Gå til innhold

Pc eller Mac?

Donnald

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg skal bruke maskinen hovedsakelig til å: bruke Word og Photoshop, se film (W. Media Player osv) og muligens redigere video, hva bør jeg velge Mac eller Pc?

Legg alle tidligere fordommer til side

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hvis jeg skal bruke maskinen hovedsakelig til å: bruke Word og Photoshop, se film (W. Media Player osv) og muligens redigere video, hva bør jeg velge Mac eller Pc?

Legg alle tidligere fordommer til side

7371569[/snapback]

Jeg ville ha sagt Mac hvis du har råd til det. Jeg var engang en notorisk Windows-bruker som switchet over til Mac. Hele familien har faktisk gjort det og ingen angrer et sekund :) Du blir frelst allerede første dagen du har fått den... Og til de bruksområdene du etterspør, vil jeg si at Mac er midt i blinken. Og MÅ du på liv og død kjøre noe i Windows, så har du mulighet til å kjøre dualboot med OSX og Windows..

PS! Hør på folk som har/har hatt begge deler (PC og Mac). Noen har en tendens til å rakke ned på mac uten at de noen gang har sett det i bruk... Bare et godt råd!

http://www.apple.com/no/getamac/

http://mac1.no/switch

PS! Det Shhhh sier om at Photoshop er bedre i Windows er bare tull.

Endret av firepack3
Skrevet

Når det gjelder Photoshop, så gir det markant dårligere ytelse pr dags dato, rett og slett fordi Photoshop for OSX er designet for PowerPC prosessorene. Photoshop CS3 kommer i universial binary, altså for begge plattformer på nyåret. Da vil de være jevngode.

Ellers vil jeg anbefale Mac, både i maskinvare og OS. Rett og slett genialt. Så pent og se på, og en flott brukervennlighet. Hvis du har noen spm, ta det gjerne på pm :)

Skrevet

Ja.... har sniffa lenge på "Apple MacBook Intel Core 2 Duo 2.0GHz"-en, så det blir vel kanskje den så snart pengene kommer inn på konto. Noen erfaringer med kjøpsteder... mac.no eller?

Skrevet

Skal man kjøpe Mac kjøper man den på AppleStore. Der har du de beste prisene, samt egen butikk dersom du er kvalifisert for utdanningsrabatt.

(http://www.apple.com/norwaystore)

Anbefaler Mac selv ja. Har en meget god PC, men lengter likevel til Macen pga stabilitet og fleksibilitet.

Eneste grunnen til at jeg har PC er at jeg er avhengig av å ha mange harddisker i maskinen, og det hadde jeg ikke muligheten til i en G5 tidligere.

Neste maskinen min som jeg kjøper på nyåret blir enten en 12" MacBook Pro (som helt sikkert kommer - eller tilsvarende), eller en MacBook C2D...

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke annet råd enn å annbefale deg å lese på mac1.no. Sjekk ut forumet. Selv om kvaliteten har sunket i og med at Apple lanserte Intel Macs noe som gjorde at flere tok sjangsen på å ta steget videre er dette det mest modne forumet jeg har vært borti.

Legger ved min utvikling i forum-form fra PC-bruker til Mac-elsker. Kan kanskje hjelpe noen av dere? Annbefales å lese vertfall.

Active window on top. Ikke noe pop-meg-i-trynet! - morsom lesing om hvorfor jeg hater Windows.

Intro og kjøpsspørsmål - Helt ny på mac1.no.

My happy mac-story! - Lykkelig historie om når/hvordan/hvor jeg kjøpte/"åpnet" Macen og mine første inntrykk.

EDIT: Til ditt bruk ville jeg annbefalt Mac.

EDIT2: Følte at jeg bare MÅTTE si dette. Den siste posten jeg linka til forteller jeg om en Espen Ottersen som har hjulpet meg så mye. Senest for to dager siden trengte jeg hjelp med Macen igjen. Jeg ville ha en timet shutdown funksjon og ville ikke laste ned et eget program fordi dette fantes det sikkert en funksjon i Terminal (console blabla). Fantastisk som han er finner Espen utav hvordan jeg skal gjøre dette: sudo shutdown -h 60. Deilig, deilig. TAKK Espen!

