Gå til innhold

Test av Intel Pentium 4 3.06 GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-15 17:15, skrev Nostradamus:

Jeg er AMD-fan men saklighet er en viktig ting og jeg kan ikke helt forstå hva "
Tungvint å montere kjøleren
og "
Litt støyende kjøler[b/]har noe med vurderingen av
prosessoren[b/] Intel Pentium 4 3,06GHz å gjøre.


 

Det er vel egentlig opp til oss og ta det med i vurderingen? Kjølingen er tross alt en viktig del.

 

Men spør du meg er egentlig en "CPU-test" litt irrelevant i sin helhet. Ingen systemer er like, bortsett fra et nøyaktig likt oppsett av det i testen.(selv da kan det være forskjeller) Dvs. ingen resultater kan benyttes som annet en idikasjon på ytelse. Men forskjellige teknikker, standarder, osv. er smart og ta med.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-15 16:05, skrev b-duvaland:

Hvordan hardware.no klarer å få DE resultatene i quake3 er over min fatning. Kanskje de kjører uten kjølning på p4'en?


 

Må si meg enig der....første gang på ....eh...forever? at jeg har sett AMD slå Intel i en Q3 Benchmark. Merkelig at bare hardware.no får høyere fps med AMD i Q3 mens hos alle andre nettsteder som har testet den nye prosessoren kommer alle P4 varianter over 2.8ghz eller.no høyere opp enn den raskeste AMD prosessoren...

 

Iallefall på de nettstedene jeg har sett.

 

[ Denne Melding var redigert av: Xoduz på 2002-11-15 18:51 ]

Lenke til kommentar

Syns heller dere skal teste med brikkesett og system som går for å være det beste til den og den CPU'n. Liker heller at dere tester cpu'ne på flere systemer enn at dere bruker tid på gamle Quake,, Heller kutt ut mange 3d-tester,, bruk dem på skjermkort. Hva med å lage en lengre avhandling om Daglig bruk, erfaringer mm? De testene blir bare et overfladisk bilde av teoretisk ytelse. Kan ikke sammenligne biler ut fra bare hester heller......

Vel,, uansett leser jeg alle testene deres lell,, Steikende god side.. :smile:

Lenke til kommentar

Skjønner heller ikke hvorfor folk driver og hyler over MHz "barrieren". Tydeligvis så er det begrepet helt uten betydning, da det ikke finnes noen barrierer sådan. 3 GHz er da absolutt ingen barriere, iallefall ikke med P4 og dens klokkingsvennlige design. P4 har jo blitt tatt til godt over 4 GHz, dog med eksotiske kjøleløsninger.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke en cpu for oss vanlige dødelige med tanke på prisen.

Synd AMD er så treige med å komme ut med stoltheten sin.

Prisene på toppmodellene synker vel ikke med det første sikkert.

Kunne tenkt meg et 9700 Radeon kort oxo en P4 3.06Ghz eller AMD2800 når den kommer.

Men det er ikke verdt å ofre så mye penger tror jeg.

Orker ikke leve på fuglefrø i mange mnd'r :smile:

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Heisann..

 

Litt kritikk må dere få. Jeg personlig synes testen er alt for dårlig utført og holder ikke mål i det hele tatt.

 

HT som er logisk smp i en cpu, formålet er å kjøre 2 tråder parallet i en cpu.

 

Da synes jeg dette ikke holder mål. For at man skal få et bilde av hvordan dette fungerer i ytelse må man jo teste med test programmer som støtter smp (kjøre et program i flere tråder). f.eks photoshop, 3dsmax osv.

 

Man får jo et totalt feil bilde av hvordan dette fungerer ved å bruke test applikasjoner som ikke støtter dette (med untak av sisoft sandra). På spill ol. som bare bruker 1 tråd så er det jo ikke rart at ytelsen blir lavere. Intel har jo selv sagt at det vil gi dårligere ytelse med HT på programmer/spill som ikke støtter dette.

 

For at man skal ha noe nytte av HT må man jo ha applikasjoner som støtter å kjøre flere tråder av gangen.

 

P4 med HT kan sammenlinges med SMP. Å teste SMP med SP (single prosessor) applikasjoner sier jo seg selv at ikke gir riktig bilde av hvordan den faktiske ytelsen kan være. En cpu med HT burde da blitt testet med andre applikasjoner en Q3 ol. Når spill/programmer kommer med støtte for HT vil dette gi et mye mer riktig bilde av hvordan forholdene/ytelse egentlig er.

 

Jeg synes dette ikke holder mål. Dette var en dårlig gjennomført test som gir et feil bilde av hvordan den faktiske ytelsen på HT system _kan_ være.

 

Jeg kan ikke få understreket dette nok man kan ikke teste et smp system (logisk eller ikke) med applikasjoner som ikke støtter det! Da er man jo garantert å få tall som er feil/uriktige. Det er ikke nok at OS'et støtter det. Applikasjonene må jo det også!

 

PS. Før dere flamer meg! Dette var bare min personlige mening! Det er litt tidlig og jeg er trøtt. Sikkert mye feil her. Dere skjønner sikkert poenget. :razz:

 

Takk for meg!

 

edit: glemte et par ting.

_________________

signatur - nei takk!

 

[ Denne Melding var redigert av: lorderror på 2002-11-16 06:30 ]

Lenke til kommentar

Muligens derfor den ble testet med flere applikasjoner på siste testen som viser hvor mye det er å hente? Videre er IKKE HT et dual system. Intel skryter også av hvor mye bedre den yter på alle applikasjoner også de som ikke støtter SMP/SMT.

 

Når det er sagt så kunne jeg nok også tenkt meg flere tester med Photoshop. På den andre siden blir feil å gjøre om alle testprosedyrer for å få frem kun de beste sidene med en CPU. HT er ikke dual og de som tror det tar skrekkelig feil. Det er en CPU som kan kjøre to tråder samtidig.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Nei det er ikke et dual system. Men for at HT skal få noe effekt så _må_ jo applikasjonen _støtte_ å kjøre seg selv i flere tråder. HT kan bedre sammenlinges med et SMP system, da den gjør den samme jobben internt (støtte for å kjøre flere tråder samtidig). Forskjellen er at dette er hva jeg vil kalle _logisk SMP_ (ikke fysisk!)

 

Det blir jo helt feil å test HT da med appliaksjoner som ikke støtter å kjøre i flere tråder. Ja man vil få bedre ytelse. Men kun på OS nivå og på appliaksjoner som støtter det.

 

Å Komme her med f.eks. Q3 test og si at dette er ytelsen på et HT system, blir jo helt feil! Du kan jo ikke kjøre et program som bruker 1 tråd over 2 tråder og utnytte HT (slik svart magi kan jeg ikke :razz:).

Lenke til kommentar

Jeg må nok nok henge meg litt med i kritikken her. Skal man først teste en CPU burde man gjøre det ordentlig. De fleste andre nettsteder som tester CPUer har med flere tester, og jeg tviler på at de vil saksøke HW.no for å snike litt rundt og se på hva andre gjør. Nye ideer er alltid bra. Problemet med hele testen, etter min mening er at selv om HW-folka klarer å dra en konklusjon føler jeg at testene er litt intetsigende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...