Gå til innhold

Dimmu Borgir - la oss diskutere!


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

For meg var dette bandet som fikk meg til å begynne å høre på ekstrem metall (låta "The Promised Future Aeons" fra Spiritual Black Dimensions frelste meg). Men bandet er meget omstridt. "For mye synth!", "Sellouts!" og "Mainstream shit!" er noe folk stadig vekk roper etter dem.

 

Jeg er ikke en av dem. Selv om jeg hører på "godkjent" black metal (type Darkthrone, Gorgoroth osv...) er jeg ikke redd for å si at jeg liker, nei, jeg DIGGER musikken til Dimmu Borgir. Synes de har veldig mye utrolig bra. Og hvert album har noe nytt å by på fra det forige, både på godt og vondt (mest godt). Satt på torsdag sammen med kjæresten min og hørte gjennom Death Cult Armageddon for første gang på noen måneder, og må innrømme at jeg hadde glemt hvor genial den er. Majestetisk, episk og grooovy er ord som beskriver den bra. Ett massivt, aggressivt monument.

 

Må si jeg ser virkelig frem til det neste albumet.

 

Så spør jeg dere: Hva synes dere _egentlig_ om dette omstridte, forhatte, men også elskede bandet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg elsker Dimmu Borgir, helt klart et av mine absolutte favorittband. Om de er sell-out eller ei bryr jeg meg lite om, så lenge musikken er bra. I fra de melodiøse og vakre tonene fra de to første albumene til pompøs og symfonisk black metal i de siste albumene, jeg liker alt :)

Jeg syns også Stormblåst re-utgivelsen er meget bra, selv om den egentlig ikke kan sammenlignes med originalen.

Lenke til kommentar

Hmm... ja jeg hørte litt på det før og de har noen sanger jeg liker veldig bra men det har daffa litt av de siste månene, kjøpte faktisk to CDer for cd 8mnd. siden som jeg enda ikke har putta i cd-spilleren :p, husker ikke hvorfor jeg kjøpte de men må nok ta en hørerunde nå tenker jeg

 

Takk for at du minte meg på det :thumbup::p

Lenke til kommentar

Dette er ganske langt borte fra musikken jeg egentlig hører på, men da det kribler godt i underlivet når jeg hører hard metal med svære symfoniske elementer, må jeg si at de 2-3 siste skivene deres inneholder mye fantastisk musikk. Selvfølgelig er det femi-metal ifølge blackmetal-politiet, men det bryr meg sånn ca i brunøyet.

Lenke til kommentar

For All Tid er jævla bra, og den eneste musikken jeg har blitt redd av.

 

Satt i vinter med For All Tid med headset på og musikken på full guffe, plutselig skriker Shagrath ut all sin kraft og jeg holdt på å pisse på meg.

 

Albumet inneholder også den beste Dimmu-sangen; Den Gjemte Sannhets Hersker.

 

Ellers liker jeg ikke noe av det nye de har gjort, med unntak av Kings of the Carnival Creation.

Lenke til kommentar
Metal politiet må være femi de ;) Dimmu Borgir spiller ikke akkurat femi metal, gjør de ?

7318806[/snapback]

Nei jeg syns ikke det, men de som sverger til 0ld zk00lz0r black metal innspilt på kassettspiller vil nok mene at de er femi. :!:

 

Og ja, selvfølgelig generaliserer jeg nå, ta det med en klype koksalt.

Lenke til kommentar
Ellers liker jeg ikke noe av det nye de har gjort, med unntak av Kings of the Carnival Creation.

7318808[/snapback]

Det skal du få lov til, men jeg må bare si en ting, og det er at jeg synes det er litt merkelig. F.eks. Blessings upon the Throne of Tyranny, Reptile og Allehelgens Død i Helveds Rike er tre låter som inneholder de samme episke og agressive elementene som gjør den låta du nevnte så bra.

Lenke til kommentar

Hørte mye på dimmu for et par år siden men så endret ting seg og jeg gikk over til hardere musikk som marduk, bloodbath, blood red throne, cannibal corpse o.l.

 

Er egentlig ikke sikker på hvorfor Dimmu er så forhatt, kanskje fordi det blir sett på som pop-black-metal og det er in uting innen metal miljøet

Lenke til kommentar

En kamerat av meg åpnet øya mine for Dimmu Borgir seint på 90-tallet da skiva "Enthrone Darkness Triumphant" kom ut. Jeg kan vel egentlig bare si: You had me at Mourning Palace.

 

Det er nok riktig som det har blitt nevnt at Dimmu har blitt sett på som mainstream i visse kretser, noe jeg ikke helt får til å stemme ettersom jeg mener at Dimmu fortsatt har en særegen stil, selv om den har blitt noe forandra opp gjennom albumene. Jeg hører fortsatt det geniale bak det hele og det er ytterst få Dimmu-sanger som ikke gir meg gåsehud nedover ryggen.

 

Jeg ble veldig skuffa da jeg hørte Death Cult Armageddon for første gang, likte ikke det jeg hørte så jeg lot albumet ligge noen uker før jeg dro det frem for en nærmere gjennomhøring. Jeg kunne ha skutt meg selv for min første uttalese ettersom det, i mine øyne, er en absolutt høydare i deres utgivelsesserie. Gleder meg til neste!

Lenke til kommentar

Veldig enig med Gurglemuffin, Dimmu Borgir tør å spille den musikken de aller helst vil, og bryr seg lite om hva andre måtte mene om dem. Mainstream eller ei, musikken deres er meget bra.

 

Forresten så skulle de visstnok ta et skritt nærmere førstegenerasjons-BM i det neste albumet, mindre orkestermusikk tror jeg det var de sa. Høres bra ut :)

Lenke til kommentar
Forresten, tittelen på nye albumet blir "In Sorte Diaboli". Kul tittel, tror jeg. Noen som kan latinsk? :p

7319012[/snapback]

 

"I svarte faaan!"

7325176[/snapback]

 

 

lol :p

 

 

Syns det sto I Svarte Napoli jeg :D

 

 

Demon Burger hadde sin glanstid rundt Enthroned Darkness Triumphant, litt før og litt etter.

 

Resten syns jeg er kjedelig bajs.

 

Nei, skal jeg ha ekstrem "symfonisk" Black Metal, da duger Emperor :w00t:

Lenke til kommentar

Problemet med store band ala Dimmu Borgir og Metallica, er at fansen etterhvert får sine egne forestillinger om hvordan musikken skal være, og ikke er åpne for annet fra akkurat den artisten. Selv om de sikkert kunne digget det samme bare det kom fra noen andre.

 

Men fortell meg; hva er egentlig mest "sellout", å lage den samme musikken som man vet alle fansene digger og kommer til å kjøpe, eller å tørre og utvikle seg?

 

Synes Dimmu Borgir har noen godbiter jeg, både fra Godless og Death Cult, selv om det ikke er helt min stil mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...