Gå til innhold

En av årsakene til økende vold blant ungdom


Anbefalte innlegg

elf_man, Du får gjerne komme tilbake med innspill, men prøv beherskelse og argumentasjon. Dersom du leser signaturen min ser du hva som er årsaken til at leger, psykologer, barnepedagoger, lærere, foreldre, med mange flere for lengst har vært klar over dette. Ettersom vi har voldsmediene så kjært og nært er vi ganske så tjukk i nøtta angående dette, det tok til eksempel lang tid før jeg kunne fatte at det faktisk var direkte helsefarlig.

Videre, dette kan skje med dine barn, nesten ikke en ting er det du kan gjøre for å forhindre at dine barn kan bli påvirket av dette, med mindre du flytter til et sted så isolert at ingen har TV-apparater. En god oppdragelse nøytraliserer ikke effektene fra media-volden. Dette handler om å bry seg om barna våre, og om vi ikke har noen, eventuelle fremtidige barn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syner at det burde være straffbart å selge 18-års grense spill til barn, og at politi noen ganger burde sjekke om de holdt reglene.

7644298[/snapback]

 

Jeppda, fornuftig bruk av politiets ressurser.

 

Og hvor vanskelig er det å få storebror til å kjøpe for seg? Eller hvor mange foreldre har ikke vært med 12-13 åringen inn i butikken for å kjøpe GTA, hvorpå jeg forklarer hva slags spill det er, men foreldre er allerede blitt så hjernevasket at de bare smiler og sier at de skal ha spillet..

7645078[/snapback]

 

Hvis du har en mor eller far som følger med i tiden så burde alt gå greit...

Lenke til kommentar
Mennesker er så rare, at de faktisk reagerer ulikt på ting.

 

Noe som virker tilsynelatende uskyldig på noen av oss, kan få andre til å reagere eller "klikke" helt.

 

Hva tenker du på nå? Det er avklart at ikke bare "violence prone kids" skades av voldsmedier, det skjer med ellers friske og velstående barn også.

7661037[/snapback]

 

Hvordan i all verden kan du påstå noe slikt? Har du foretatt en psykologisk vurdering kanskje?

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle postene, var så mye å lese, og fyldige innlegg, så beklager hvis det jeg skal sie har blitt belyst fra før.

 

Når et barn, og også en tenåring vokser opp, så tar det til seg mye mer enn en voksen. Dette ses på andre måter ved å se på evnen til å lære hos barn og ungdom. Et barn bruker mye kortere tid til å lære seg et språk enn en voksen. Derfor vil TV og dataspill sammen med musikk påvirke et barn i stor grad. Hvis i tillegg barnet ikke får nok oppmerksomhet fra foreldrene sine under oppveksten vil det si at TV-en og datamaskinen til en viss grad "overtar" oppdragelsen. Dette er veldig uheldig, og kan føre til en større sansynlighet til at barnet blir kriminell når det blir eldre.

 

Mine tanker

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Derfor vil TV og dataspill sammen med musikk påvirke et barn i stor grad. Hvis i tillegg barnet ikke får nok oppmerksomhet fra foreldrene sine under oppveksten vil det si at TV-en og datamaskinen til en viss grad "overtar" oppdragelsen. Dette er veldig uheldig, og kan føre til en større sansynlighet til at barnet blir kriminell når det blir eldre.

7675413[/snapback]

Dette er sannsynligvis også et viktig poeng, da barn "nå til dags" mangler omsorg fra foreldre i form av... vel, kontakt. Nok et eksempel på at årsakene for eventuelle voldsøkninger er ganske mange, kan jo bli surrete av å tenke på alt :D

Lenke til kommentar
Mennesker er så rare, at de faktisk reagerer ulikt på ting.

 

Noe som virker tilsynelatende uskyldig på noen av oss, kan få andre til å reagere eller "klikke" helt.

 

Hva tenker du på nå? Det er avklart at ikke bare "violence prone kids" skades av voldsmedier, det skjer med ellers friske og velstående barn også.

7661037[/snapback]

 

Hvordan i all verden kan du påstå noe slikt? Har du foretatt en psykologisk vurdering kanskje?

7675319[/snapback]

 

Dette er noe av det en har funnet ut gjennom et overveldende antall undersøkelser. Verken i denne debatten eller i min oppgave vil jeg ha med mine egne påstander, jeg skriver bare ting som ikke er omstridt (blant ekspertene).

Jonaz, Dersom foreldrene er dårlige vil jo ikke akkurat det gjøre situasjonen bedre for barna, så det tror jeg stemmer.

