Gå til innhold

Førsteinntrykk av TrackMania United (PC)


Anbefalte innlegg

Du trenger jo bare United... United er jo alle de tidligere spillene i ett.

En liten rettelse, bare for å unngå misforståelser: Det er ikke alle de tidligere spillene i ett, men alle miljøene. I praksis er det som om du skulle fått alle de tre andre spillene, men du kan ikke kjøre dem separat og f.eks. spille mot Nations eller Sunrise-spillere.

 

Det er tydligvis ikke lite nok problemer til at man ikke skal kunne installere det mer enn 3 anger uten styr, og i tillegg ser det ikke ut til at man kan bruke det på 2 PCer samtidig heller.

Alt det du nevner her er praktiske ting som tydeligvis har blitt bestemt av utgiver Focus og nettdistributøren Metaboli (som styrer den digitale distribusjonen). Dette er konfigureringsmuligheter alle kopibeskyttelser for digital distribusjon støtter. Jeg er enig i at det er litt kjipt, men det er noe Focus og Metaboli må ta ansvar for, for det er de som har valgt at det skal være slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er tydligvis ikke lite nok problemer til at man ikke skal kunne installere det mer enn 3 anger uten styr, og i tillegg ser det ikke ut til at man kan bruke det på 2 PCer samtidig heller.

Alt det du nevner her er praktiske ting som tydeligvis har blitt bestemt av utgiver Focus og nettdistributøren Metaboli (som styrer den digitale distribusjonen). Dette er konfigureringsmuligheter alle kopibeskyttelser for digital distribusjon støtter. Jeg er enig i at det er litt kjipt, men det er noe Focus og Metaboli må ta ansvar for, for det er de som har valgt at det skal være slik.

7390733[/snapback]

 

For meg er det samme hvem som har ansvaret, når jeg må forholde meg til slik som kunde,så gidder jeg ikke å kjøpespillet, for meg er det knekkende likegyldig hvem som har ansvaret for kopibeskyttelsen, essensen er at styggedommen må vekk.

 

AtW

Lenke til kommentar
For min del tror jeg at jeg dropper spillet pga dette med starforce og lisensmerkeligheter. Jeg tror jeg snart må lage en liste over spill jeg dropper pga slikt.

7391286[/snapback]

Du velger da å gå glipp av veldig mye gøy! Tror det er mest synd på deg...

7391671[/snapback]

 

Om nok folk boikotter slikt,så er jeg overbevist om det på sikt er det beste for de som kjøper spill.

 

AtW

Lenke til kommentar

Trackmania United er jo et aller tiders spill, selv med Starforce på kjøpet. Har selv ikke problem med den kopibeskyttelsen. Tror for det meste årsak til problemer kan være incompatibelhet mellom Starforce og den hardware som ligger i pcen, gammelt hardware, hardware som allerede har begynt å feile(Starforce tar siste pusten ut av det) eller eldre drivere etc.

 

Problemer som Starforce er årsak til må jo Starforce fikse ellers ville de gått konkurs da ingen ville brukt dem!

Lenke til kommentar
For meg er det samme hvem som har ansvaret, når jeg må forholde meg til slik som kunde,så gidder jeg ikke å kjøpespillet, for meg er det knekkende likegyldig hvem som har ansvaret for kopibeskyttelsen, essensen er at styggedommen må vekk.

Jeg skjønner ikke hva som er så himla problematisk med å sende dem en mail om du skulle få behov for å installere spillet flere enn tre ganger. Jeg synes det er en rimelig pris å betale for å slippe å være avhengig av systemer som Steam (og de aller fleste digitale distribusjonsnettverk opererer med begrensninger av denne typen for å hindre misbruk). Men du står selvsagt fritt til å gjøre hva du vil, slik som alle andre.

 

Håper forøvrig at resten av denne tråden kan dreie seg om TrackMania United, og ikke krypteringsprogramvaren spillet benytter.

Lenke til kommentar
For meg er det samme hvem som har ansvaret, når jeg må forholde meg til slik som kunde,så gidder jeg ikke å kjøpespillet, for meg er det knekkende likegyldig hvem som har ansvaret for kopibeskyttelsen, essensen er at styggedommen må vekk.

