Gå til innhold

Fikk refundert XP-kjøpesum


Anbefalte innlegg

Ringte Dell nettopp nå. Å si nei til Microsoft sin EULA kan faktisk bety over 1000 kr spart  (brukte en Latitude D620 som priseksempel).

7290139[/snapback]

Men man kan IKKE bruke Dell som eksempel fordi Dell bygger sine egne PCer.

7290147[/snapback]

Og det gjør ikke HP, Lenovo, Pacard Bell osv? Likevel så leverer Dell sine PC'er med Windows som standard, i hvert fall den modellen som jeg har sett på.

7290177[/snapback]

De selger ikke direkte til forbruker, det gjør Dell. Dell kan derfor styre salget på en måte som HP, Lenovo, PB etc. etc. ikke kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det gjør ikke HP, Lenovo, Pacard Bell osv? Likevel så leverer Dell sine PC'er med Windows som standard, i hvert fall den modellen som jeg har sett på.

7290177[/snapback]

Poenget er vel at dell bygger pc'n din på bestilling... nei, dette gjør som regel ikke HP, Lenevo, Pacard Bell osv.. Der kjøper du som oftest et ferdig laget alternativ fra en butikk som distriuberer disse ferdigpakkene.

7290240[/snapback]

Men i og med at dette punktet står såpass klart definert, så vil jeg si at mulighetene er gode. Dell har på dette punktet vist seg å være ganske medgjørlige, og hvis man snakker med rett person er dette noe som helt sikkert er mulig med de fleste andre merker også. Microsoft sin EULA blir jo brukt på mer enn bare Windows, og vil være en fin brekkstang for å kunne unngå å betale for Windows hvis man ikke vil bruke Windows og ikke vil betale for det.

 

Edit: jeg prøvde meg med å ringe ibmshop. Ble så henvist til Lenovo Norge, og der fikk jeg direktenummeret til produktsjefen. Kundebehandleren hos ibmshop var faktisk ikke klar over at dette står i EULA.

 

Edit edit: I forhold til artikkelen så stemmer dette også i Norge, noe jeg selv har fått erfare.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Og det gjør ikke HP, Lenovo, Pacard Bell osv? Likevel så leverer Dell sine PC'er med Windows som standard, i hvert fall den modellen som jeg har sett på.

7290177[/snapback]

Poenget er vel at dell bygger pc'n din på bestilling... nei, dette gjør som regel ikke HP, Lenevo, Pacard Bell osv.. Der kjøper du som oftest et ferdig laget alternativ fra en butikk som distriuberer disse ferdigpakkene.

7290240[/snapback]

Men i og med at dette punktet står såpass klart definert, så vil jeg si at mulighetene er gode. Dell har på dette punktet vist seg å være ganske medgjørlige, og hvis man snakker med rett person er dette noe som helt sikkert er mulig med de fleste andre merker også. Microsoft sin EULA blir jo brukt på mer enn bare Windows, og vil være en fin brekkstang for å kunne unngå å betale for Windows hvis man ikke vil bruke Windows og ikke vil betale for det.

 

Edit: jeg prøvde meg med å ringe ibmshop. Ble så henvist til Lenovo Norge, og der fikk jeg direktenummeret til produktsjefen. Kundebehandleren hos ibmshop var faktisk ikke klar over at dette står i EULA.

 

Edit edit: I forhold til artikkelen så stemmer dette også i Norge, noe jeg selv har fått erfare.

7290314[/snapback]

 

I den norske lisensavtalen sitert over så er jo ting veldig tydelig, men i den engelske så blir jo dette punktet litt avgjørende "IF APPLICABLE". Hva vil det bety ?

 

Bra at det går ann å få pengene tilbake for noe man ikke vil ha, og ikke alltid har muligheten til å velge bort ved bestilling.

For min egen del så har dette hittil hatt liten betydning da jeg setter sammen mine egne pc'er selv og har ikke behov for en bærbar.

Endret av crowly
Lenke til kommentar

Den saken med at briten fikk refundert pengene fordi han ikke ville ha Windows, vil jo skape presedens, og viser hvordan EULA fungerer i praksis. Så hvis kundene er bevisst på dette, så vil det nok gå an hos andre leverandører også.

