Gå til innhold

Realistisk bilspill (360)


Esukiru

Anbefalte innlegg

Gameplayet i PGR3 er veldig arcade, og skadene begrenset,

men det er en ting PGR3 er mer realistisk på enn noe annet bilspill

jeg har spilt, og det er in-car view. Med unntak av GTR-serien så har jeg aldri sett noen som har fått dette til ordentlig.

 

Skjønner meg forresten ikke på dem som vil ha realistiske bilspill, men som absolutt skal se bilen bakfra. Har aldri sett en bil med føreren svevende

5 meter bak bilen. Totalt urealistisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det imidlertid like liten tvil om at nestegenerasjons konsoller (ihvertfall de to store som jeg selv kjenner best til) har plenty med regnekraft til en skikkelig bra fysikkmotor. Jeg maser fælt om fysikkmotorer, men for at bilenes oppførsel skal føles realistisk og riktig, er det tvingende nødvendig å følge en del fysiske lover; de samme fysiske lovene som bilene i den virkelige verdenen må følge; lover som dessverre stort sett har vært 100% fraværende i spill til konsoll.

7321771[/snapback]

Det har nok aldri vært regnekraft som har vært problemet. Se for eksempel GPL (PC) fra 1998, som fortsatt har en stor tilhengerskare. Problemet er brukergruppene. Ekstremsimulatorer er en ganske smal målgruppe, og tradisjonelt holder disse seg på PC (blant annet på grunn av alt avansert utstyr som er tilgjengelig). Det er ingen selvfølge at man treffer målgruppen spesielt godt om man gir ut et spill på konsoll. Det blir uansett spennende å se hva som skjer med dette: http://gamer.no/nyhet/pc/bilsimulatoren_gt..._xbox_360/25777

 

En annen ting er at man må ta høyde for at de fleste spiller med gamepad når en gir ut et konsollspill. Det er nok ikke mange som kjøper GTR2 eller Live for Speed til PC uten at de har ratt.

Lenke til kommentar
Skjønner meg forresten ikke på dem som vil ha realistiske bilspill, men som absolutt skal se bilen bakfra. Har aldri sett en bil med føreren svevende

5 meter bak bilen. Totalt urealistisk.

7321959[/snapback]

 

Tja. Man mister mye av oversikten i dashboard-view i bilSPILL i forhold til virkeligheten. Så jeg skjønner at folk foretrekker 3rd person.

Lenke til kommentar
Skjønner meg forresten ikke på dem som vil ha realistiske bilspill, men som absolutt skal se bilen bakfra. Har aldri sett en bil med føreren svevende

5 meter bak bilen. Totalt urealistisk.

7321959[/snapback]

 

Tja. Man mister mye av oversikten i dashboard-view i bilSPILL i forhold til virkeligheten. Så jeg skjønner at folk foretrekker 3rd person.

7321998[/snapback]

 

 

Joda, men sitter man i en virkelig bil på en virkelig bane så er det ikke så mye man ser faktisk, og siden vi snakker om realisme, så må det jo være om

å gjøre å komme så nærme som mulig den ekte følelsen.

Synes PGR3 formidler dette meget bra.

 

Men jeg er jo selvsagt enig i at man får mye bedre overblikk med tredjeperson kamera, og tidene vil nok for mange bli bedre da, i hvertfall til man har lært seg banen utenat.

 

Men realistisk er det i hvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe meg et bilspill til min 360, og vil ha et realistisk spill.

Er det noen som har noen gode forslag til et realistisk bilspill?

 

Hvis du i "realistisk" legger god fysikkmotor & skademodell vil du slite voldsomt med å finne gode spill til uansett konsoll, ikke bare til Xbox 360. Det finnes riktignok et par-tre "nesten-unntak", og jeg vil rangere dem slik:

 

1. "Richard Burns Rally" - som navnet sier er dette et rallyspill, men

har etter min mening den mest realistiske fysikkmotoren i spill

til konsoll for øyeblikket. Nettopp derfor er det også svært

vanskelig å mestre.