Jeg skjønner ikke hva som er så himla problematisk med å sende dem en mail om du skulle få behov for å installere spillet flere enn tre ganger. Jeg synes det er en rimelig pris å betale for å slippe å være avhengig av systemer som Steam (og de aller fleste digitale distribusjonsnettverk opererer med begrensninger av denne typen for å hindre misbruk). Men du står selvsagt fritt til å gjøre hva du vil, slik som alle andre.

 

Håper forøvrig at resten av denne tråden kan dreie seg om TrackMania United, og ikke krypteringsprogramvaren spillet benytter.

7391943[/snapback]

 

Jeg synes kopibeskyttelsen er meget relevant for trackmania, det har gjort de tidligere spillene i serien markant dårligere, personlig synes jeg det er for lite fokus på slikt.

 

Ellers er problemet at det er masse styr for åbruke spilletsitt som man vil, disse systemene hindrer ikke misbruk. Spill blir cracket uansett,dette er bare en ulempe for desom kjøper det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg synes kopibeskyttelsen er meget relevant for trackmania, det har gjort de tidligere spillene i serien markant dårligere, personlig synes jeg det er for lite fokus på slikt.

Først og fremst, TrackMania United bruker en helt annen versjon av StarForce enn tidligere spill i serien. Det er heller ikke noen CD-plater involvert. Så vidt jeg kan se er det svært få problemer med den nye versjonen, og den er jo også Windows Vista-kompatibel, så den gjør sannsynligvis ikke noe skummelt med operativsystemet ditt (slik den gamle versjonen fikk kritikk for).

 

Hvis det problemet ditt er at Metaboli og andre nettdistributører opererer med begrensninger i forhold til hvor mange ganger du kan laste ned og/eller installere spillene de distribuerer (uansett krypteringssystem), er det selvsagt helt greit, men da bør du ta det opp i en annen tråd, fordi dette er et generelt problem og ikke et TrackMania(/StarForce)-problem.

 

En generell diskusjon om hvordan utgivere og utviklere skal beskytte spillene de selger over nettet samtidig som de ivaretar brukernes interesser på best mulig måte ville utvilsomt være interessant, men det blir feil å ta den her. Håper du og andre forumbrukere kan respektere dette.

Lenke til kommentar
Jeg synes kopibeskyttelsen er meget relevant for trackmania, det har gjort de tidligere spillene i serien markant dårligere, personlig synes jeg det er for lite fokus på slikt.

Først og fremst, TrackMania United bruker en helt annen versjon av StarForce enn tidligere spill i serien. Det er heller ikke noen CD-plater involvert. Så vidt jeg kan se er det svært få problemer med den nye versjonen, og den er jo også Windows Vista-kompatibel, så den gjør sannsynligvis ikke noe skummelt med operativsystemet ditt (slik den gamle versjonen fikk kritikk for).

 

Hvis det problemet ditt er at Metaboli og andre nettdistributører opererer med begrensninger i forhold til hvor mange ganger du kan laste ned og/eller installere spillene de distribuerer (uansett krypteringssystem), er det selvsagt helt greit, men da bør du ta det opp i en annen tråd, fordi dette er et generelt problem og ikke et TrackMania(/StarForce)-problem.

 

Bare det at det er etterfølgeren til straforce er god grunn tilbekymring, jeg stoler ikke på at deter problemfritt før det undersøkes nærmere.

 

Og mener du at alle spill du kan kjøpeog hente ned via nett har begrensingerpå hvor mange ganger du kan installere det?

 

Jeg er uenig i at det er et generellt problem, alle spillprodusenter gjør ikke det samme, og det affiserer brukeren direkte hvordan det gjøres i hvert enkelt spill. Trackmania har dette problemet, alle spill har ikke dette problemet.

 

EDIT: jeg øsnker ikke å ha en generell diskusjon,jeg ønsker å ha en diskusjon om den spesifike beskyttelsen som er i Tracmania United.

 

Vet du forresten hvilken konkrete versjon av starforce det er snakk om?

 

AtW

Lenke til kommentar
For min del tror jeg at jeg dropper spillet pga dette med starforce og lisensmerkeligheter. Jeg tror jeg snart må lage en liste over spill jeg dropper pga slikt.

7391286[/snapback]

Du velger da å gå glipp av veldig mye gøy! Tror det er mest synd på deg...