 

Edit: så kreditt til Dell, som er ganske medgjørlige på dette punktet. De kan ha skapt en ny presedens for de som ikke vil ha Windows på sine PC'er, men vil ha en modell der det ellers ikke ser ut til å finnes alternativer

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Toshiba var det forresten han fikk tilbake pengene ifra den gangen :)

Så ja, det fungerer i Norge også. (Dette er vel 2 år siden)

 

Edit: Og CD'ene hans måtte sendes tilbake før han fikk pengene

 

Men igjen, at dette kan være noe nytt for folk skjønner jeg ikke. Ihvertfall hos Dell har man jo kunnet bestille PC uten OS i flere år, hvis man har ringt og pratet med folkene.

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
Ringte Dell nettopp nå. Å si nei til Microsoft sin EULA kan faktisk bety over 1000 kr spart  (brukte en Latitude D620 som priseksempel).

7290139[/snapback]

Men man kan IKKE bruke Dell som eksempel fordi Dell bygger sine egne PCer.

7290147[/snapback]

Hvorfor ikke? Poenget er jo at det nettopp er ferdigbygde PCer som har forhåndsinnstallert Windows. Kjøper man PCen i deler og bygger den selv så er naturligvis ikke Windows preinnstallert.

 

Stigfjel: Sa de noe om hvordan besparelsen skulle skje i praksis? F.eks om man måtte legge ut penger og få de refundert i ettertid, eller om man får redusert totalprisen når man betaler?

 

Det er flott at man gå tilbake til leverandør og kreve penger tilbake, men dette blir ekstraarbeid for kunden. I tillegg hadde jeg aldri hørt om dette valget før nå, så slik sett er det ikke et reelt valg for kunden. Hvis (nett)butikkene opplyste kundene om at man kan nekte å godta installasjonvilkårene, for deretter å få penger tilbake, ville ikke savnet etter maskin uten OS vært like stort...

7290164[/snapback]

Godt poeng. Så lenge folk ikke vet om det så er det jo ikke noe de har forutsetninger for å kunne velge heller. Jeg visste det heller ikke før jeg leste det forrige uke, til tross for at jeg føler at jeg følger godt med på OS, datanyheter osv. Man kan jo bare tenke seg til hvor lite hvermansen vet om den muligheten.

 

Det burde kanskje blitt påkrevd at kundene får se muligheten til å ikke bestille OS ved bestilling av PC slik at man ikke blir missledet til å tro at det ikke finnes alternativer. Man burde absolutt slippe å måtte søke, dokumentere, og slite for å få tilbake sine egne penger.

Lenke til kommentar
Ringte Dell nettopp nå. Å si nei til Microsoft sin EULA kan faktisk bety over 1000 kr spart  (brukte en Latitude D620 som priseksempel).

7290139[/snapback]

Men man kan IKKE bruke Dell som eksempel fordi Dell bygger sine egne PCer.

7290147[/snapback]

Hvorfor ikke? Poenget er jo at det nettopp er ferdigbygde PCer som har forhåndsinnstallert Windows. Kjøper man PCen i deler og bygger den selv så er naturligvis ikke Windows preinnstallert.

7291025[/snapback]

Fordi Dell sine PCer blir solg med Just-in-Time strategien og ikke Just-in-Case, slik komplett mf. gjør.

Lenke til kommentar
Fordi Dell sine PCer blir solg med Just-in-Time strategien og ikke Just-in-Case, slik komplett mf. gjør.

7291043[/snapback]

Hva produsenten gjør på lagret og videre bakover i levarandørleddene er egentlig irrelevant for selve salget og hvordan kunden bør behandles.

7291081[/snapback]

Det er ikke irellevant for selgeren fordi Dell slipper å fysisk åpne en eske, pakke ut alle komponentene, sette inn en "ren" disk og pakke alt tilbake igjen slik andre må.

 

Det er derfor mindre kostbart og mindre tidkrevende for Dell å gjøre det enn for andre.

Lenke til kommentar
Men det skulle ha vert enklere å kjøpe en pc uten OS. Det er noe det mangler mye av!