 

2. "Forza Motorsport" - Dette er Gran Turismo (på godt og vondt) for

Xbox. Forza har en brukbar skademodell, noe GT ikke har i det hele

tatt, men ut over det er de ganske så like.

 

3. "Toca Race Driver 3" - et spill hvor du får kjøre alt fra gokart

til monstertrucks. Fysikkmotoren er litt komsi-komsa, men som Forza

har spillet en brukbar skademodellering.

 

Alle tre er til den "gamle" Xboxen, men de to førstnevnte kjører fint på Xbox 360 med den siste oppdateringen av emulatoren.

 

Resten av bilspill er søppel hva realisme angår; arkade for alle penga.

7321016[/snapback]

 

 

Ingen av disse er da ute til XBOX 360?

`

Første Rally spillet jeg vet om som kommer er COLIN:DIRT

Lenke til kommentar

Joda, men sitter man i en virkelig bil på en virkelig bane så er det ikke så mye man ser faktisk, og siden vi snakker om realisme, så må det jo være om

å gjøre å komme så nærme som mulig den ekte følelsen.

Synes PGR3 formidler dette meget bra.

 

Men jeg er jo selvsagt enig i at man får mye bedre overblikk med tredjeperson kamera, og tidene vil nok for mange bli bedre da, i hvertfall til man har lært seg banen utenat.

 

Men realistisk er det i hvertfall ikke.

7322169[/snapback]

 

 

Har ikke noe reell baneerfaring, men når jeg kjører my pimped out audi, så ser jeg jævlig mye mer enn i PGR3. Og jeg ser IKKE på rattet når jeg kjører. PGR3 sitt dashboard view har alt for mye av selve dashboardet. Blikket ligger jo på veien.

 

Enda en ting som gjør dashboard view trasig er at man får ikke til å vri på hodet sitt i samme grad som i virkeligheten. Når man snur seg for å se rundt et hjørne f.eks, så er dette vanskelig i pgr3. I banekjøring, som i trafikken, er det ekstremt viktig å se langt fram, og det blir som sagt vanskelgi med et slikt oppsett.

 

Hood view med Force feedback ratt er egentlig det beste IMO. Men det er enda ikke perfekt.

Lenke til kommentar
Det har nok aldri vært regnekraft som har vært problemet. Se for eksempel GPL (PC) fra 1998, som fortsatt har en stor tilhengerskare. Problemet er brukergruppene. Ekstremsimulatorer er en ganske smal målgruppe, og tradisjonelt holder disse seg på PC (blant annet på grunn av alt avansert utstyr som er tilgjengelig).

 

Ganske langt på siden av hva OP spurte etter, men...

 

...nå, i 2006, kjører selvsagt GPL relativt problemfritt på det meste, men i 1998 var det nok noe annerledes. Min. systemkrav var: Pentium 90, 16Mb RAM, SVGA 640x480 256 farger. Dette var vel en ganske heftig sak den gang, men var heller ikke nok til å kjøre GPL uanstrengt har jeg latt meg fortelle. Få, om noen, hadde kraftig nok maskinvare og "spillet" gikk derfor hen og døde ganske fort. Det er først i de senere år at GPL har blitt født på nytt, men som du helt riktig påpeker, så er dette en ekstremsimulator (av "verste" sort) og kanskje ikke egnet for andre enn de med genuin interesse.....og ikke minst: tålmodighet.

 

Ja, GPL har ikke bare en stor, men en ENORM, tilhengerskare i dag, og jeg skal ikke legge skjul på at jeg er én av dem. Etter min mening er GPL den ubestridte kongen på haugen. GPL har alt: kjørefølelsen er helt unik. Fysikkmotoren (igjen) er noe helt utenom det vanlige (om enn ikke helt feilfri). Ekstremt vanskelig å mestre - her finnes ingen snarveier til suksess annet enn trening, trening og atter trening. Årevis med trening. Miljøet rundt "spillet" er unikt. Har den beste onlinekoden i noe spill og funker glimrende selv over et 56k modem. I tillegg kommer det historiske aspektet; F1 i 1967 var noe helt spesielt - bilene, banene, førerne, alt. Modder for 1965- og 1969-sesongen er allerede laget og flere er underveis. Ja, jeg er veldig glad i GPL.

