.:CyberMan:. Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 ..På elkjøp er det separate avdelinger - det skal godt gjøres å finne en selger som jobber både med salg av tver og mobiltelefoner - på de fleste avdelinger jobber teleselgerne mest med tele, og kanskje litt med data og foto. .. 7359962[/snapback] Vet ikke hvordan det er i de "fleste avdelingene" i ElKjøp, å muligheten for å finne en selger der, som jobber med "flere" ting.. Men iallefall her, og i nabobyen, så er det bare å trekke en kø lapp, så får du neste selger, som trykker på "neste kunde knappen", å denne selgeren dekker en "avdeling", som har PCer.. alt av data utstyr.. spill.. TV spill konsoler.. Fast telefoner.. Kameraer.. Kamerautstyr.. Framkalling av bilder.. GPS ..Elektroniske trenings utsyt.. og mobiler +tilbehør.. Men igjen.. Så er dette MYE bedre enn på Ekspert, der.. ja.. du til tider kan oppleve at en selgere, som "behandler" hele butikken? Hum.. Kan også nevnes at det er vel så å si ingen "rene" mobil butikker igjen nå, da alle tar mer å mer inn av data, osv.. Men til disses forsvar, så er fremdeles HOVED delel av salget her mobil, og det er det det egentlig dreier seg om.. Noe samme, kan vel ikke akkurat seies om "mobil/data" avdelingene på Elkjøp osv. (Da mobil salget her, er langt i fra hoveddelen/salget..) Ps. Å ja, jeg kan sies å være litt "partisk", da jeg jobber i en mobil butikk.. .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) * Den er bra* Den koster xxx med Tele2 På spørsmål om hva N80 kan gjøre for meg, har jeg fått høre: * Den har HiFi (!!) * Skikkelig bra kamera * Bra batteri (!!) -snubbel 7360547[/snapback] I 99 % av tilfellene så er det alt man som selger trenger å nevne. Går man mer i detaljer sjønner ikke kunden en dritt. De aller fleste elkjøp-selgere har som regel mere kunnskap om produkter og teknologier enn hverdagsmannen som kommer innom, men jeg sjønner dere klager her. Det er i grunn ikke rart da de som sitter å diskuterer her på forumet kan sies å være noen av dem som vet mest om mobiler. Kunsten ved å være en god selger gjelder å lese kunden og se hvilket kunnskap nivå han er på, og snakke deretter. Når det kommer til elkjøp så har de fleste større elkjøpbutikkene separate avdelinger for tele/data/brunt/smått. Endret 26. november 2006 av Loko Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Dessuten kan de ikke skrive.Med et unntak kan ingen på jobben min norsk rettskriving. Jeg må skrive nye lapper på mobiltelefoner flere ganger i uka pga orddeling, feil specs og generelle skrivefeil. Dette er dessverre noe som gjelder ansatte i alle bransjer. Snakker ikke om gamle mennekser, men heller de over 30 år, som blir "gamle" i forhold til det jeg svært ofte ser i mobilbutikker.Hadde du snakket med meg tross alder langt under 30? Eller så vet de [ansatte] det ikke. De har bare sett at det står "avansert" på internett, og tolker det på sin egen måte. :!: Må si meg veldig enig i det du sier, irriterer meg grønn at ansatte som skal hjelpe deg ikke kan sakene sin. Og når du sier unge, hvor unge mener du? Alder har ingenting å si foruten at det setter en fysisk hindring på hvor lenge vedkommende kan ha vært i jobben. Med ung mener jeg 16-18år. Hos meg er fem ansatte rett over eller under tjue år, to av disse er igjen under atten. Utenom oppslukkende interesse hos en av disse ansatte passe jornans beskrivelse av at høyere alder automatisk betyr bredere kunnskap hos den ansatte. