Gå til innhold

IKT-Lærlingeplass i forsvaret


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei. Går VK1 IKT-Driftsfag, og har tenk å gå ut i lærling.

Har hørt at Forsvaret tar inn lærlinger, og at man kan ta førstegangstjenesten i samme smekken.

Noen som har noen erfaringer med dette, hva de jobber med osv?

Er det lurt å ta lærlingeplass i forsvaret i forrhold til i bedrift?

Bor oppe i nord-norge nå så får vell kanskje plass her oppe da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Går VK1 IKT-Driftsfag, og har tenk å gå ut i lærling.

Har hørt at Forsvaret tar inn lærlinger, og at man kan ta førstegangstjenesten i samme smekken.

Noen som har noen erfaringer med dette, hva de jobber med osv?

Er det lurt å ta lærlingeplass i forsvaret i forrhold til i bedrift?

Bor oppe i nord-norge nå så får vell kanskje plass her oppe da.

7306037[/snapback]

 

Har selv gått lærlingtiden i forsvaret. Jobbet da på den lokale IKT avdelingen.

Du har flere ting som du kan da ende opp å jobbe med. Størst mulighet er det for at du jobber som en LDK. Dvs Lokal Drifts Ansvarlig.

Det vil da si at man gjør alt fra å sjekke skrivere til å patche opp fiber, samt brukeradministrator arbeid.

 

MVH

Helen

Lenke til kommentar

Du kan også ta kontakt via SMS.

send SPM + Spørsmål til 1980

 

Bli oppringt av respons-senteret - send SAMTALE til 1980

Da blir du kontaktet av noen som kan gi deg enda mer svar.

 

Fordelen med å ta lærlingtiden dersom du er gutt er jo at du tar førstegangstjenesten og lærling tiden samtidig. 2 året så får du flere fordeler.Link

 

Du kan finne flere svar under her.

 

MVH

Helen

Lenke til kommentar
Jeg er IKT lærling i forsvaret nå.

Syntes opplæringen du får som ikt lærling i forsvaret er for dårlig!

Og til tider kan det være ganske lite og gjøre.

 

Vil tro at du får bedre kompetanse hvis du velger lærlings tiden din i en vanlig bedrift!

 

Og hvor er du stasjonert?

Syntes det ser ganske spennende ut, tror du kanskje får mere å gjøre i forsvare enn mange andre plasser du kan få lærlingeplass.

Ser bare på de to som er lærlinger på skolen jeg går på, de hakke all verdens å gjøre heller.

Lenke til kommentar
Jeg er IKT lærling i forsvaret nå.

Syntes opplæringen du får som ikt lærling i forsvaret er for dårlig!

Og til tider kan det være ganske lite og gjøre.

 

Vil tro at du får bedre kompetanse hvis du velger lærlings tiden din i en vanlig bedrift!

 

Og hvor er du stasjonert?

Syntes det ser ganske spennende ut, tror du kanskje får mere å gjøre i forsvare enn mange andre plasser du kan få lærlingeplass.

Ser bare på de to som er lærlinger på skolen jeg går på, de hakke all verdens å gjøre heller.

7315328[/snapback]

 

 

Er stasjonert oppe i indre troms (på en plass gud har forlatt og forsvaret overtatt).

Men hvis du virkelig ønsker og ta lærlingstiden i forsvaret så prøv og kom inn hos FLO/IKT på kjevik. Kjenner de to lærlingene som er der nå. Og de har ganske mye og gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg er IKT lærling i forsvaret nå.

Syntes opplæringen du får som ikt lærling i forsvaret er for dårlig!

Og til tider kan det være ganske lite og gjøre.

 

Vil tro at du får bedre kompetanse hvis du velger lærlings tiden din i en vanlig bedrift!

7314952[/snapback]

slik kan det vel være flere steder :p

 

Jeg fikk tilbud om lærlingeplass i forsvaret, men fikk tilbudet rett etter jeg takket ja til en annen plass.

Fant også ut at jeg tjener mere nå, enn det jeg ville gjort hvis jeg hadde vert i forsvaret, men du slår jo to fluer i en smekk, lærlingetiden og førstegangstjeneste i en smekk.

 

Jeg fikk også vite det t du er 90% IKT Lærling og 10% førstegangstjeneste gjennom året...

 

Men så fikk jeg også nei etter sesjonen jeg var på da det også fungerte som et slags intervju, men etterpå ble jeg kaldt inn til et annet intervju, og fikk tilbud derfra :p

Lenke til kommentar

LDK=Larvik dykkerklubb :hmm:

 

Men når du ser på at man bor gratis og får nesten gratis hjemmreise, og du tar førstegangstjenesten i samme smekken, så er det jo ikke så verst.

Her ser dere jo litt:

 

* 1. år: Du gjennomfører førstegangstjeneste og får godtgjøring som vernepliktig soldat, dvs. et tjenestetillegg på 126 kroner per dag. Blir du beskikket til korporal/ledende menig, øker tjenestetillegget til 142 kroner

 

* 2. år: Du får 10 250 kroner per måned, som tilsvarer 50 prosent av lønnstrinn 25 i staten

* Fri kost og losji når du bor på Forsvarets kaserner

* Syv gratis hjemreiser årlig

* To permisjonsdager i måneden, til sammen 25 dager

* Betydelige rabatter på offentlig transport (90 % på tog)

* Fri lege- og tannlegebehandling

* Fritt studiemateriell

* Bonus ved fullført førstegangstjeneste på 20 900 kroner (fra 1.juli 06)

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar

som sagt før, LDK(som du blir) er dritt kjedelig, det de mest gjør er å godkjenne søknader og sende disse videre, og være den sentrale delen sin utstrakte hånd(bokstavlig talt, som å slå på servere og slikt), samt noe brukerstøtte, men det er minimalt har jeg inntrykk av...

 

LDK er lokal driftskonsulent mener jeg, altså lokal brukeradmin

 

men på den positive siden, så får du kanskje snakket med meg :p

 

 

Får man bo på leiren når man er lærling på andre året?

 

og man må gjennom rekrutten, som vel varer 8 uker, ellers er det vel lite som er militært tror jeg...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

har noe erfaring ja...

 

snakker med daglig med LDK, som ikke kan jobben sin...

 

er oftest utdeling av passord(som de får på mail av andre), lokal drift, reinstallasjon av maskiner, og kanskje starte en server eller to hvis strømmen har gått...

 

all drift av servere/nye servere/flytting av servere skjer sentralt, og LDK har lite med det og gjøre...

 

er mulig det er mer de gjør også, men det virker ikke slik...

 

ang. det med rekrutten så vet jeg at alle lærlinger som var inne samtidig med at jeg hadde førstegangs-tjeneste var med på rekrutten, så det er jeg sikker på...

 

 

Jeg har ikke jobbet som LDK selv...

Lenke til kommentar

Har jobbet som LDK / sysadm på annet nett i Forsvaret under min lærling tid.

Det er jo ikke sikker at det er LDK for det "vanlige" nettet er jobben som er aktuell for deg.

Godt mulig at det er andre IT nett som er aktuelle.

 

Når jeg var lærling så får du soldat lønn første året samt de fordeler som er med å være soldat.

Mest sannsynligvis så får du en "grønn dag" engang i blandt, avhengig av leir ol.

 

Andre året så får du 50 % av fagarbeider lønn samt fri kost og losji. Du vil mest sannsynlivis ha en "grønn dag" nå og da.

 

aklla: Vet at det er mange LDK'er som ikke kan jobben sin, men det er noen av LDK'ene som virkelige kan jobben sin, bare synd du ikke hører fra dem siden de har "kustus" på "sine" brukere:)

Lenke til kommentar
aklla: Vet at det er mange LDK'er som ikke kan jobben sin, men det er noen av LDK'ene som virkelige kan jobben sin, bare synd du ikke hører fra dem siden de har "kustus" på "sine" brukere:)

 

Japp bare å komme fram med pisken:D

 

Ok, takk for svaret:P

 

Foresten, hvor jobber dere nå, og som hva?

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar

Et lite offtopic spørsmål til dere, vet dere noe om om det er vanskelig å få lærlingplass der? har selv 0 (og da mener jeg 0) fravær og jeg ligg sånn ca 3,5 å karakter til nå. hva er sjangsene mine vis karakterene og fraværet står sånn någelunde likt som det jeg viser der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...