Gå til innhold

Ekstern harddisk for linux PC


VP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror dere at det er noe spesielt med Linux eller? Alle harddisker som fungerer i Windows fungerer også i Linux. Eneste du selvfølgelig må gjøre er å formatere den til et kompitabelt Filsystem. Jeg har f. eks formatert min Eksterne harddisk (En 200 GB Maxtor disk, jævli dårlig) til EXT3 filsystem. Den blir lest både i Windows og Linux.

 

Meninga var egentlig at jeg ikke skulle formatere den i Linux filsystem, men disken klarte rett og slett ikke å bli formatert i NTFS eller FAT32, så derfor ble det EXT3. Helt greit det da, men.

Lenke til kommentar
Tror dere at det er noe spesielt med Linux eller? Alle harddisker som fungerer i Windows fungerer også i Linux. Eneste du selvfølgelig må gjøre er å formatere den til et kompitabelt Filsystem. Jeg har f. eks formatert min Eksterne harddisk (En 200 GB Maxtor disk, jævli dårlig) til EXT3 filsystem. Den blir lest både i Windows og Linux.

 

Meninga var egentlig at jeg ikke skulle formatere den i Linux filsystem, men disken klarte rett og slett ikke å bli formatert i NTFS eller FAT32, så derfor ble det EXT3. Helt greit det da, men.

7417566[/snapback]

 

Ext3 er ikke akkurat å anbefale på en ekstern disk om han vil ha muligheten til å kunne plug'e den i hvilken som helst maskin. Da er FAT32 safe, med NTFS som et godt alternativ om man styrer unna Win9x.

 

Ext3 kan ikke leses av Windows uten 3. parts programvare.

 

Og angående om Linux er spesiel vs Windows:

Ja, selvfølgelig er Linux litt spesiel. Noen hw er basert på onload-firmware-programming som er så og si fy fy i Linux p.g.a. lisensiering og slikt. Ikke vært borti disker som har vært slike, men er mulig. </kverulering>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...