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Skal prøve å forholde meg kort: Problemet er ikke kunnskapsnivået i mobilbutikker egentlig - er mer et generelt sådan: Generelt dårlige selgere over hele fjøla. Biler, elektro, bygg - you name it. Synes NRK's FBI-gjeng har et fint fokus der de tar opp service-innstilingen som også har sammenheng med kunsnkapsnivået. Alder har egnetlig lite å si på kunnskapsnivået; Hender ofte at unge har større innblikk men igjen så mangler de serviceinnstinket som gjør dem til gode selgere. Ser mange kritiserer de store kjedene som Elkjøp, Lefdal, OBS osv. og jeg vil si meg enig; ALTFOR mange selgere der kommer på jobb, står tydligvis og snakker det som faller dem inn og går. Enten overdriver de funksjoner, verdien av dem eller lar personlige preferanser bli for vektleggende. Men er egentlig like greit for meg, for jeg har fått kjøpt en del telefoner med prisavslag pga. jeg er kynisk nok til å utnytte deres kunnskapsglipper. Kanskje ikke moralsk helt riktig (da jeg kan en del mer enn dem) men uansett så lærer jeg dem en lekse. Mener ikke at de må kunne alt, det er så godt som umulig med de hyppige modellskiftene; men å iallefall kunne vite at en mobil har 3G eller ei bør være et minstekrav. Skal forøvrig få meg en liten mobiljobb her i landet igjen etter eksamene mine blir ferdige i Mai; da skal nok nivået heves litt før jeg flyr landet hehe ;D Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Alder sier noe om gjennomsnittspersonen, og ikke hver enkeltperson. Men jo eldre du blir, jo mer erfaring får du. Og da lærer du hva kundene spør etter, og holder deg oppdatert. Har også opplevd at yngre mennesker ikke kan svare og spør eldre ansatte i butikken. Og de kan ofte svare ... Det finnes uten tvil mange yngre mennesker mer langt mer erfaring og kunnskap her enn mange eldre, men jeg har alikevel sett et flertall av unge kunnskapsløse mennesker i mobilbutikker. Det er færre av de eldre, men de har mer peiling Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Det er spesielt en ting jeg må si meg veldig enig i, og det er overfloden av forskjellige modeller. Jeg jobber jo en del med mobiler, både i amobil og jeg deltid i en mobilbutikk. Fyller snart 24 år, og har skikkelig interesse for mobiltelefoni, og andre gadgets, som mp3-spillere. Men jeg jobber altså ikke fulltid med dette. Med de aktuelle modellene som finnes på markedet nå, er det tilnærmet umulig å ha inngående kunnskap om alle modellene. Spesielt Nokia og Samsung skiller seg ut med å pumpe modeller ut, uten at det nødvendigvis må være nevneverdige forskjeller på de. Med Samsung virker det jo som om de spiller bingo for å finne ut hvilken versjon av operativsystemet sitt de skal implementere. Skulle jeg hatt tid til å trykke på, og sette meg inn i, alle modellene til salgs i Norge i dag, måtte jeg altså jobbet fulltid med dette. Det blir derfor til at jeg setter meg inn i hovedforskjellene på de mest aktuelle modellene, så får jeg heller undersøke nærmere hvis en kunde stiller et uventet spørsmål. En annen ting, er også at kunder stort sett ikke er slik som amobils lesere, og spesielt ikke som forumbrukerne. A2DP er stort sett et fremmedord for folk, og ikke nødvendigvis noe man bryr seg om til tross for at man vet hva det er. Folk skjønner ikke en gang at 3G er noe annet enn videotelefoni. Fortell meg at du har inngående kunnskaper om mobil, og jeg vil fortelle deg andre ting enn at telefonen er et godt kjøp med bra batteri Lenke til kommentar
