Gå til innhold

Er hermetikkferdigmiddag usunt?Isåfall hvorfor?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på sånne hermetikkboks-ferdigmiddager som Spagetti ala Capri, Lapskaus, Trøndersodd etc. Er dette usunn mat eller er det alt kroppen trenger?Smaken er vel ikke helt topp, men det er jo billig og raskt å lage. Inneholder det noen stoffer som ikke er bra i for store mengder, inneholder det for lite næringstoffer eller er det passe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For når man skal sitte så lenge og glane på skjermen er det jo grenser for hvor mye tid man kan bruke på matlaging..

Var jo ikek det du lurte på da, du lurte i bunn og grunn på hvor sunt det er og spise boksmat.

Jeg ville ikke basert kostholdet mitt på boksmat ;)

 

Er som stefaren min sa for 2-3 uker siden mens jeg satt med lungebetennelse:

Stefar: Nå er det blodpølse til de som vil ha

Meg: Tror jeg står over jeg :!:

Mor: Du spiste jo Grandiosaen i sta så det er ikke rart du er mett.

Meg: Grandis er godt, kjapt og billig!

Stefar: Men så ser man hvem som sitter som sjukling og da! De som spiser blodpølse og fisk, eller de som spiser grandis og Spaghetti A La Capri?

Lenke til kommentar
Stefar: Men så ser man hvem som sitter som sjukling og da! De som spiser blodpølse og fisk, eller de som spiser grandis og Spaghetti A La Capri?

7291102[/snapback]

Jeg skjønner at du har inntrykk av at Spagetti ala capri er usunt, men du gir ingen begrunnelse utover at foresatte har sagt det og at innholdet er billig. Billig mat er ikke nødvendigvis usunt. Grandiosa er en annen sak, det er jo stekt mat og stekt mat innebærer visstnok mer kreftfremkallende stoffer (fiskepinner innebærer altså større kreftfare enn kokt mat som hermetikk).

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at du har inntrykk av at Spagetti ala capri er usunt, men du gir ingen begrunnelse utover at foresatte har sagt det og at innholdet er billig.

Trodde det var "common knowlegde" at det aller meste av boks spaghetti IKKE er sunt!

Billig mat er ikke nødvendigvis usunt.

Har jeg da aldeles ikke sagt heller!

Grandiosa er en annen sak, det er jo stekt mat og stekt mat innebærer visstnok mer kreftfremkallende stoffer (fiskepinner innebærer altså større kreftfare enn kokt mat som hermetikk).

Kan man bli mer beskyttende og ute på leting etter en unskytldning for å spise boksemat? :roll:

 

Tror faktisk ikke jeg orker å diskutere med deg engang, du vrir jo, og spør og styrer så fælt med ting som....

... nei.. orker bare ikke. Se på det som en stor "victory" :roll:

Lenke til kommentar
Jeg tenker på sånne hermetikkboks-ferdigmiddager som Spagetti ala Capri, Lapskaus, Trøndersodd etc. Er dette usunn mat eller er det alt kroppen trenger?Smaken er vel ikke helt topp, men det er jo billig og raskt å lage. Inneholder det noen stoffer som ikke er bra i for store mengder, inneholder det for lite næringstoffer eller er det passe?

7290811[/snapback]

 

Skulle ikke tro at boksemat er så usunt, det re jo som vakuumpakket. Det eneste ville være om det er hull eller skader i boksen. Da ville jeg ikke anbefale deg å spise det som er inni :)

Lenke til kommentar
Men at næringsverdien i boksmat er -lav-, og at det på den måten er "usunt" tror jeg på :-)

7296225[/snapback]

Hvorfor det?er det fordi næringstoffene er kokt ut eller noe sånt?

Antakeligvis er det også endel konserveringstilsetninger også. Og det er kanskje ikke så sunt..

7296225[/snapback]

 

Ja, det har jeg også hørt før, men så leste jeg på boksen og det sto ikke opplistet noen E-stoffer. For de har vel plikt til å skrive det (uten at jeg er 100% sikker på det..). Og er det egentlig nødvendig med konserveringsstoffer når det er vakuumpakket?

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Slik boksmat vil jeg tro har masse "vomfyll" akkurat som mye annen billigmat. Altså tilsetninger så og si uten næringsinnhold som stort sett bare øker mengden mat.

7299224[/snapback]

Men hvorfor har poteter, grønnsaker og kjøtt i hermetikk mindre næring enn i annen middag?

Lenke til kommentar

Hermetikk er mat som er lagt i lufttett emballasje, oftest boks, og som så blir sterilisert ved oppvarming.

 

Standardbehandlingen er å varme opp den lukkede hermetikken til 121 grader Celsius i tre minutter. Hermetikk merkes etter dagens regler med holdbarhetstid på fra 3 til 5 år.

 

Leverpostei, makrell i tomat o.l er jo også på hermetikk-bokser også, og nei, jeg tror ikke det er usunt på noen måte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...