Gå til innhold

Stor forskjell på RAM merker?


Nazrac

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg nytt HK, RAM + CPU

 

HK: Asus A7v333 m Raid/Audio/USB2/FW

CPU: AMD XP 2100+

RAM: 512MB PC2700 (333)

 

Så kommer spørsmålet: Hvilket merke RAM bør jeg velge til dette systemet. Har det mye å bety / er det mye forskjell. Valget står hovedsakelig mellom Apacer, Corsair eller Twinmos. Bør jeg forresten kjøpe 2x 256 eller 1x512 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør kjøpe en 512Mb brikke, fordi

-hovedkort oftere kan virke ustabilt med flere brikker.

-Greiere å oppgradere senere (flere ledige minnebanker)

- ofte billigere enn 2x 256Mb

Du bør kjøpe ram som kan kjøres på CL2 i Bios da dette gir bedre ytelse. Athlon yter bedre med en brikke på 133Mhz CL2 enn 166Mhz CL3. En PC2700 (166) CL3 brikke kan kjøres som en PC2100 (133) CL2

 

Øystein

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 20:07, skrev bonito:

Du bør kjøpe en 512Mb brikke, fordi

-hovedkort oftere kan virke ustabilt med flere brikker.


 

Hmm, holdt på mye med AMD/VIA systemer du? Dette skal ikke være noe problem med ordentlige hovedkort/systemer. Det som kan være et problem er dersom du mikser forskjellige RAM-brikker, dvs noname i en slot, corsair i en annen etc.. men heller ikke dette skal normalt sett by på større problemer. Hovedfordelen med å kjøpe en brikke er at du har større muligheter til å utvide ved en senere anledning, etter min mening. Tradisjonelt har 2 brikker av halve størrelsen vært billigere, men akkurat når ser det ut til at 512 brikkene er på full marsj inn på markedet og situasjonen er litt anderledes.

Lenke til kommentar

Hmm, holdt på mye med AMD/VIA systemer du? Dette skal ikke være noe problem med ordentlige hovedkort/systemer.

----------------------------------------------

 

Jeg har det, men størst problemer hadde jeg faktisk med Intel sitt BX chipsett, har et kort som nekter kombinasjon av ram i slot 1+2, vil kun ha 1+3. Ved normale hastigheter har jeg aldri hatt problemer, men det er spesielt når det skal tweakes max at man merker det. Tør påstå at det med 1 brikke i de aller fleste tilfeller vil kunne kjøres på en høyere hastighet enn med 2. Men det er selvsagt kun aktuelt med ekstrem tuning, og da kjøper man gjerne Corsair eller annen spesial ram til formålet.

 

Øystein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...