Bthegreat Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 * Den er bra* Den koster xxx med Tele2 På spørsmål om hva N80 kan gjøre for meg, har jeg fått høre: * Den har HiFi (!!) * Skikkelig bra kamera * Bra batteri (!!) -snubbel 7360547[/snapback] I 99 % av tilfellene så er det alt man som selger trenger å nevne. Går man mer i detaljer sjønner ikke kunden en dritt. De aller fleste elkjøp-selgere har som regel mere kunnskap om produkter og teknologier enn hverdagsmannen som kommer innom, men jeg sjønner dere klager her. Det er i grunn ikke rart da de som sitter å diskuterer her på forumet kan sies å være noen av dem som vet mest om mobiler. Kunsten ved å være en god selger gjelder å lese kunden og se hvilket kunnskap nivå han er på, og snakke deretter. Når det kommer til elkjøp så har de fleste større elkjøpbutikkene separate avdelinger for tele/data/brunt/smått. 7361410[/snapback] Jeg ville bare påpeke en ting, og det er jo at N80 slett ikke har god batteritid (muligens i forhold til funksjoner, men ikke i forhold til en "normal" kundes målestokk). Selvfølgelig skal selgeren selgew produktet, men han må jo også være ærlig! Førøvrig vil jeg si meg enig i at kunnskapene hos de ansatte i en hvilken som helst mobilbutikk (spesialisert eller ikke) er etter mitt inntrykk, for dårlige. Dette kan jeg si av erfaring, jeg går stort sett innom alle elektronikkbutikker jeg kommer over, inn- og utland. Til tider må jeg bare le av samtaler jeg overhører. Når jeg f. eks. er i en spesialisert mobilbutikk i Sandefjord, og spør om han visste noe om N80 internet edition skulle komme til landet, og han plutselig spør om jeg ikke heller vil ha "den feteste ungdomsmobilen som alle har nå, SE w800i" Jeg måtte rett og slett snu meg og gå for ikke å le vedkomne rett i ansiktet. Til tross for at jeg har hatt en del dårlige erfaringer, må jeg si at dette har VELDIG mye med interessene å gjøre. Det er ikke lett å lære noe man ikke interesserer seg for. Jeg må bare si at i Frankrike, er standaren MYE høyere enn i Norge, jeg har hatt mange svært interessante diskusjoner om specs på mobiler i butikker der, her har vi nope å lære. Det er verdt å legge til at jeg er 15 år(har som vane å bruke min søsters bursdagsdato, for er sjelden gammel nok, så jeg vet ikke hva det står her ) og folk føler seg svært ofte fornærmet når de, 20-50 kan svært mye mindre enn meg om mobiler. Men dette har jo med interesse å gjøre. Kanskje en selger på f.eks. elkjøp går hjem å ser på hotel cæsar, mens jeg leser all verdens blogger og nyhetssider. Pheew, det ble langt Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Med Samsung virker det jo som om de spiller bingo for å finne ut hvilken versjon av operativsystemet sitt de skal implementere.Samsungs R&D-avdeling har også lotto rundt hvilken tilkoblingsporter nye telefoner skal bruke. Det finnes vel i dag tre-fire Samsungladere til ulike laderplugger på Samsungtelefoner nyere enn 1,5år. Til sammenligning har Sony Ericsson én tilkobling for lader, datakabel, dock og lydtilbehør for mobiler for de siste 18 mnd (Ikke gjør feilen i å si Nokias pop-port i form av feks datakabel også passer til alle Nokiaer med pop-port. CA-42 og CA-53 er eksempler på forskjellige tilbehørsprodukter fra Nokia med lik plugg). BenQ-Siemens er også et godt eksempel siden telefonene utviklet av BenQ og Siemens hadde forskjellige brukersnitt, plugger osv. selv om det stod BenQ-Siemens på de fleste. For å gjøre den lange historien kort - du må ha interesse for å kunne hjelpe kunder med enkle spørsmål som "har du datakabel til telefonen min?". Det er verdt å legge til at jeg er 15 år [...] og folk føler seg svært ofte fornærmet når de, 20-50 kan svært mye mindre enn meg om mobiler. Men dette har jo med interesse å gjøre. Kanskje en selger på f.eks. elkjøp går hjem å ser på hotel cæsar, mens jeg leser all verdens blogger og nyhetssider.Bra du skrev dette. Som jeg presiserte tidligere, fysisk alder er intet annet enn en indikator på erfaring, ikke erfaring i seg selv. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 jeg er helt enig i kunnskapsnivået på selgerne. har vært på utkikk etter mye rart i både elkjøp og expert og lignende. men selgerne har aldri kunnet noe mer enn det som står på selve salgs-brosjyren som ligger ved siden av produktet. en og annen gang møter man en "mobil-frelst" som som regel sier at vi skal "vente" på den neste kule fra sony ericsson, eller at hans egen mobil er den beste, noe som blir i følge hans behov og ikke kunden. det blir ofte at jeg venter i 5 minutter for hjelp, bare for å få høre akkurat det jeg vet fra før, som står på salgsbrosjyren, pluss at den dyreste dingsen er den beste. da-ah! skulle kjøpe forsterker, og ventet i kanskje 15 minutter på hjelp, og når jeg spurte om det var RMS watt som var oppgitt viste de ingenting men "antok" det. vi endte med å kjøpe bare fordi vi har tillitt til et merke som yamaha. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 De skriver for eksempel K-800 og 8800D, selv om det var en 8800 Sirocco de hadde ... Desverre så har vi aldri skrivd K800 med bindestrek. Eneste mulighet for det må være "manuell - håndskreven" prisplakat. På 8800 Sirocco så er varenummerer: N8800DSORT og N8800DGRÅ. Det stammer fra Asia's modellnavn, men ser du på beskrivelsen vil du se: Nokia 8800 Sirocco Sort/Grå. --- Men er helt enig i at kunnskapen er ALT for dårlig blant folk. I min butikk blir jeg selv oppgitt en god del ganger fordi de andre interesserer seg ikke så mye for det og det blir til at det er kun jeg som jobber fulltid som har god peiling (ja, den yngste har mest peil på tele & data). Heldigvis har vi en annen som er ganske god og en på deltid som også kan godt over gjennomsnittet. Problemet ligger vel i at butikken ser at det er mer lønnsomt å selge hvitevarer at de vil heller ha flere selgere med kompetanse der. Lenke til kommentar
_dAwn_ Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 arg... gøy tråd dette. min bil er bedre enn din mentalitet...! :S Get a life... Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Har et eksempel på dårlig kunnskap hos selgerne om mobiltelefoner. Jeg var i sommer på utkikk etter ny mobiltelefon og skulle ha tak i helt nye og freshe SE K800i. Som de fleste vet så gikk denne som varmt hvetebrød så jeg måtte kjøre litt rundt for å finne den. Men i en av butikkene så fikk jeg meg en liten overraskelse. Dette er ikke en kjempestor feil, men syns den var merkbar. Forann meg i køen på elprice (feil nr. 1) så står det en kunde som skal ha seg SE W810i som var på kampanje den uka. Kunden spør hun bak disken om den har 3G. Noe som hun burde vite svaret på. Istedet sier hun dette: "Ehhh... Den har mp3 spiller da." Da jeg hørte dette bare gikk jeg derfra Selv jobber jeg på Telekiosken og vet godt at W810i har Edge og ikkeno 3G Går også Bachelor i Teleteknikk så jeg kan si jeg har litt peil på hvordan telefonteknologiene fungerer. Men jeg må si jeg kom lett inn på jobben, men ble stilt strenge krav til å måtte kunne om telefonene. Jeg fikk først beskjed om å notere ned alle mobiltelefonene som var i butikken og bare dra hjem på nett og begynne å pugge. Noe jeg gjorde. Og etter det har ting gått veldig lett. Ikke nok med at en selger må kunne vite hvilken teknologier de diverse modellene har, men han skal også kunne konfigurere de. Noe jeg også har en del erfaring med. Har selv hatt alt unntatt Nokia (dvs. jeg har hatt SE, Qtek, Motorola, Siemens, SE sin P-serie og Samsung). Har satt meg ned å lært både de eldre Nokia modellene og de nyere nå etter at jeg har fått jobb. Og jeg må si jeg har kunnet yte kundeservice der etter. Et eksempel er at jeg satte meg skikkelig inn i SE sin nye P990i på jobben og brukte vel en halvtime-time på denne. En uke etter jeg gjorde dette kom første kunde inn med samme telefon og slet med oppsett av MMS, WLAN og Internet. Jeg klarte å fikse alt sammen på noen få minutter (vel å merke hadde han her hatt P800, P900 og P910i før). Alt dette pga. jeg brukte en liten stund av arbeidsdagen min på å lære telefonen. Uansett da. Det jeg vil fram til er at jeg vil si med hånda på hjertet at jeg kan yte mer enn hva noen elkjøp og/eller elprice selgere kan (nå skal jeg ikke si alle i tanke på det helt sikkert finnes unntak der ute). Har iallefall fått god tilbakemelding fra kunder som har gått fra f.eks. expert pga. dårlig kundeservice. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 * Den er bra* Den koster xxx med Tele2 På spørsmål om hva N80 kan gjøre for meg, har jeg fått høre: * Den har HiFi (!!) * Skikkelig bra kamera * Bra batteri (!!) -snubbel 7360547[/snapback] I 99 % av tilfellene så er det alt man som selger trenger å nevne. Så du mener at N80 har "HiFi", skikkelig bra kamera og bra batteri? "HiFi" har ingenting med N80 å gjøre. Den har WiFi, og når selgeren ikke vet at dette er to forskjellige ting så har han ingenting der å gjøre. "Skikkelig bra kamera" er ikke en korrekt betegnelse og gir ikke noe grunnlag for sammenligning med andre telefoner. Bra batteri er direkte feil da N80 må lades hver dag. I tillegg er uttalelsen "Den koster xxx med Tele2" HELT feil måte å svare på et spørsmål om hva telefonen kan gjøre. Du har rett i at de fleste kunder ikke har behov for tekniske spesifikasjoner, men når noen kommer inn og spør om nettopp dette så sier det seg selv at det blir for dårlig å komme med noe som ikke engang er svar på spørsmålet og i tillegg servere regelrett løgn om varen. Hrmpf! -snubbel Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Men hvis du kan så mye som du sier, hvorfor bryr du deg om at selgeren ikke kan noe? Da visste jo du hva telefonen kunne, og hva den ikke kunne, du burde vel bare vært der for å finne ut om de hadde den på lager (som dere ikke hadde i din butikk?) eller eventuelt for å få den til en god pris? Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Men hvis du kan så mye som du sier, hvorfor bryr du deg om at selgeren ikke kan noe? Da visste jo du hva telefonen kunne, og hva den ikke kunne, du burde vel bare vært der for å finne ut om de hadde den på lager (som dere ikke hadde i din butikk?) eller eventuelt for å få den til en god pris? 7367772[/snapback] De var dyre på den pluss at den ikke var på lager. Jeg jobbet ikke hos telekiosken da, og hadde ikke fullt så peil om K800i da. Begynte nå i høst på Telekiosken og etter at jeg begynte der er da jeg begynte å pugge hvordan de forskjellige telefonene er og hva de gjør Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Standardfrase: Jeg jobber i bransjen, hos en av de større kjedene. De synspunkter og meninger jeg kommer med i dette inlegg, er utelukkende mine egne og er ikke nødvendigvis i samsvar med / og / eller på noen som helst måte utalt praksis / represenentativt for min arbeidsgivers instilling holdninger. Jeg uttaler meg kun på bakgrunn av personlig erfaring som følge av å ha jobbet i bransjen. Først av alt vil jeg påpeke at det er interessant å se den dynamikken / argumenteringen som foregår mellom de som er involvert i de større kjedene, og de som er involvert/ansatt i mindre spesialforretninger. Det er tydelig at de ansatte i spesialbutikkene er seg veldig bevisst på at de ønsker å på alle måter overgå kjedene i både produkt-kunnskap og service nivå. Det er vel og bra, all den tid "nettbutikkene" i stadig større grad utkonkurerrer forhandlerstanden på pris, er det viktig at vi kan kappes å være bedre på service. Dog, er det en del av argumentasjonen som er egnet til videre drøfting. Påstand 1: Den "jevne" ansatt i