Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp hjemmenettverk?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvilken måte jeg skal sette opp hjemmenettverk?

 

Jeg bruker en trådløs router fra D-link; DI-524 heter den. Det er en pc koblet til med kabel, og en bærbar pc. Begge pc'ene har nett. Nettet skal brukes til nedlastning, deling av filer på flere pc'er, online gaming, chatting på mIRC og MSN, etc.. Brukes til "nesten" alt. I mitt tilfelle har jeg egentlig bare problemer med å dele filer. Resten går fint :)

 

Har søkt rundt omkring på "hjemmenettverk" men finner bare folk som spør hva som kan være gale og ikke hvordan vi skal gjøre det. Kansje jeg har søkt på feil, eller sitt for dårlig igjennom ting, men jeg har iallefall gjort èt forsøk - så jeg spør nå;

 

Hvordan skal jeg sette det opp inpå routeren?

Hvordan skal jeg sette det opp på min egen pc?

Skal jeg bruke statisk ip-adresse?

Noen andre muligheter?

 

Finnes det en guide inpå forumet, evt. en annen side der det står helt konkret hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk de sticky guidene som står øverst på siden.

 

Ved gaming og fildeling lønner det seg å bruke fast ip på PCene. Dette fordi du ofte må forwarde porter fra internett til den aktuelle maskinen.

Se på portforward.com for forklaring på hvordan du setter opp din router mot det aktuelle programmet.

Routeren din er forøvrig ikke 'verdens beste router, slik at du kan fort få krasj ved bittorrent mm. :ermm:

Lenke til kommentar
Lurer på hvilken måte jeg skal sette opp hjemmenettverk?

(...)

Finnes det en guide inpå forumet, evt. en annen side der det står helt konkret hva jeg skal gjøre?

7340043[/snapback]

Jeg har dessverre ingen guide, men du har kommet ganske langt alene.

 

Windows' fildeling foregår lokalt på nettverket, så routeren kan stå urørt. Det som vanligvis går galt er at firewaller på pcene stenger for fildeling. Det kan feks gå bra en vei, mens det blokkeres den andre. Et annet problem er forskjellige versjoner av windows. Da får du spørsmål om passord, etc. Det kan være lurt å ha de samme brukerne på alle pcene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...