Lenke til kommentar
Hei, mitt navn er Victor. Alle i klassen min på skolen har fått ett år på seg til å skrive ferdig en større oppgave om et valgfritt tema. Den skal være på omtrentlig femti sider og jeg er på jakt etter mere stoff å skrive om. Mitt tema er økningen av vold i dagens samfunn, mere nøyaktig årsaken til denne voldsøkningen. Årsaken er i svært stor grad TV og dataspill

 

Risk Factors

 

Research on youth violence has increased our understanding of factors that make some populations more vulnerable to victimization and perpetration. Many risk factors are the same, in part, because of the overlap among victims and perpetrators of violence.

 

Risk factors increase the likelihood that a young person will become violent. However, risk factors are not direct causes of youth violence; instead, risk factors contribute to youth violence (Mercy et al. 2002; DHHS 2001).

 

Research associates the following risk factors with perpetration of youth violence (DHHS 2001; Lipsey and Derzon 1998; Resnick et al. 2004):

 

Individual Risk Factors

 

History of violent victimization or involvement

Attention deficits, hyperactivity, or learning disorders

History of early aggressive behavior

Involvement with drugs, alcohol, or tobacco

Low IQ

Poor behavioral control

Deficits in social cognitive or information-processing abilities

High emotional distress

History of treatment for emotional problems

Antisocial beliefs and attitudes

Exposure to violence and conflict in the family

 

Family Risk Factors

 

Authoritarian childrearing attitudes

Harsh, lax, or inconsistent disciplinary practices

Low parental involvement

Low emotional attachment to parents or caregivers

Low parental education and income

Parental substance abuse or criminality

Poor family functioning

Poor monitoring and supervision of children

 

Peer/School Risk Factors

 

Association with delinquent peers

Involvement in gangs

Social rejection by peers

Lack of involvement in conventional activities

Poor academic performance

Low commitment to school and school failure

 

Community Risk Factors

 

Diminished economic opportunities

High concentrations of poor residents

High level of transiency

High level of family disruption

Low levels of community participation

Socially disorganized neighborhoods

 

http://www.cdc.gov/ncipc/factsheets/yvfacts.htm

 

Del 1: Gjøre rede for økningen i vold¹, ingen kan nekte for at samfunnet vårt opplever en enorm økning av vold. Samtidig blir flere og flere mennesker kastet i fengsel for hvert år som går. Befolkningen i de vestlige land blir rett og slett mere voldelig!

 

Contrary to public perception, violent crime in schools has declined dramatically since 1994.

 

http://youthviolence.edschool.virginia.edu...statistics.html

 

According to the FBI Uniform Crime Reports, juvenile arrests for homicide declined dramatically after 1993, even though public fears of youth violence were skyrocketing.

 

http://youthviolence.edschool.virginia.edu...le-homicide.htm

 

School violence myths:

 

http://youthviolence.edschool.virginia.edu...hool-safety.pdf

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Reflekterer disse undersøkelsene kun til medier i form av spill, eller til andre medier også? Altså tv, radio, nyheter...?

7684902[/snapback]

 

Stort sett TV, som er et fint sted å begynne, men dataspill og særlig skytesimulatorer vil jeg ha med.

 

 

fenris1911, Den linken var veldig bra, den kommer godt med.

 

"Contrary to public perception, school homicides declined after 1993, although from 1997 to 1999 there was a series of copycat shootings stimulated by unprecedented media coverage." - Volden på skolen er også i nedgang.

 

Slik jeg ser det er det mange dataspill som har svært dårlig påvirkning på spilleren, spesielt blant yngre barn. Men så er ikke alle spill voldelige eller voldsfremmende, kan det være mulig at mange velger ikke-voldsfremmende dataspill istedenfonfor?

Lenke til kommentar

Jeg vil stille spørsmålstegn ved om det er funnet noen årsaks sammenheng mellom vold på tv\videospill og utøvd vold i virkeligheten. Jeg stiller selvfølgelig inget spørsmålstegn ved en sammenheng mellom vold på tv\videospill og vold i virkeligheten, men noen årsakssammenheng er jeg ikke umiddelbart villig til å akseptere.

 

Det er beklagelig at jeg ikke har tid til å sette meg godt nok inn i stoffet for øyeblikket, og det hadde jo vært glimrende om noen av dere kunne opplyse meg.

 

Det jeg har lest av slik forskning tidligere (noen år siden) kunne nemlig ikke utgreie om vold kom av tv-tittingen eller om det rett og slett var slik at (la oss sette det på kanten) voldelige ungdommer spilte utrolig mye voldelige tv spill\så voldelige filmer.

Altså ingen årsakssammenheng, kun en statistisk sammenheng.

Lenke til kommentar

Jeg tror at de fleste ikke vil være likegyldige og (jeg tror det rette ordet er) ikke føle medynk på for eksempel personen i den filmen her: http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=1616

 

Når folk viser ingen følelser ovenfor dette er noe galt, men det tror jeg de fleste her gjør, uansett om han gjorde motstand eller ikke. Eller så er de en psykopat fra før av...