Endret av StianGH
Skrevet

Dette her er en evigvarende diskusjon om hva som er best for både det ene og det andre.

Slik det er i dag, vil begge valgene du foreta deg være like gode. Maskinvare messig er maskinene så og si det samme. Og før noen biter av meg huet, la meg fullføre.

PC har muligheten for langt større utvalg i hardware. Du kan mer eller mindre plukke det du vil ha. Til den prisen du kikker på, så er det mange nok varianter til at du kan gå deg vill i jungelen. Og det er nettopp derfor mange føler seg så tilfreds med en mac. Det er bare et fåtall varianter å velge i mellom.

Drivere har alltid sørget for at PC verden har hatt sitt å slite med, siden man er avhengig av tredjepartslevrandører. Apple på sin side har skreddersydde løsninger for sine produkter, slik at de vil garantert virke når du får dem og når det kommer patcher til programvaren din.

Ti ditt bruk av en datamaskin, hvor vanlig og dagligdags surfing, photoshop og film i ny og ne står i fokus, så er det akkurat det samme hva du måtte velge av maskinvare. Om du er en utvikler i Photoshop som bruker dette i jobbsammenheng, vil du nok tjene mer på PC, men i form av en stasjonær sak med rask disk, heftig skjermkort og stor flott skjerm. Om du ikke er i denne kategorien, så er ikke hverken mac eller pc noen selvskrevne valg på den bærbare fronten.

Når det gjelder programmer du ville ønske å bruke, så finner du de fleste kompatible med begge plattformer.

Om du er en vant PC bruker, vil du nok sikkert føle deg som en nordmann i den fremmende delen av usbekistan. Men det er nok det minste problemet du vil møte.

Spør heller deg selv om du ønsker en pen og attraktiv maskin, for det kan ingen si at mac ikke er, de er flotte. Om du kjøper en maskin pga utseende til operativsystemet, så burde du heller spørre deg om det kanskje er så fornuftig.

Snart er Vista tilgjengelig, så da er jo spørsmålet om du vil ha det kjørende. Det er jo liten vits å satse på å kjøpe to operativsystem, slik at du kan surfe litt på begge plattformer.

Forøvrig anbefalte jeg min søster å kjøpe mac. Grunnen til det var enkel. Hun hadde brukt linux av alle greier, siden typen nekta å kjøre windows. Forståelig. Derfor var hun "kjent" med noe av filsystemet. Uten om dette var hun så grønn det går ann å bli i dataverden. Maskinen ble en sikker vinner, hun er kjempefornøyd.

Jeg på min side er veldig fornøyd med min IBM. Kunne ikke tenkt meg noe annet, egentlig. Men det er jo også hva jeg er vant til. Jeg vil ha friheten jeg føler jeg har med Windows.

Poenget er, man kjøper det man liker, og utifra behov. Simple as that :)

Skrevet
Jeg vet ikke annet råd enn å annbefale deg å lese på mac1.no. Sjekk ut forumet. Selv om kvaliteten har sunket i og med at Apple lanserte Intel Macs noe som gjorde at flere tok sjangsen på å ta steget videre er dette det mest modne forumet jeg har vært borti.

Legger ved min utvikling i forum-form fra PC-bruker til Mac-elsker. Kan kanskje hjelpe noen av dere? Annbefales å lese vertfall.

Active window on top. Ikke noe pop-meg-i-trynet! - morsom lesing om hvorfor jeg hater Windows.

Intro og kjøpsspørsmål - Helt ny på mac1.no.

My happy mac-story! - Lykkelig historie om når/hvordan/hvor jeg kjøpte/"åpnet" Macen og mine første inntrykk.

EDIT: Til ditt bruk ville jeg annbefalt Mac.