 

Det blir uansett spennende å se hva som skjer med dette: http://gamer.no/nyhet/pc/bilsimulatoren_gt..._xbox_360/25777

 

Helt klart. Har det første spillet i serien, men det falt ikke helt i smak hos meg uten at jeg klarer å sette fingeren på nøyaktig hvorfor.

 

En annen ting er at man må ta høyde for at de fleste spiller med gamepad når en gir ut et konsollspill. Det er nok ikke mange som kjøper GTR2 eller Live for Speed til PC uten at de har ratt.

 

Det har du nok helt rett i, men dette er jeg ganske sikker på vil kunne endre seg dersom "ekstremsimulatorer" finner veien til konsollene. Det kunne ikke falle meg inn å spandere 10-15000 kroner på ratt og pedaler for å spille f.eks Burnout eller andre lignende typer spill på konsoll. Nå eksisterer det ikke ratt/pedaler i denne prisklassen til konsoll, men ser ingen grunn til at det ikke skulle gjøre det om etterspørselen ble stor nok.

Lenke til kommentar
Ingen av disse er da ute til XBOX 360?

 

Nei, det er helt riktig, og nettopp derfor var det jeg sa: "Alle tre er til den "gamle" Xboxen, men de to førstnevnte kjører fint på Xbox 360 med den siste oppdateringen av emulatoren." :)

 

Første Rally spillet jeg vet om som kommer er COLIN:DIRT

 

Noe som er et spill jeg virkelig ser frem til - kanskje først og fremst for at det inneholder Pikes Peak...du vet det bakkeløpet borti 'unaiten' :)

Lenke til kommentar
Har ikke noe reell baneerfaring, men når jeg kjører my pimped out audi, så ser jeg jævlig mye mer enn i PGR3. Og jeg ser IKKE på rattet når jeg kjører. PGR3 sitt dashboard view har alt for mye av selve dashboardet. Blikket ligger jo på veien.

 

Enda en ting som gjør dashboard view trasig er at man får ikke til å vri på hodet sitt i samme grad som i virkeligheten. Når man snur seg for å se rundt et hjørne f.eks, så er dette vanskelig i pgr3. I banekjøring, som i trafikken, er det ekstremt viktig å se langt fram, og det blir som sagt vanskelgi med et slikt oppsett.

 

Hood view med Force feedback ratt er egentlig det beste IMO. Men det er enda ikke perfekt.

7322638[/snapback]

Dette er nermere perfekt :D

post-95047-1164095826_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har ikke noe reell baneerfaring, men når jeg kjører my pimped out audi, så ser jeg jævlig mye mer enn i PGR3. Og jeg ser IKKE på rattet når jeg kjører. PGR3 sitt dashboard view har alt for mye av selve dashboardet. Blikket ligger jo på veien.

Slik jeg sitter i min bil (i bøttestol) så ser jeg omtrent akkurat ut over rattet. Jeg ser ingenting av panseret på bilen. Sitter så lavt som mulig for å lettere merke hva bilen driver med.

 

Enda en ting som gjør dashboard view trasig er at man får ikke til å vri på hodet sitt i samme grad som i virkeligheten.

Korrekt, men nå er det nå engang en skjerm vi sitter foran. De fleste skikkelige bilspill har mulighet til å vri viewet til høyre, venstre og bakover. Mange kan også justere høyden. Go incar-view uten ratt! :cool:

 

Xbox (eller andre konsoller) vil neppe få noen skikkelig realistiske bilspill noensinne. Markedet for slike spill for lite. Men det kan jo være gøy med litt arkade innimellom og? :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...