7391671[/snapback]

For en utrolig merkverdig kommentar ;)

Men for å holde oss til saken, jeg har det veldig gøy uten starforce befengte spill :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bare det at det er etterfølgeren til straforce er god grunn tilbekymring, jeg stoler ikke på at deter problemfritt før det undersøkes nærmere.

Det kan du i så fall gjøre ved å lete etter informasjon på nettet og diverse fora. Du får ikke undersøkt noe ved å poste negative innlegg i denne tråden.

Og mener du at alle spill du kan kjøpeog hente ned via nett har begrensingerpå hvor mange ganger du kan installere det?

Nei, men jeg har i alle fall kjøpt mange spill online som jeg får beskjed om at jeg kun kan laste ned et visst antall ganger (5, vanligvis). Så vidt jeg vet er det også få av de store aktørene som tillater deg å installere det samme spillet på flere maskiner samtidig (med samme lisens).

Jeg er uenig i at det er et generellt problem, alle spillprodusenter gjør ikke det samme, og det affiserer brukeren direkte hvordan det gjøres i hvert enkelt spill. Trackmania har dette problemet, alle spill har ikke dette problemet.

Du har i så fall fått gode muligheter til å si det du mener om denne saken nå.

Lenke til kommentar
Bare det at det er etterfølgeren til straforce er god grunn tilbekymring, jeg stoler ikke på at deter problemfritt før det undersøkes nærmere.

Det kan du i så fall gjøre ved å lete etter informasjon på nettet og diverse fora. Du får ikke undersøkt noe ved å poste negative innlegg i denne tråden.

Og mener du at alle spill du kan kjøpeog hente ned via nett har begrensingerpå hvor mange ganger du kan installere det?

Nei, men jeg har i alle fall kjøpt mange spill online som jeg får beskjed om at jeg kun kan laste ned et visst antall ganger (5, vanligvis). Så vidt jeg vet er det også få av de store aktørene som tillater deg å installere det samme spillet på flere maskiner samtidig (med samme lisens).

Jeg er uenig i at det er et generellt problem, alle spillprodusenter gjør ikke det samme, og det affiserer brukeren direkte hvordan det gjøres i hvert enkelt spill. Trackmania har dette problemet, alle spill har ikke dette problemet.

Du har i så fall fått gode muligheter til å si det du mener om denne saken nå.

7392460[/snapback]

 

Jeg harundersøkt litt rundtomkring,og har desverre ikke funnet så mye bra info om hverken hvilken versjon av starforce som er i TM United, eller noe særlig detaljer rundt nyere versjoner en 3.7x-serien, har du noe informasjon om noe av dette? Siden du sa de brukte en nyere versjon, og det var mindre problemer med denne?

 

At de får negativ publistet for å ha hatt en forbrukerfiendtlig kopibeskyttelse før,og potensielt nå,ser jeg ingen problemer med, i en diskusjon om spill er det bra at både (potensielle) fordeler og ulemper kommer med. Jeg lar meg affisereavhva folk har gjort før,en spillserie som i "hemmlighet" installerer en beskyttelse som er beryktet for å være dårlig for brukerene får ikke automatisk min tillit.

 

Ellers har jeg hatt gode muligheter til å si hva jeg mener om dette aspektet ved TMUnited ja, og de mulighetene vil jeg fortsette å bruke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ellers har jeg hatt gode muligheter til å si hva jeg mener om dette aspektet ved TMUnited ja, og de mulighetene vil jeg fortsette å bruke.

Greit, og det er du (og alle andre som har noe å si om temaet) velkommen til å gjøre i en annen tråd.

 

Diskusjoner rundt kopibeskyttelse er velkomne på forumet, men dette temaet har blitt diskutert nok i denne tråden. Det er på tide vi går videre, og diskuterer andre aspekter ved det som tross alt er en av årets beste spillopplevelser.

 

Håper dere har forståelse og respekt for dette. Vi kommer til å slette fremtidige poster om kopibeskyttelsen i denne tråden. Evt. kommentarer til dette innlegget kan tas over PM.

Lenke til kommentar

Morsomt å lese anmeldelser :)

 

Et sitat fra anmeldelsen:

Du kan nemlig når som helst se hvordan andre spillere i din sone (i vårt tilfelle, Norge) har gjort det på de ulike banene. Hvis du vil få ditt navn opp på denne listen, samtidig som du tjener noen "coppers", må du kjøre et såkalt offisielt løp

Det er ikke helt presist det du sier der. I første omgang er en med i sonen Norge når det er snakk om skillpoints ifm solo official race. Men, når du topper den norske lista og har tider som kan sammenlignes med et høyere nivå, 'World', blir du tatt ut av den norske sonen, og vises ikke lengre sammen med Norge, men med World. Dette gjelder per bane.

 

Dermed, om du står på topp på den norske lista på en bane, er du ikke nødvendigvis norges raskest på den banen, da det mest sannsynlig er flere norske spillere som er gode nok til og i stedenfor sammenlignes med World. Altså du kan stå som nr 1 i Norge sonen, men allikevel være norges 15 raskeste. Litt merkelig opplegg de har laget der, men slik fungerer det altså.

 

På den annen side er det mulig å lage groups via ManiaZone.com slik at en kan sammenligne seg med den gruppe i solo-delen for skillpoints, uavhengig av hvilke sone man er i, enten Norge eller World. Besøk gjerne www.trackmania.no for å blir med i gruppen som vi har laget for våre medlemmer, og sammenlign deg med de raskeste og mest aktive norske TrackMania United spillerene :cool:

 

Og for de som lurer, enten du har TMO eller TMS fra før eller ikke, TMU er verdt hver eneste krone! Og uten dvd er det en drøm å starte spillet. Manual og dvd-cover finner du link til på våre sider. Installasjonsfil og annet tilbehør kan du brenne ut på egen dvd for backup.

 

GG and HF!

Endret av leffi
Lenke til kommentar
Morsomt å lese anmeldelser :)

Rettelse: Førsteinntrykk :)

Et sitat fra anmeldelsen:
Du kan nemlig når som helst se hvordan andre spillere i din sone (i vårt tilfelle, Norge) har gjort det på de ulike banene. Hvis du vil få ditt navn opp på denne listen, samtidig som du tjener noen "coppers", må du kjøre et såkalt offisielt løp

Det er ikke helt presist det du sier der. I første omgang er en med i sonen Norge når det er snakk om skillpoints ifm solo official race. Men, når du topper den norske lista og har tider som kan sammenlignes med et høyere nivå, 'World', blir du tatt ut av den norske sonen, og vises ikke lengre sammen med Norge, men med World. Dette gjelder per bane.

Ah, jeg skjønner. Hadde ikke noen rekorder som var gode nok for å komme på verdenslisten fordi jeg ikke hadde brukt så lang tid på den delen (ville spare coppers), men nå har jeg fått noen (holdt på med noen desert-baner i går). Det å kjøre offisielle tider kan være .... ekstremt frustrerende til tider :)

 

Må si det er litt irriterende, egentlig, at jeg plutselig ikke vises i Norge-sonen lenger når jeg gjør det ekstra godt. Så lenge jeg ikke klarer å komme inn i topp ti på verdenstoppen uansett, hadde det jo vært mye kulere å ligge helt i Norgestoppen, som jo dekker den delen av spillerne som jeg helst vil sammenligne meg med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Spilt en del Trackmania Nations før og synes det er utrolig kult :D

Første gangen jeg spilte det spilte jeg det hele natten med noen venner på LAN! Utrolig kult LAN spill! :)

 

Også prøvd Trackmania, men likte det ikke like godt som Nations!

 

Sunrise og Sunrise Extreme ser utrolig kule ut, og det samme gjør United!

Desverre har jeg ikke penger til spillene, de er heller ikke vært så mye som de koster :/

7389033[/snapback]

 

Du trenger jo bare United... United er jo alle de tidligere spillene i ett.

 

Dvs trackmania original + update/addon, sunrise+update/addon(extreeme) og Nations + mere stuff.

 

Jeg har både Original og Suntrise, men vurderer denne, for å slippe å skifte disker, og for å slippe å krangle med brodern som spleisa på original og har den hjemme hos seg...

7390244[/snapback]

 

Men den har jo ikke banene til originalene, kun nye baner. Jeg trodde at det var de gamle banene, og lastet ned en priatkopi og testet, og fant ut at det var nye baner, kjøpte da spillet og lastet det ned. Med 1.2 MB i nedlasting, det er kjapt nok det.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...