de store kjedene har alt for lav produktkunnskap - dette gjør at han yter dårligere service enn de ansatte i detalj-kjedene / butikkene. - Hva den "jevne" ansatt er, er ikke lett å definere. Men - vi har alle en "idè" om hvordan denne er. Jeg er tilbøyelig til å være enig i at detaljkunnskapen hos enkelte "detalj-forhandlere" innen mobil nok er høyere gjennomsnittlig. Dog, er jeg ikke enig i at dette nødvendigvis er ensbetydende med "bedre service". (dette vil jeg komme tilbake til). Slik jeg opplever det kan man ikke forvente at de ansatte i kjedene (og da spesiellt de deltids-ansatte) skal ha 100% kunnskap til samtlige produkter i sin produktlinje, det er ønskelig - men desverre ikke alltid mulig. Mobil-markedet er så dynamisk og så raskt i utvikling at en ansatt som jobber 10 til 15 timer i uken overhodet ikke skal forventes å bruke en så stor andel av sin fritid som det tar å være 100% "up to date". Det man derimot skal kunne forvente av en deltids-selger er at han er godt kjent med de hyppigst solgte produktene, og ha god teft for å match kundens behov med riktig produkt. Det jeg mener med dette er at; det er ikke alle kunder som skal ha en HTC TYTN ferdig konfigurert opp mot en exchange server og budbilprogram. Langt derifra. Den jevne kunde har behov for de "vanligste" produktene - som er konstruert nettopp for å møte deres behov. For de store kjedene er det derfor ikke alltid like viktig at alle kan yte opplæring og hjelp i overstående fiktive kundeeksempel. Snarere er det viktig at den enkelte kunde-veileder (som jeg liker å kalle oss selgere) er i stand til å veilede kunden til riktig produkt, til riktig pris. Videre er det vårt ansvar å la kunden få en forståelse av hva de kjøper, hvorfor de kjøper det og hvordan det har sammenheng med kundens behov. Da er det ikke alltid at det passer like godt inn med utstrakt bruk av fagbegreper og "tematisk riktige" beskrivelser av de forskjellige særbegrepers betydning. 12 åringen som ønsker seg en telefon med 3g, fordi han da kan ha video-samtaler med kompisene sine trenger ikke å bli belært om at 3g ikke er synonymt med videosamtale - men ett nytt mobilnett som gir økt datahastighet osv osv osv osv... Det er også vår jobb å få kunden til å tenke gjennom om f.eks 3g er så essensiellt for hans bruk av telefon at det er verdt å bruke tusenlapper mer enn hva han trenger å bruke for å få seg en "vanlig" telefon. I de fleste tilfeller har ikke kunden behov for den helt avanserte telefonen i det hele tatt, oftest handler selve veiledningsbiten om å få kunden til å finne seg ett produkt de liker utseende på, som har de spesisfikasjonene de trenger, og som står i stil med budsjettet man har satt seg. Min tanke når jeg sammen med kunden finner ett produkt til kunden er at hun/han neste gang de trenger en ny telefon - kommer til meg - fordi det produktet vi valgte sammen har vært til glede for kunden. Det er jo det vi lever av! I 9 av 10 tilfeller er dette ett "mainstream" produkt og man trenger derfor ikke å være "geek of the week" innen mobilverdenen for å kunne hjelpe 9 av 10 kunder. Videre skal jeg gjerne inrømme at jeg er en av de som gjerne "forenkler" sannheten noe når en kunde spør meg om hva Edge er, når kunden spør om hva "3g" kan brukes til - når kunden klart ikke har behov for noen av mulighetene dette åpner for. Og ja, endog tillater jeg meg noen ganger å si at 1.3 mpx er å regne for ett godt mobilkamera - dersom kunden gir utrykk for at mobil-julegave-budsjettet ikke er stort nok til å romme en 2/3mpx m/autofocus telefon. Dette fordi jeg ønsker å skape en god kjøpsopplevelse for kunden, og fordi det er bedre at kunden kjøper ett produkt han føler han har råd til enn at jeg