Gå til innhold

Overklokke Amd Athlon x2 3800+


Anbefalte innlegg

Jeg er på vei å laste ned Dark Messiah og har lest at det trenger ca 2.6 ghz og 2.2 ghz..

 

er det bra å klokke min cpu til 2.2 eller høyere??

Har nå 2.02 ghz.. Ikke no fare med temperaturen..

 

installert Zalman

 

 

Jeg skal vel klokke cpu via biosen.. (MSI K8n Diamond plus hovedkort)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at ingen av de linkene sier hvilke prosessorer det er snakk om* og at GHz ikke er et mål på ytelse like lite som rpm er et mål på hvor kraftig motor en bil har. F.eks yter en Core 2 Duo T7200 (2,0GHz 4MiB L2 cache) veldig mye bedre enn en Celeron willamette (2,0GHz 128KiB L2 cache).

 

F.eks yter din prosessor som regel betydelig bedre på 2GHz enn en Pentium4 med hele 3GHz.

 

* Den første linken nevner Pentium 2.6GHz, en prosessor som ikke finnes. Pentium kom bare opp til 233MHz i sin tid. Pentium 4 er en veldig forskjellig prosessor fra Pentium.

Lenke til kommentar
PR ratingen på AMD-cpuene gir ofte en ålreit pekepinn i forhold til P4-ytelse. 3800+ vil da roughly være i samme området som en P4 3.8GHz - altså mer en nok til de aller, aller fleste av dagens spill :)

7326676[/snapback]

 

Blir litt misvisende hvis du sammenligner dual core med single core. F.eks. er en AMD X2 3800+ bedre (men ikke 2x bedre) enn en "vanlig" 3800+.

 

Forøvrig varierer overklokkingspotensialet på disse prosessorene mye, for at det skal være mulig å gi deg et "hint" om hvor mye du kan klokke må vi vite noe av infoen som står oppå selve CPUen (masse tall og bokstaver). Min X2 3800+ kjører nå 2,9GHz med luftkjøler og stock volt ( :tease: ), uten at jeg vet med sikkerhet at jeg har nådd taket for det som er mulig uten å sette opp spenningen. Andre har igjen trøbbel med å nå 2,6GHz selv med 0,2-0,25v i voltøkning.

Lenke til kommentar
...Forøvrig varierer overklokkingspotensialet på disse prosessorene mye, for at det skal være mulig å gi deg et "hint" om hvor mye du kan klokke må vi vite noe av infoen som står oppå selve CPUen (masse tall og bokstaver)...

7377306[/snapback]

 

Steppingen på min AM2 X2 3800 er LDB4F 0632WPMW , noen som kan gi meg noe info om den?

Lenke til kommentar
PR ratingen på AMD-cpuene gir ofte en ålreit pekepinn i forhold til P4-ytelse. 3800+ vil da roughly være i samme området som en P4 3.8GHz - altså mer en nok til de aller, aller fleste av dagens spill :)

7326676[/snapback]

 

Blir litt misvisende hvis du sammenligner dual core med single core. F.eks. er en AMD X2 3800+ bedre (men ikke 2x bedre) enn en "vanlig" 3800+.

 

7377306[/snapback]

 

Nå skrev jeg "ofte" og "ålreit pekepinn" - det vil si at det ikke stemmer bestandig.

 

Dessuten er det heller ikke 2 x 3800+-kjerner i en Dualcore 3800+ CPU, men 2x 3200+-kjerner. Singlecoren har 2.4GHz, mens Dualcoren kjører 2x2.0GHz. Derfor er dualcore med samme PR-rating oftest dårligere i entråds-applikasjoner, men samtidig bedre i multitrådsapplikasjoner. Totalt sett, vel - det blir vel sånn bob-bob, men overall er de to 3800+-cpuene ikke så langt fra hverandre i ytelse :)

 

Etterhvert blir disse tallene mer og mer et rent modell-nummer enn ytelsesnummer - man burde aldri kjøpe en CPU uten å ha lest noen reviews først uansett. Var litt enklere før, da klokkefrekvensen (nesten) betydde alt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...