Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ekjøps kansellering av allerede fullført kjøp


Straydog

Anbefalte innlegg

I denne artikkelen => http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=164233

framgår det hvordan Elkjøp kansellerte transaksjonene og de allerede fullførte kjøpene av PS2 konsoller til kr.10,-, hvorav de hevdet sin rettslige hjemmel i forbeholdet om trykkfeil.

 

Er dette i tråd med norsk lovgivning, eller kan disse forbrukerne kreve at kjøpet skal anses som gyldig?

 

Spør bare av ren nysgjerrighet.

Endret av Straydog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I denne artikkelen => http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=164233

framgår det hvordan Elkjøp kansellerte transaksjonene og de allerede fullførte kjøpene av PS2 konsoller til kr.10,-, hvorav de hevdet sin rettslige hjemmel i forbeholdet om trykkfeil.

 

Er dette i tråd med norsk lovgivning, eller kan disse forbrukerne kreve at kjøpet skal anses som gyldig?

 

Spør bare av ren nysgjerrighet.

7342867[/snapback]

 

Både og. Det blir en vurderingssak som ingen her inne er i stand til å bedømme tror jeg. Ifølge denne artikkelen http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=158442 anbefaler jo forbrukerombudet alle som fikk gjennomført kjøpet å prøve saken for Forbrukertvistutvalget.

Lenke til kommentar
Både og. Det blir en vurderingssak som ingen her inne er i stand til å bedømme tror jeg. Ifølge denne artikkelen http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=158442 anbefaler jo forbrukerombudet alle som fikk gjennomført kjøpet å prøve saken for Forbrukertvistutvalget.

7343041[/snapback]

Kan det tenkes at dette er et tilfelle der avtalelovens §36 kan anvendes?

Lenke til kommentar
Både og. Det blir en vurderingssak som ingen her inne er i stand til å bedømme tror jeg. Ifølge denne artikkelen http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=158442 anbefaler jo forbrukerombudet alle som fikk gjennomført kjøpet å prøve saken for Forbrukertvistutvalget.

7343041[/snapback]

Kan det tenkes at dette er et tilfelle der avtalelovens §36 kan anvendes?

7343084[/snapback]

 

Det kan meget godt tenkes ja :)

Lenke til kommentar

Det er åpenbart en feil. At forbrukerrådet anbefaler folk å gå videre med det syntes jeg er håpløst bortkasta tid, både for selger og kunde. Det er ikke vanskelig å forestille seg at det er slike ting som driver prisene opp i bransjen, at folk skal bruke tid og energi på å "prøve seg."

 

(Har selv jobbet på Elkjøp i flere år, er kanskje ikke helt nøytral.)

Lenke til kommentar

Masse fin synsing i denne tråden ser jeg, uten at man har forankret sine påstander litt bedre.

 

Det er klart at utgangspunktet i denne saken er som i alle avtaleforhold, avtaler skal holdes.

 

Avtl. § 36 er en meget snever unntaksregel, det at Elkjøp er den sterke parten i avtaleforholdet gjør etter min mening ikke saken bedre.

 

Jeg ville nok brukt avtl. § 32 her. Da blir spørsmålet om de som kjøpte playstation 2 til 10 kr burde eller hadde innsett at det var snakk om feilprising.

 

Her kan man lett dra fram at man selger paraboler og mobiltelefoner til langt fra 10 kr og nedover, men på en annen side så krever dette binding til et selskap i en viss tidsperiode.

 

Man kan også peke på at playstation 2 er et utgående og gammelt produkt, og derfor trodde at Elkjøp ville tømme lagrene sine i påvente av PS3. Men her er det som kjent snakk om en PS2 av den lille varianten, og at det pr. dags dato ikke er snakk om å avvikle dette produktet enda.

 

Som Iudex skrev så bil det nok bli en totalvurdering i hvert enkelt tilfelle. Men det kan betviles at kjøperene ville vunnet fram.

 

Uansett så hadde nok saken vært en hel annen hvis produktet hadde blitt feilpriset til f. eks. 500 kr.

 

Et annet spørsmål er jo selvfølgelig markedsføringssynspunktet. Elkjøp har fått negativ omtale som følge av dette, det har kommet ut enda mer harselering over Elkjøp og sikkert mange frustrerende kunder som har fått reservert beløpene.

 

Kanskje det kunne vært et bra markedsføringsstunt for Elkjøp og faktisk la de som la inn bestilling om å få f.eks. kjøpt en maskin hver til 10 kr. Elkjøp selv sa jo at det ikke var så mange som bestilte, så uansett så fra et markedsføringssynspunkt tror jeg de kanskje har gjort en liten tabbe. Men det er off topic her.

 

Edit: Mente § 32 og ikke 33.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Det at de satt prisene til 10 kroner ved uhell var svært uheldig av elkjøp. Hvis det hadde vært ca 10 personer som hadde kjøpe en ps2 for den prisen hadde det vært en bra taktikk å bare gi dem det, men ikke når det er 300.

 

Det var jo satt ei stikke til 99 999 kroner på elkjøp, hva hadde skjedd om noen hadde kjøpt den? Prisen står jo der, elkjøp kan jo bytte på prisene slik de vil, og ifølge kundene skal jo man kjøpe for det som står der.

Lenke til kommentar
Uansett...Expert har jo solgt minnepenner på 512 ram til 10kr stk. så hadde jeg sett en PS2 til 10 kr ville jeg vært i god tro.

Litt stor forskjell på en minnepenn og en PS2 !!

7355911[/snapback]

Ja, man kan ikke spille på en minnepenn - bare for å nevne en forskjell.

 

Men, fra spøk til Henrik:

En god minnepenn ligger på 3-400 KR, så at de ble solgt for 10 KR stykket er jo sterkt underpris.

Lenke til kommentar
Det at de satt prisene til 10 kroner ved uhell var svært uheldig av elkjøp. Hvis det hadde vært ca 10 personer som hadde kjøpe en ps2 for den prisen hadde det vært en bra taktikk å bare gi dem det, men ikke når det er 300.

 

Det var jo satt ei stikke til 99 999 kroner på elkjøp, hva hadde skjedd om noen hadde kjøpt den? Prisen står jo der, elkjøp kan jo bytte på prisene slik de vil, og ifølge kundene skal jo man kjøpe for det som står der.

7346675[/snapback]

Det var nå faktisk ikke slik at det var 300 stk som bestillte - totalt ble det "solgt" 300 stk, men 10stk i snitt pr kunde...

 

En annen ting - hadde det faktisk her vært snakk om et "ryddesalg" før ps3 kommer - tror du ikke dette hadde vært annonsert all over the internet? Og alle andre steder? :).

 

Jeg tror at avtaleloven §33 fint kan anvendes her.

 

EDIT: Skal selvfølgelig være §32.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...