammel HP Deskjet 920c..

 

nå har iallefall strømmet stått på i 5 minutter igjen uten at jordfeilbryteren har slått inn...

 

Hvis det er printeren som har skylden.. er det farlig å bruke den på ett uttak som ikke har jordfeilbryter?

Endret av xcyber
Lenke til kommentar
Jeg leste i lokalavisen ett leserinnlegg, der han som skrev var plaget med at jordfeilbryteren slo seg ut med ujevne mellomrom.

Eltilsynet var innom, men kunne ikke finne noen feil.

Etter en tid så ble feilen likevel funnet, og da var det kortsluttning til jord i ett apparat hos en av naboene.

Så det er godt mulig at feilen ikke ligger hos deg, men at en av naboene har feilen hos seg.

7421193[/snapback]

 

 

skal høre med naboen som bor i andre etasjen om han har problem også..

 

men det er jo litt rart når det bare er EN kurs hos meg som den slår ut på? det skulle jo ikke ha noe som helst med naboene mine å gjøre da..

Lenke til kommentar

men husk på å slå av strømmen før du skrur av og på deksel på stikkontaktar, brytarar o.l.

i tilfellet med stikkontakten din ute kunne du i verst tenkelig tilfelle bli grilla når du tok av dekselet viss strømmen sto på.

 

DEt stemmer at jordfeil hos naboen kan få jordfeilbryteren din til å slå ut, men det er veldig sjelden og kjem først etter andre jordfeil (det må vere meir enn ein jordfeil i installasjonen)

Edit: det skal heller ikkje skje i IT-nett, kun TN-nett. eldre installasjonar i TN-nett har sjelden jordfeilbryter på heile installasjonen sidan det ikkje vart påbudt før juni i år.

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar
men husk på å slå av strømmen før du skrur av og på deksel på stikkontaktar, brytarar o.l.

i tilfellet med stikkontakten din ute kunne du i verst tenkelig tilfelle bli grilla når du tok av dekselet viss strømmen sto på.

 

DEt stemmer at jordfeil hos naboen kan få jordfeilbryteren din til å slå ut, men det er veldig sjelden og kjem først etter andre jordfeil (det må vere meir enn ein jordfeil i installasjonen)

Edit: det skal heller ikkje skje i IT-nett, kun TN-nett. eldre installasjonar i TN-nett har sjelden jordfeilbryter på heile installasjonen sidan det ikkje vart påbudt før juni i år.

7422254[/snapback]

 

 

og det sier du først nå? :D akkurat fått meg ny hårsveis her!

 

neida... slo selvølgelig av sikringen først! :thumbup:

Lenke til kommentar

hehe, eg las tråden først no :)

 

men det er desverre ikkje alle som er klare over farane med elektrisk strøm og trur dei kan leike elektriker uten at det kan få alvorlige konsekvensar.

 

men sidan stikkontakten var full av vatten er det stor sjangs for at dette kan skje igjen og du bør finne ei anna løysing enn å berre tømme ut vatnet.

 

 

lagde foresten full jordslutning på jobb i dag, det sa poff og lyste godt opp, etterpå var det svart koper og aluminium og litt smelta skrue. derfor har vi sikringar og jordfeilbrytarar.... :)

Lenke til kommentar
nå har jeg montert den igjen og strømmen stått på i 5 minutter  :dribble:

 

Ser ut som det fiksa biffen! men skal la strømmen stå på en stund til før jeg kobler tilbake pc-utstyret    :thumbup:

7422329[/snapback]

 

Det skal være IP44 på utekontektene. Se om det er IP44. Det leser du på kontakten.

 

Ellers så kan du teipe rundt der du tror vannet kommer inn. Bruk elektrikkertape, det er best (siden den er av gummi/latex (ho knows)))

Lenke til kommentar
nå har jeg montert den igjen og strømmen stått på i 5 minutter  :dribble:

 

Ser ut som det fiksa biffen! men skal la strømmen stå på en stund til før jeg kobler tilbake pc-utstyret    :thumbup:

7422329[/snapback]

 

Det skal være IP44 på utekontektene. Se om det er IP44. Det leser du på kontakten.

 

Ellers så kan du teipe rundt der du tror vannet kommer inn. Bruk elektrikkertape, det er best (siden den er av gummi/latex (ho knows)))

7422557[/snapback]

 

helt feil, tapen isolerar kun elektrisk. limen tåler ikkje vatn.

 

viss det er lokk på stikkontaktane er det IP44 eller over. mer IP44 er kun sprutsikkert, ikkje spylesikkert, så den tåler lett regn, men ikkje for eksempel direkte spyling og veldig kraftig regnvær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...