Gå til innhold

- Gratis trikk og buss. Er det bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første jeg tenker er "Flott!, da vil folk bruke trikker og ikke den sotende bilen"

 

men så lurer jeg, hvor kommer elektrisiteten fra ?

 

Blir det mindre utslipp globalt sett hvis alle(mange) heller bruker trikken, så er jo det flott, men om danmark må bygge enda et kullkraftverk for å forsyne trikkene med strøm, så synes jeg det bare er å flytta problemet.

 

edit:

 

 

ja, også venter jeg i spenning på hva staten kommer til å innføre som avgift for å kompensere for dette :D

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Offentlig transport har i de siste årene blitt ekstremt dyrt.

 

Jeg betalte 735,- fra Hamar til trondheim. Det koster langt under halvparten å kjøre.

 

Nå reiser jeg på komfort da, det er 75,- ekstra.

 

Buss betaler jeg 300,- i måneden. Å reiser hvor langt jeg måtte ønske i fylket. Dette er meget rimelig. Hadde ikke gjort meg noe å betale 500 for den eller.

 

Jeg tror ikke dette vil lykkes i nær framtid. Detter er et sånt prosjekt som krever masse forarbeid. Å de gjør masse forarbeid, men lykkes ikke uansett. Bortkasta penger :)

Lenke til kommentar

Først må man sørge for at kollektivtilbudet blir brukandes. Ingen som har råd til å kjøre bil til jobben gidder å stå som fisk i en blikkboks på banen om morran, og bruke en halvtime+ lengre tid enn nødvendig.

 

Gjør gjerne som i London, kutt prisene i to når det innføres nytt billettsystem (en gang i 2010?). Men hovedprioriteten må være å gjøre kollektivtrafikken effektiv og nogen lunde behagelig. Slik at man ikke bruker unødvendig lang tid, slipper å stå og vente lenge på holdeplassene og kan sitte nogen lunde behagelig å lese/jobbe. Hvis ikke kommer ikke folk til å gidde å bruke det uansett, men mindre man begynner å få betalt penger per tur....

Lenke til kommentar

Problemet med buss ol. er at det gir deg så lite fritid. Og ikke minst, når jeg skal på skolen om morgenen er det ikke alltid sikkert jeg kommer på bussen, fordi den er stappet til randen, og må da ta neste buss og komme for sent..

En annen ulempe med buss er at du ofte må sta lenge å vente i regnet, og bussen slutter også å gå på kvelden en gang..

 

Og hvis det da blir gratis, og mange flere begynner å ta buss, kommer jeg aldri til å komme meg til skolen..:p

Så for min del vil jeg nok kjøre uansett hva som skjer..

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke gratis trikk/buss innen Oslo vil føre til merkbare endringer i reisemønsteret til bilister (som jo er hovedpoenget her). Fint for de som allerede reiser kollektivt selvfølgelig, urettferdig for de som må betale ekstra skatt og som ikke kommer til å benytte seg av tilbudet.

 

Det er alleredet ekstremt billig å kjøre kollektivt i Oslo sammenlignet med hva det koster å ha bil. Selv en gammel skrabb koster mere å ha i et år enn det 12x månedskort koster innen Oslo - selv når den ikke engang brukes.

 

''Selg bilen og kjør kollektivt!'' som det herlig SV-naivt skrives i artikkelen er en ønskedrøm. Hadde kollektivt vært en fullgod erstatning for bil hadde selvfølgelig hundretusener av mennesker gjort det allerede og spart titusener i året på ikke å ha bil selv om man måtte ut med penger til å reise kollektivt istedet.

 

Poenget er at ingen kjører bil for moro skyld, fordi de er noen griser som hater miljøet eller fordi det er så himla billig. Folk kjører bil fordi det er raskere/bedre/eneste mulighet til å rekke det de skal. Jeg kjenner ikke et eneste menneske som har grei tilgang på kollektivtransport som velger bilen istedet når de skal til/fra skole og jobb. De som kjører bil gjør det fordi de må - en potensiell 'gratiskollektivtpakke' verdt en håndfull tusenlapper i året kommer ikke til å endre på det.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Kollektivtransport i Norge er grisedyrt.

 

Jeg mener at man skal utstede et behovssystem for bilkjøring. Personer som er avhengige av bil, betaler en lavere avgift. De som velger bilen fremfor kollektivtrafikk (kun i byene), skal få høyere priser.

 

Gratis kollektivtrafikk + dyrere privatkjøring - vil muligens hjelpe.

Lenke til kommentar
Ja, enig det er grisedyrt...

Da jeg var i orlando i usa, jeg betalte bare 4 kr fra start til stopp, ca 30 min...Det må vi finne ut hvordan de klarer å ha det såå billig.

7353733[/snapback]

 

Forskjellen ligger i mange små private selskaper som konkurrerer om kundene, mens i Norge er det stort sett monopol eller oligopol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...