Gå til innhold

Må betale toll for vare med en verdi under 200 kr


Anbefalte innlegg

Hei. Bestilte for en uke siden en CD fra en nettbutikk som holder til i London. CDen er verdt 73 kr, jeg betalte 179 kr til sammen inkludert frakt osv. I dag fikk jeg en hentelapp fra Posten hvor det sto at jeg må betale toll når jeg henter varen. Det er da sånn at man ikke trenger å betale for toll når varene har en verdi på under 200 kr? Jeg har bestilt fra samme nettbutikken tre ganger før, faktisk var varene to av gangene verdt mer enn 200 kr, og har ikke trengt å betale toll.

 

Hva har skjedd? Kan posten ordne dette for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme fikk jeg for litt siden da jeg bestilte fra LEDSHOPPE.

 

Først ringte jeg til et nummer som sto på lappen fra posten. De sa jeg måtte sende mail med kopi av ordrebekreftelsen fra nettbutikken som "bevis" på at varen kostet under 200 kr, mailen står nederst på lappen fra posten. Etter at jeg sendte mailen gikk det to dager så kunne jeg hente pakken på posten.

Lenke til kommentar
Var det pris på sendingsinfoen?

I så fall viss frakten var regna med i summen så blir den nok tollet... ikke alle butikker som vet om at det må skrives vær for seg...

7409598[/snapback]

At det er nettbutikkens skyld, mener du? Kan godt hende, for det er nok veldig, veldig få nordmenn som bestiller derfra. Jeg hadde ikke blitt overrasket om jeg er den eneste nordmannen som kjøper derfra faktisk.
Lenke til kommentar

For viss frakta ikke står for seg selv så blir den regna som med i prisen og derme blir det da fullpris (atlså tollet viss den da blir over 200kr)

Viss butikken ikke skriver noe spesefikk pris på varen så kan den tas ut fra norske pris satser og da viss den havner på over 200kr så blir den tollet :p

Lenke til kommentar
det kan umulig være verdt å bruke arbeidstid på å innkreve mindre penger enn det det koster å innkreve pengene på så lave beløp!!  idioti :p

 

Joda, jeg fikk f.eks. brev fra Tollvesenet ca 1 1/2 år etter at jeg hadde kjøpt software fra USA - kostet vel ca 3500,-

 

Da kunne de ikke se at jeg hadde betalt toll. Heldigvis hadde jeg fortsatt liggende kvitteringen til DHL og alle papirer som viste eksakt hva jeg hadde bestilt og betalt.

 

Ble ganske irritert og kontaktet de - det var jo på håret at jeg ikke hadde kastet nettopp de kviteringene i en opprydning av gamle kvitteringer jeg hadde. Fikk til svar at kvitteringer fra kjøp i utlandet, det måtte man ta vare på i 3 år! :omg:

Det ble vel brukt både et par timer av meg (lete etter kvitteringer, scanne de og skrive mail) og en time hos tollvesenet (minst) på den helt unødvendige saken.

 

Tid de helt sikkert kunne brukt på en mistenkelig importbil-sak isteden der summene er langt høyere...

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Hei. Bestilte for en uke siden en CD fra en nettbutikk som holder til i London. CDen er verdt 73 kr, jeg betalte 179 kr til sammen inkludert frakt osv. I dag fikk jeg en hentelapp fra Posten hvor det sto at jeg må betale toll når jeg henter varen. Det er da sånn at man ikke trenger å betale for toll når varene har en verdi på under 200 kr? Jeg har bestilt fra samme nettbutikken tre ganger før, faktisk var varene to av gangene verdt mer enn 200 kr, og har ikke trengt å betale toll.

 

Hva har skjedd? Kan posten ordne dette for meg?

7409473[/snapback]

 

Dette er en åpenbar feil, dersom det er slik du sier. Det er forøvrig ikke toll på CD-er fra England, men du skal betale moms om den oppgitte fakturaverdien på CD-en er over 200. Da blir frakten også lagt til, før det beregnes 25% moms. I tillegg må du betale Posten for jobben. Betal beløpet for å få ut pakken, og klag etterpå. Send gjerne en epost til Posten og si at du henter pakken, men at du kommer til å klage. Du får garantert pengene tilbake. Slik menneskelig svikt kan alltid skje, men det er aldri problematisk å få rettet det opp etterpå.

Lenke til kommentar
Hei. Bestilte for en uke siden en CD fra en nettbutikk som holder til i London. CDen er verdt 73 kr, jeg betalte 179 kr til sammen inkludert frakt osv. I dag fikk jeg en hentelapp fra Posten hvor det sto at jeg må betale toll når jeg henter varen. Det er da sånn at man ikke trenger å betale for toll når varene har en verdi på under 200 kr? Jeg har bestilt fra samme nettbutikken tre ganger før, faktisk var varene to av gangene verdt mer enn 200 kr, og har ikke trengt å betale toll.

 

Hva har skjedd? Kan posten ordne dette for meg?

7409473[/snapback]

 

Dette er en åpenbar feil, dersom det er slik du sier. Det er forøvrig ikke toll på CD-er fra England, men du skal betale moms om den oppgitte fakturaverdien på CD-en er over 200. Da blir frakten også lagt til, før det beregnes 25% moms. I tillegg må du betale Posten for jobben. Betal beløpet for å få ut pakken, og klag etterpå. Send gjerne en epost til Posten og si at du henter pakken, men at du kommer til å klage. Du får garantert pengene tilbake. Slik menneskelig svikt kan alltid skje, men det er aldri problematisk å få rettet det opp etterpå.

7410516[/snapback]

God idè, men hvor mener du jeg skal sende mail? Kundeservice?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...