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Jeg tror at de fleste ikke vil være likegyldige og (jeg tror det rette ordet er) ikke føle medynk på for eksempel personen i den filmen her: http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=1616

 

Når folk viser ingen følelser ovenfor dette er noe galt, men det tror jeg de fleste her gjør, uansett om han gjorde motstand eller ikke. Eller så er de en psykopat fra før av...

7700020[/snapback]

Klarte ikke så den der ferdig. :(

Politiet er bare noe kødd.

Lenke til kommentar
altså hvis du tror at vanlige folk blir mer voldelige av å spille og ved å se på filmer som Rambo så tar du feil ass.

 

det er folk som er syke i hodet fra før av som blir gale.

 

ikke oss normale  nei

7700482[/snapback]

 

Jeg er så glad når vi endelig får et fasitsvar på alt vi har lurt på gjennom 18 sider i denne tråden. Det er enda bedre når svaret gis så kort og konsist som dette, samt med en åpenbar mangel på dokumentasjon og begrunnelse. Det er altså folk som er syke i hodet fra før som blir gale, javel... Er det bare gale mennesker som begår vold? Hvem avgjør graden av sykelighet i forhold til volden som utføres?

 

Til sist må jeg si meg svært fornøyd med å få konstantert det faktum at volden i media ikke angår oss normale.

 

altså grattis med et svært godt og gjennomtenkt innlegg ass nei :innocent:

Lenke til kommentar
altså hvis du tror at vanlige folk blir mer voldelige av å spille og ved å se på filmer som Rambo så tar du feil ass.

 

det er folk som er syke i hodet fra før av som blir gale.

 

ikke oss normale  nei

7700482[/snapback]

 

Dette er stikk i strid med hva forskningen viser, men du må gjerne tro at mennesket ikke har vært på månen også. Mennesker i dag kan få seg til å tro på det meste.

Lenke til kommentar
Jeg vil stille spørsmålstegn ved om det er funnet noen årsaks sammenheng mellom vold på tv\videospill og utøvd vold i virkeligheten. Jeg stiller selvfølgelig inget spørsmålstegn ved en sammenheng mellom vold på tv\videospill og vold i virkeligheten, men noen årsakssammenheng er jeg ikke umiddelbart villig til å akseptere.

 

Det er beklagelig at jeg ikke har tid til å sette meg godt nok inn i stoffet for øyeblikket, og det hadde jo vært glimrende om noen av dere kunne opplyse meg.

 

Det jeg har lest av slik forskning tidligere (noen år siden) kunne nemlig ikke utgreie om vold kom av tv-tittingen eller om det rett og slett var slik at (la oss sette det på kanten) voldelige ungdommer spilte utrolig mye voldelige tv spill\så voldelige filmer.

Altså ingen årsakssammenheng, kun en statistisk sammenheng.

7698636[/snapback]

 

http://kaiserfamilyfoundation.org/entmedia...TV-Violence.pdf

Her får du en grei innføring av debatten.

 

Skeptikerene gjør lite annet enn å påpeke feil og mangler ved det som er gjort av forskning, de kan finne huller i omtrent hva som helst, samme gruppen som enda mener det ikke er bevist at sigaretter kan føre til lungekreft til eksempel.

Den viktigste typen forskning har en derimot ikke funnet noen "huller" i, det er så konsist som det kan bli. Forskning går ut på å følge med et stort antall barn fra de er små til de blir voksne. Det legges vekt på at barna skal være ha "normal" atferd og ikke være spesielt voldelig eller aggresiv, deres TV-vaner studeres nærmere og en følger med dem i gjerne en 20 års-periode eller lenger. Det som vi vet nå, er at barns TV-vaner helt fra de er små forutser alvorligheten og hyppigheten av kriminelle handlinger senere de blir dømt for.

En skeptiker kan kanskje si at "Og så? TV øker da tydeligvis sjansen for at en gjerningsmann blir dømt."

Barn som ser mer på TV er også mer utsatt for å senere mishandle eller slå sine egne barn, eller bruke vold og aggresjon på andre måter.

 

Et dilemma har lenge vært spørsmålet om voldelige personer foretrekker voldsprogrammer eller om personer blir mere voldelig av å se voldsprogrammer. Årsaken til at denne typen forskning jeg nevner i dette innlegget er den sikreste og sterkeste forskning, og at skeptikere ikke finner "huller" i forskningen, er mye at denne type forskning utelukker nettopp dette dilemmaet. Og viser da at TV ikke bare påvirker negativt, men at det langt ifra påvirker bare "violence prone kids", det påvirker nær sagt alle.

 

guttorm, Bortsett fra skrivestoff til oppgaven ønsker jeg kanskje bare et tidsfordriv.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...