Gå til innhold

TEST: EVGA nForce 680i-SLI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere skriver:

 

Ved siden av å overklokke svært godt, virker kortet å ha en ytelse som ligger helt i toppsjiktet, ørlite over Intels 975X-brikkesett.

 

og konkluderer med

 

- Yter ikke bedre enn Intel 975X-baserte kort

 

:hmm:

7400789[/snapback]

 

Flueknepperi, men det står vel "yter ikke mye bedre enn 975X-baserte kort", så det er i samsvar med hva resten av testen sier.

Lenke til kommentar

"EVGAs Realtek lydkodek går av med en liten seier, selv om det er mindre forskjeller å spore i både 2D- og 3D-testene."

 

Er det ? Jeg vil si det er store forskjeller, Xbx2 scorer, fra topp til bunn:

88 % dårligere enn EvgA

24 % dårligere

30 % dårligere

51 % dårligere

 

Ingen stjeler mye ressurser, men _forskjellen_ fra Xbx2 sin Sigmatel og EvgAs Realtek er jo kollossal. Ellers en kjekk test.

 

Hullene i systembussen som beskrevet av [H] 7.de november, hindret dem ikke i å nå 522 FSB. Bortsett fra de nevnte varmeproblemene (MCH), litt barne-lyd-bugs og en LATTERLIG :nei: høy pris, et bra kort. Nå om bare Xbx2 kunne fått mer enn 433 i bios.... :hmm:

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Fin test som vanlig Erik  :thumbup:

 

Kommer det en egen test med tanke på kun overklokking og herjing på dette kortet?

 

Kunne vært artig og sett noe mer SLI ytelse med et fullt overklokket oppsett.

7400838[/snapback]

 

Ser ut som kortet må i retur ganske så kjapt, så nei :S

 

Hadde 500 MHz FSB på det her om dagen i Vapo, men var ikke akkurat stabilt :p

Lenke til kommentar
Fin test som vanlig Erik  :thumbup:

 

Kommer det en egen test med tanke på kun overklokking og herjing på dette kortet?

 

Kunne vært artig og sett noe mer SLI ytelse med et fullt overklokket oppsett.

7400838[/snapback]

 

Ser ut som kortet må i retur ganske så kjapt, så nei :S

 

Hadde 500 MHz FSB på det her om dagen i Vapo, men var ikke akkurat stabilt :p

7400953[/snapback]

 

Dere kan få låne kassa mi noen dager, så får vi se hva dere evt. klarer å få ut av den... :p

Lenke til kommentar

Hei kunne dere tatt med ein enkel test i linux også, sånn at forumbrukere her kunne visst om fremtidlige hardware funker med andre operativsystemer og?.

 

Eg har blant annet hørt at Core 2 duo hovedkort har problemer med linux, so det kunne vore interesant å se om nvidia 680i hadde samme problema.

 

Det kan da ikkje være so vanskelig å sette av 30 min til installering av Ubuntu , og sjekke at lyd og alle viktige funksjoner funker fint?

Lenke til kommentar
Hei kunne dere tatt med ein enkel test i linux også, sånn at forumbrukere her kunne visst om fremtidlige hardware funker med andre operativsystemer og?.

 

Eg har blant annet hørt at Core 2 duo hovedkort har problemer med linux, so det kunne vore interesant å se om nvidia 680i hadde samme problema.

 

Det kan da ikkje være so vanskelig å sette av 30  min  til installering av Ubuntu , og sjekke at lyd og alle viktige  funksjoner funker fint?

7401161[/snapback]

Ja det er en veldig god idé. Jeg har sett at en god del brukere er usikker på om maskinvare vil gå i Linux osv. Kanskje også noen hovedkort egner seg bedre til Linux enn andre?
Lenke til kommentar

Har opplevd noen software- og hardwarebugs på mitt EVGA-kort:

 

1. Windows kræsjer med blåskjerm dersom man har FirstPacket og/eller TCP/IP-akselerasjon aktivert, uansett om man har overklokket eller ikke. Nettverkskortet detter ut, og prøver å få forbindelse igjen før blåskjermen kommer. Denne angir en DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL i nvtcp.sys.

 

2. Tikke/skrapelyder i spill, merker det mest i Far Cry. Nyeste BIOS pr. dags dato (versjon P21) skal visst hjelpe på denne feilen.

 

3. Den interne 3,5" minnekortleseren som fungerte så bra på mitt forrige hovedkort (abit KN8), fungerer ikke med EVGA-kortet - selv om at de interne USB-kontaktene er laget slik at man ikke kan sette dem feil vei inn på hovedkortet.

 

4. Feil pin-layout på Power og HDD LED (måtte bytte om på polariteten) samt gal nummerering av SATA-kontaktene i forhold til den medfølgende dokumentasjonen.

 

5. SmartFan-funksjonen fungerer ikke - alle viftene går på bånn pinne uansett innstilling i BIOS. Også på dette området fungerte det gamle hovedkortet mitt prikkfritt!

 

Jeg håper inderlig at dette er feil som vil fikses i kommende BIOS-oppdateringer...