presserer ham "out of budget". Den andre viktige delen av mobilsalg er veiledning mtp. abonementsløsning - det er her det syndes mest i bransjen. Og her tror jeg produktkunnskapen er like god hos kjedene som hos detaljforhandlerene. Men nok en gang, man trenger da virkelig ikke være i stand til å sette opp en STOR bedriftsavtale for å kunne betjene den jevne kunde. Da er det viktigere at man er kjapp i hoderegning, er i stand til å komme frem til hva som er kundens ringemønster - og deretter velge rimeligste abonnementsløsning for kunden. Konklusjon: Debatten om hva som er god og dårlig service har slik jeg ser det lite med bred produktkunnskap - detaljkunskap å gjøre. Den har med å kunne skape en positiv kjøpsopplevelse for kunden. Riktignok er enkelte kunder (slik som oss forumbrukere her på amobil.no) mer krevende, og er derfor i vår rett til å ønske oss ett høyere kunnskapsnivå blant selgere. Men, slik jeg ser det - holder det at enkelte på ett utsalgsted har "bredere" kunnskap enn andre, men at alle selgerene er i stand til å yte "god kundeveiledning". Dette på lik linje med att ikke alle selgerene på en bil-butikk trenger å vite like mye om "active yaw" kontroll og "LSD differ" på ekstreme gatebiler - for å behandle den jevne kunden. Til det har man folk med detaljkunnskap - han som handler og som har budsjett til en Golf med hengerfeste er mer opptatt av bensinforbruk enn detaljer i understellet på bilen. Siden så mange klager på servicenivået i norske butikker i dag - så må forhandlerstanden ta seg sammen. Men, det må gjøres på riktige premisser - å forlange at alle skal detaljkunnskap om "smale" produkter er ikke riktig ende å begynne i!! Det har ingen ting med grunnleggende service å gjøre! edit:Har tatt meg den frihet å "quote" noen poster fra "hjelp, skal ha ny telefon". Ett par av disse er veldig karrakteristiske for de vanligste "forespørsler" kunder kommer med overfor oss forhandlere, og vi kan vel alle enes om at de ikke nødvendigvis trenger å være "geek of the week" mtp. bred produktkunnskap for å finne ett par passende forslag til telefoner for disse... Jeg trenger en mobil som jeg kan bruke som mp3-spiller, sende masse meldinger med også ønsker jeg et fint design. Har lyst på en kamskjell eller en med skyvbart tastatur. Er det noen som har et godt tips til en forholdvis billig mobil? Jeg skal ha ganske ny telefon snart! har en SE k700 men vill bytte telefon vill fortsette med sony ericsson. jeg har sett litt på w710i men vet ikke! vill helst gjøre et kjøp snn at jeg kan ha den telefon lege! det som jeg er ute etter er: kamra, radio , mp3 ,minne kort støtte. vill gjerne ha kamra lys å autofokus men overleve uten! så bare kom med noe forslag! Er på jakt etter noe alle min gamle Siemens M65. Den må være noe støv og vann avvisende/tett. Støttsikker og ha bluetooth (til Handsfree). Budsjett, i utgangspunktet rundt 1000-1500 men opp til 2000 går til nød.Også viktig med god batteritid, ellers er jeg ikke så streng på hva den trenger. Jeg har en SE k700i, som begynner å oppføre seg heller merkelig, og ønsker å bytte den ut med en klapptelefon. Er fornøyd med Sony Ericsson, men er også åpen for andre modeller. Ikke Nokia pga jeg ikke er fornøyd med batterikapasiteten på deres telefoner. Har sett på SE z530i, men ser at flere sier skjermen er dårlig på den. Vil kjøpe uten abbonement, og har max 1500 kr jeg kan bruke på ny telefon. Endret 29. november 2006 av KRZT Lenke til kommentar