EDIT2: Følte at jeg bare MÅTTE si dette. Den siste posten jeg linka til forteller jeg om en Espen Ottersen som har hjulpet meg så mye. Senest for to dager siden trengte jeg hjelp med Macen igjen. Jeg ville ha en timet shutdown funksjon og ville ikke laste ned et eget program fordi dette fantes det sikkert en funksjon i Terminal (console blabla). Fantastisk som han er finner Espen utav hvordan jeg skal gjøre dette: sudo shutdown -h 60. Deilig, deilig. TAKK Espen!

7380188[/snapback]

Nå er det jo temmelig ambisiøst å fortelle solskinnshistorier om hvor flott det er med en mac uten virus, feil eller mangler. Det der stemmer jo ikke helt. Maskinvaren til en mac er temmelig lik som hvilken som helst pc, og de kan bli like ødelagte av den grunn. Prøvd å sende en mac til rep? Det kan ta si tid...

Og når det først går til hel*** med maskinen din, så kan du ikke akkurat fikse og ordne på den selv, den må på service. Hvilket; les avsnittet over.

Så istedenfor å komme med propaganda ovenfor en potensiell kjøper av et produkt du liker, kom heller med fakta. For fakta er ikke bare gull og grønne skoger.

Skrevet

Til trådstarter før denne tråden ekspanderer helt og fullstendig:

Ta ditt eget valg. Les litt på andre fora. Ta gjerne en titt på www.mac1.no og les om brukererfaringer og hva man gjør når ting går galt. Da får du også litt mer innblikk i hele aspekteret ved en mac.

Og nå skal jeg ikke påstå at en PC er uten feil og mangler.. hehe.. hvem her vet ikke hvor kjipt det er når noe først ryker... :mad:

Skrevet

Woah! Woah! Slow down professors!

På mac.no var valget enkelt, Apple MacBook Intel Core 2 Duo 2.0GHz og trykk kjøp. På http://store.apple.com må jeg velge i en hel eksistensielle spørsmål. 1 eller 2 GB minne, USB modem(hva?), Programvare (hva er iWork?) og Adapters.

HJELP!

Skrevet

iWork er en programpakke, med diversefilbehandlingsprogrammer :) 2GB ram etter behov, OSX elsker minne.

USB modem er om du trenger 56k og ikke har bredbånd i hjemmet ditt!

Adaptere er greit og ha, men du må ikke kjøpe hos Apple med mindre du på død og liv vil ha noen hvite som ser litt spesielle ut :p Finnes nok av adaptere hos de fleste webshoper som koster rundt 50-lappen!

Skrevet
iWork er en programpakke, med diversefilbehandlingsprogrammer :) 2GB ram etter behov, OSX elsker minne.

USB modem er om du trenger 56k og ikke har bredbånd i hjemmet ditt!

Adaptere er greit og ha, men du må ikke kjøpe hos Apple med mindre du på død og liv vil ha noen hvite som ser litt spesielle ut :p Finnes nok av adaptere hos de fleste webshoper som koster rundt 50-lappen!

7381173[/snapback]

Hvordan fikser man trådløst nettverk da? Jeg mener, trenger jeg USB modemet til det?

Skrevet (endret)

Kjøp enten på apple.no eller eplehuset.no Er disse to stedene som gir deg mest for penga. Er du student registrer deg hos studenttorget.no og følg linken fra dems side. Da får du 10% studentrabatt på maskina, mot 8% vanlig hos apple edu store.

OBS: Kjøper du fra apple.no kan du få med en gratis hp printer også, les mer neders på apple.no om "750 kr igjen på kjøp av printer".

Når det kommer til ram og os x så dytt inn så mye du har penger til. OS X elsker ram.

USB modem osv trenger du ikke. Lurer du på hva resten av softwaren er så les litt rundt på apple.no, mange gode forklaringer og bilder av produktene.

Sitter selv på en mac, og er veldig fornøyd (de siste 2 åra)

Endret av magnus
Skrevet

Macen har trådløst nettverk og bluetooth standard i alle modeller... De valgene du får er om du vil skreddersy maskinen yttligere. For de aller fleste vil jeg anbefale å la alt være som det er, og heller kjøpe RAM hos f.eks. komplett.no....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...