Lenke til kommentar
Har opplevd noen software- og hardwarebugs på mitt EVGA-kort:

 

1. Windows kræsjer med blåskjerm dersom man har FirstPacket og/eller TCP/IP-akselerasjon aktivert, uansett om man har overklokket eller ikke. Nettverkskortet detter ut, og prøver å få forbindelse igjen før blåskjermen kommer. Denne angir en DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL i nvtcp.sys.

 

Hmm, håper dette ikke er etgenerelt chipsett-problem, det var jo mer enn nok tull med dette på nforce4, sånne ting er irriterende, og bør fungere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hei kunne dere tatt med ein enkel test i linux også, sånn at forumbrukere her kunne visst om fremtidlige hardware funker med andre operativsystemer og?.

 

Eg har blant annet hørt at Core 2 duo hovedkort har problemer med linux, so det kunne vore interesant å se om nvidia 680i hadde samme problema.

 

Det kan da ikkje være so vanskelig å sette av 30  min  til installering av Ubuntu , og sjekke at lyd og alle viktige  funksjoner funker fint?

7401161[/snapback]

Ja det er en veldig god idé. Jeg har sett at en god del brukere er usikker på om maskinvare vil gå i Linux osv. Kanskje også noen hovedkort egner seg bedre til Linux enn andre?

7401284[/snapback]

 

Det kan jeg godt begynne å teste. Bruker linux til daglig selv, så jeg ser ikke noe stort problem i det.

 

Dog, hvilken distro vil være å foretrekke for folk flest på forumet her, Ubuntu?

Jeg bruker personlig Slackware, men de er ikke akkurat den mest brukervennlige av distroer.

Lenke til kommentar
Har opplevd noen software- og hardwarebugs på mitt EVGA-kort:

 

1. Windows kræsjer med blåskjerm dersom man har FirstPacket og/eller TCP/IP-akselerasjon aktivert, uansett om man har overklokket eller ikke. Nettverkskortet detter ut, og prøver å få forbindelse igjen før blåskjermen kommer. Denne angir en DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL i nvtcp.sys.

 

Hmm, håper dette ikke er etgenerelt chipsett-problem, det var jo mer enn nok tull med dette på nforce4, sånne ting er irriterende, og bør fungere.

 

AtW

7402041[/snapback]

 

Slike ting er ofte relatert til minne på nyere kort. Vi opplevde dog ingen problemer med verken Corsair, OCZ eller Samsung (OEM)-minne på dette kortet.

Lenke til kommentar
Hei kunne dere tatt med ein enkel test i linux også, sånn at forumbrukere her kunne visst om fremtidlige hardware funker med andre operativsystemer og?.

 

Eg har blant annet hørt at Core 2 duo hovedkort har problemer med linux, so det kunne vore interesant å se om nvidia 680i hadde samme problema.

 

Det kan da ikkje være so vanskelig å sette av 30  min  til installering av Ubuntu , og sjekke at lyd og alle viktige  funksjoner funker fint?

7401161[/snapback]

Ja det er en veldig god idé. Jeg har sett at en god del brukere er usikker på om maskinvare vil gå i Linux osv. Kanskje også noen hovedkort egner seg bedre til Linux enn andre?

7401284[/snapback]

 

Det kan jeg godt begynne å teste. Bruker linux til daglig selv, så jeg ser ikke noe stort problem i det.

 

Dog, hvilken distro vil være å foretrekke for folk flest på forumet her, Ubuntu?

Jeg bruker personlig Slackware, men de er ikke akkurat den mest brukervennlige av distroer.

7403518[/snapback]

 

Det er egentlig det samme .Eg nevnte Ubuntu da det er ein av linuxdistroene som er enkest å sette opp.

Men om du bruker slackware(Forusatt at du bruker 2.6.xx kernen;) til å teste funskjonene gjør ingenting da linux 2.6.xx er likt over alle distribusjoner, bare med forskjellige pakkesytemer og Gpl program.

 

Takk for positiv respons :thumbup:

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Slike ting er ofte relatert til minne på nyere kort. Vi opplevde dog ingen problemer med verken Corsair, OCZ eller Samsung (OEM)-minne på dette kortet.

7403525[/snapback]

Jeg bruker Corsair sine Dominator-brikker, PC6400-utgaven av disse med 4-4-4-12 timing. Har ikke fått minnefeil hverken på Memtest86 eller minnetestings-programmet innebygd i BIOSet.

 

Kan ikke en slik feil også være relatert til nettverksdriverne? Man skal jo huske på at dette er et helt nytt chipset, og at det såvidt jeg vet ikke har blitt lansert noen andre nForce-drivere enn versjon 9.53 for dette chipsettet...

Lenke til kommentar

Flere som har rapportert om "problemer" med Corsair 8500C5 brikkene på EVGA sitt 680i HK, bl.a. på EVGA sitt eget forum, og i følge moderator der arbeider EVGA / Nvidia med problemstillingene knyttet til disse spesifikke modulene...

 

Har selv disse brikkene og opplever stor ustabilitet på hastigheter over 1.000. Har prøvd forskjellig volt innstillinger og timings, men skal ikke langt over 990 før blåskjermene melder seg, uansett volt og timings...

 

ps. Har selvfølgelig testet brikkene (Memtest86 og Windiag) i flere timer uten å få noen feil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...