glosi Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 * Den er bra* Den koster xxx med Tele2 På spørsmål om hva N80 kan gjøre for meg, har jeg fått høre: * Den har HiFi (!!) * Skikkelig bra kamera * Bra batteri (!!) -snubbel 7360547[/snapback] I 99 % av tilfellene så er det alt man som selger trenger å nevne. Så du mener at N80 har "HiFi", skikkelig bra kamera og bra batteri? "HiFi" har ingenting med N80 å gjøre. Den har WiFi, og når selgeren ikke vet at dette er to forskjellige ting så har han ingenting der å gjøre. "Skikkelig bra kamera" er ikke en korrekt betegnelse og gir ikke noe grunnlag for sammenligning med andre telefoner. Bra batteri er direkte feil da N80 må lades hver dag. I tillegg er uttalelsen "Den koster xxx med Tele2" HELT feil måte å svare på et spørsmål om hva telefonen kan gjøre. -snubbel 7367077[/snapback] Nå tror jeg Loko er ganske klar over at spesifikasjonene gitt i posten han kommenterte var feil, han ville bare kommentere at man måtte legge seg på forskjellig nivå ovenfor forskjellige telefoner. Når det gjelder dere i små mobilbutikker her: hvor mange mobiler har dere i beholdning som dere skal kunne? Hos oss har vi 54 stk utstilt + 8-9 modeller som ikke er utstilt til enhver tid. Jeg innrømmer ærlig at jeg ikke kan alle spesifikasjonene på alle disse, men jeg har en meget god oversikt over disse. Jeg sitter daglig på forumet her og leser folks erfaringer med forskjellige telefoner. Likevel får jeg kunder innimellom jeg må inn på nettet og lete etter info for. Kan dere i små mobilforretninger alt om alle modellene deres? (det virker noen ganger slik siden dere angriper oss i de større kjedene hele tiden) Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 glosi: Tydeligvis, og leser vi det de skriver yter de mye bedre service enn oss i de store forretningene... Jeg kan ikke alle spesifikasjonene på alle modellene vi har (ca. 50), men kan det meste som er vesentlig om de aller fleste. Man lærer såklart mer hver dag, men når jeg jobber i en større butikk skal jeg jo også selge en del at data og foto. Jeg har aldri opplevd at kunden kommer i butikken og kan mer enn meg, vet ikke det er bare meg, men de fleste er veldig blanke på området. Ungdommer og slikt ser f.eks. kun om det er Sony Ericsson, om den har bra kamera og mp3-spiller. Hvor mange spør hvordan kalenderfunksjonen er og om den kan synkroniseres mot pc? Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 ..Jeg har aldri opplevd at kunden kommer i butikken og kan mer enn meg, vet ikke det er bare meg, men de fleste er veldig blanke på området. .. 7436238[/snapback] Hehe, stusset akkurat litt på den der.. Jeg personlig har holdt på med data og mobil siden Barne skolen.. (Både spill, programering og HW..) Har også 3 års Videregående skole gang og Fagbrev, innen data.. 5 års Høgskole innen data.. 1 års som EDB assistent i militæret.. Holder på med å mekker på data og mobiler i fritiden. (Sw, osv.) har jobbet heltid nå innen data og mobil dem to siste årene.. Osv. Osv.. Med tanke på ALT som finnes innenfor dato og Mobil, så kan jeg ikke med hånden på hjertet si: At det ALDRI har kommet inn noen kunder som har kunnet noe mere enn meg, innnen mobil, eller data.. (Da spesielt data, der utdanelsen også ligg.. ) Så klart er det sjelden det skjer.. Men å si/tru at det aldri har skjedd, vil jeg mene er Naivt.. Ps. Kan så klart hende at det er noe helt spesielt med deg, men normalt set.. ja.. .:CyberMan:. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 CyberMan: Det jeg tenker på er jo såklart etter hva de spør om. Kan jo ikke vite 100% hva dem kan og ikke, men har aldri fått så tekniske spørsmål eller liknende som ikke jeg kan svare på. Men som sagt kan det godt hende det har vært noen innom, men kanskje ikke spurt så mye!? Mente jo ikke at jeg kan alt, men mer enn de aller fleste enn i kundegruppa - det samme er det vel med andre her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå