Gå til innhold

Passer høyttaleren til receiveren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal ha et prosjekt på skolen der jeg skal sette sammen en høyttaler. Jeg har en Yamaha RX-V357 receiver og høyttaleren som jeg skal sette sammen har en impedans på 4 ohm? Vil den passe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I spesifikasjonene er effekten oppgitt ved 4 ohm, så det skal nok gå greit.

Skulle vel gå uansett å ha høytalere som faller litt utenfor spesifisert motstand, men bør nok være litt forsiktig med tanke på overbelastning av forsterkeren.

Edit:

Dårlig ordstilling.

Endret av kjehaako
Skrevet

Jeg skal sette sammen et bygg selv GX-10 MKII Kit på www.ljudia.no

Spess:

Takket være doble 10" basser så kan GX-10 MKII flytte mye luft. Som diskant brukes samme element som i GX-6 MKII og GX-8 MKII. Høyttaleren er temmelig kompakt så den er enkel å få plass til. 10" elementene er ikke større enn at de kan klare seg uten en mellomtone, vi har derfor valgt å dele diskanten litt lavere og å på dette viset spart utgiften til et eget mellomtoneelement. Makseffekt 380 Watt. Følsomhet 94dB. Impedanse 4ohm. Frekvensområde 40-20000Hz. Mål (BxHxD) 325x726x350 mm. Selges som kit der alt utenom selve kassen inngår. Utførlig byggebeskrivelse. 12 kg.

Skrevet (endret)

Har du noe forslag til noe annet jeg kan bygge av høyttaler som vil passe til min forsterker, som passer bra?

Endret av -Jon-Arne-
Skrevet (endret)

Hva med å bygge en ny centerhøytaler til hjemmekinoen? Skal brukes til den yamaha forsterkeren. Vil en dynaBell c-11 center høyttaler passe bra til min forsterker?

Endret av -Jon-Arne-
Skrevet

Sorry, har ikke sakt at dette var et skole prosjekt. Jeg skal bruke max. 1500.-

Tenkte kansje jeg kunne lage center høyttaler da? Kan heller kjøpe de høyttalerene uten om ;)

Skrevet

Takk Morten K for svaren så langt. Men jeg tror jeg vil bygge en center høyttaler.

Passer en dynaBel c-11 bra til min forsterker?

Teknisk data dynaBEL C11

Prinsipp Skjermet 2-veis bass-refleks MTM

Volum 16 liter

Bassavstemmning 50 Hz QB3

Bass 2 stk skjermede 5" Vifa TC bygget

etter ELTKS spesifikasjoner

Diskant Vifa 1" neodymium m/kraftig alu-

kjølefinne - D26NC-15-06

Impedans 8 ohm, lett belastning

Delefrekvens 2800 Hz

Frekvensgang 55-24000 Hz

Følsomhet 88 dB (2,83v/1m)

Belastbarhet

Kortvarige * 160 W

Langvarig * 100 W *= IEC 268-5

Mål 480X302X186 (BXDXH)

Vekt 10 kg

Pris:

ferdig i sort finish 2.698,-

kit m/kab i sort finish 1.998,-

kit u/kab 1.398,-

Skrevet (endret)

Det er utvilsomt en bra senterhøyttaler Eltek selger,men det er en ting du bør tenke på.

Det er at lyden i senterhøyttaleren bør/må matche lyden i fronthøyttalerne.

Hvis senteren har en annen lyd/klang enn frontene,så blir det ikke bra.

Derfor anbefales det som oftest at senteren og frontene er fra samme produsent.

Endret av Morten K
Skrevet
Nå vett jeg ikke hva jeg skal gjøre. Så den centeren vil ikke fynke sammen med yamaha høyttalerene mine?

7430826[/snapback]

Det vet jeg ikke. Tenk deg bare selv hvis for eksempel senteren har lys klang,mens frontene har mørk klang. Lyden blir helt "mongo".

Skrevet

Har funnet ut at jeg dropper å bygge høyttaler til hjemmekinoen, ble så mye stress :D Men jeg fant en eldre Tandberg forsterker som jeg vil bygge to høyttalere til. Vil kjøpe ferdig sette GX-10 MKII Kit på www.ljudia.no.

Denne har jo to 10" bass elementer og 1 diskant. Behøver jeg mellomtone/bass til denne høyttaleren?

Skal jeg velge 12" foran 10" eller er det bra nokk med 10"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...