Gå til innhold

Prosjekt minske alt bråket fra maskinen. TRENGER HJELP!!!


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt lei av alt bråket fra maskinen og vil nå gjøre noe med det.

Jeg tenkte at jeg kobler fra cd-rom/dvd-rom/hardisker og grafikkort og starter maskinen. Bråket som kommmer da vil vel bare være fra cpu-viften? Så setter jeg inn hver enkelt enhet for å finne ut hva som bråker. Jeg har misstanker om at det er cpu-viften som bråker sinnsykt, og skal evt kjøpe en ny vifte som bråker lite.

Hvilken bør jeg kjøpe? Evt kunne jeg tenkt meg vannkjøling, men det er vel veldig dyrt?

 

Komponentene er:

Chieftec Dragon Medium Tower m/360W DX-01B-D

AMD Athlon XP2000

Asus A7V333 RAID Hovedkort Socket A DDR

DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5

GlobalWin CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM 8mb cache

LG DVD-spiller IDE 16x/48x (DRD-8160B)

LG CD-brenner IDE 40x/12x/40x Retail

Asus V8420 GeForce4 Ti4200 128MB DDR

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

SMC Kort EZ Card 10/100 PCI TPO

 

Temperaturen ligger aldri over 52grader på cpu, og 35 grader på hovedkortet.

 

Håper noen har noen råd om å få maksinen min mer stillegående...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff deg Zalman Flower vifte til CPU'en, den hjelper veldig! (cd. 15db hvis jeg husker riktig, mange andre vifter er over 30db!). Skjermkortet vet jeg ikke om du kan gjøre så mye med. Sliter med det samme kortet selv, det bråker! Kabinettvifte bråker lite i forhold til det andre. Harddisk og CD-ROM; kjøp en ny som evnt er ekstra stille (Seagate har ihvertfall en som er bra). Er ikke så lurt å pakke Harddisker inn, de blir veldig varme, og da oppstår bad sectors.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet det ut. Hardiskene bråker litt, men dette er ikke mye. Da jeg hadde dratt ut strømledningne til hardisker og cd-rom.(de ledningene sitter sinnsykt hardt. Har før måttet bruke tang) og hadde tatt ut Grafikkort og startet maskinen så bråket den forsatt som et helsikke. Det kan godt hende at power suply bråker litt, men jeg kunne høre at her kom hovedbråket fra cpu-vifte.

 

Her er link til vifta: https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

 

Det står at den bråker 36dBa. Er ikke dette ganske mye? Vil det hjelpe mye med en ny vifte? Evt hvor mye kan jeg selge denne viften for(den er under 2måneder gamme)?

Lenke til kommentar

Du vil ikke få mye for vifta di - kan like gjerne beholde den som reserve (kjøper må jo betale fraktkostnader i tillegg oxo..).

Viften til microplex "silent twin" veldig bra, og er meget stille (19dB), men noe dyr kasnkje! Se her: http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

 

mvh

Kjellis

 

************************************

Tenk kreativt - bruk høyrehjernen!!!

************************************

Lenke til kommentar

1) CPU-vifta: Kjøp Alpha PAL 8045 og en papst 12db vifte

2) strømforsyninga: Bytt vifta med en 12db papst, det har jeg gjort på min 340 watter. funker fint. driter i temp'en.

3) Segate harddisker og/eller strikk.

4) kab. vifter på 5 volt.

5) Bytt ut NorthBridge vifta med en passiv kjøper

6) Sett på en Socket A kjøler med 12db papst på skjermkortet. Jeg har det, tar opp 4 PCI spor på mitt PoV Ti4200se 64mb. har ikke papst, 80mm enermax.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har samme skjermkort selv, jeg kjøpte meg Zalman Heatpipe sak, ZM80 funker som bare det vifte løs det er kun en stor kjøleribbe...

 

Den tar litt tid å montere, men med litt tålmodighet går det greit, ser at du vurderer vannkjøling og da bør ikke det å montere zalman saken være noe problem..

 

De har denne på microplex.no

 

En annen ting du kan gjøre er å kjøpe en adapter som gjør at du kan sette en 80mm vifte på cpu dette har jeg også gjort kjøpte da en papst sak finnes også hos microplex.

 

Lykke til...

 

Mvh

Thorsan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...