7289152[/snapback]

Dette har nok mest med logistikk og stordriftsfordeler å gjøre. Bare tenk hvis produsenter av ferdigpakker skulle tilby alle sine maskiner både med og uten ferdig installert OS - da må man plutselig ha dobbelt så mange maskinvarianter i sitt system og på lager, og ting blir plutselig veldig myer mer klønete, tungvint og kostbart i forhold til å kjøre *en* versjon overalt.

7289982[/snapback]

 

Det finnes en enkel fiks for dette. Man legger et image e.l. på den enkelte harddisk. Dette imaget er kryptert med et passord (med skikkelig kryptering slik at det med kjent teknologi ikke kan crackes). Dersom man ikke bestiller Windows, får man heller ikke passordet, og kan således heller ikke bruke imaget. Dermed trenger leverandøren kun ha en maskinvariant på lager, men må i stedet vedlikeholde en database e.l. over passord knyttet til de pre-produserte maskinene.

 

Merk at denne teknikken også kan benyttes til å tilby maskiner med mange forskjellige software-konfigurasjoner. Man får naturlig nok kun passord for å låse opp den konfigurasjonen man har betalt for.

Lenke til kommentar
Fordi Dell sine PCer blir solg med Just-in-Time strategien og ikke Just-in-Case, slik komplett mf. gjør.

7291043[/snapback]

Hva produsenten gjør på lagret og videre bakover i levarandørleddene er egentlig irrelevant for selve salget og hvordan kunden bør behandles.

7291081[/snapback]

Det er ikke irellevant for selgeren fordi Dell slipper å fysisk åpne en eske, pakke ut alle komponentene, sette inn en "ren" disk og pakke alt tilbake igjen slik andre må.

 

Det er derfor mindre kostbart og mindre tidkrevende for Dell å gjøre det enn for andre.

7291143[/snapback]

 

Om det er mer kostbart eller tidkrevende gir kunden faen i.

 

Hvis man har rett til å få f.eks. 400,- tilbake etter et kjøp ved å ikke bruke windowsen som følger med, så må faktisk selgeren forholde seg til dette.

 

Skal faktisk kjøpe en bærbar om ikke lenge, så dette er noe jeg skal prøve på.

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Ja, men det jeg mente var at det ikke bør ha noen innvirkning på hvordan kunden behandles. F.eks størrelsen på refusjonen. Om Dell velger en modell som gjør det upraktisk for dem å levere PCer uten OS så har de valgt en modell som i teorien kan skape problemer for dem selv dersom svært mange velger å ikke kjøpe OS. Har man krav på 1000kr refusjon så har man krav på det uansett hvor vanskelig produsenten har gjort det for seg selv. Hvis det blir svært mange tilfeller så velger de kanskje å bytte strategi. Hvilken strategi dell velger får være opp til dem å avgjøre. Kunden bør uansett ikke behandles dårligere fordi Dell har gjort det vanskelig og kostbart for seg selv å refundere utlegget.

 

(En ørliten avsporing: Jeg er ganske lei den "Just-3-weeks-to-late" strategien til Dell.)

 

Bofh: Det kan gjøres ennå enklere: Kreve at kunden selv taster inn de lisensnøklene man har betalt for. Lisensnøklene kan f.eks sendes på epost eller på et papir med forsendelsen.

Lenke til kommentar
Fordi Dell sine PCer blir solg med Just-in-Time strategien og ikke Just-in-Case, slik komplett mf. gjør.

7291043[/snapback]

Hva produsenten gjør på lagret og videre bakover i levarandørleddene er egentlig irrelevant for selve salget og hvordan kunden bør behandles.

7291081[/snapback]

Det er ikke irellevant for selgeren fordi Dell slipper å fysisk åpne en eske, pakke ut alle komponentene, sette inn en "ren" disk og pakke alt tilbake igjen slik andre må.

 

Det er derfor mindre kostbart og mindre tidkrevende for Dell å gjøre det enn for andre.

7291143[/snapback]

 

Om det er mer kostbart eller tidkrevende gir kunden faen i.

 

Hvis man har rett til å få f.eks. 400,- tilbake etter et kjøp ved å ikke bruke windowsen som følger med, så må faktisk selgeren forholde seg til dette.

 

Skal faktisk kjøpe en bærbar om ikke lenge, så dette er noe jeg skal prøve på.

7291306[/snapback]

 

Ja, men det gir ikke selger faen i.

 

Og da blir spørsmålet, er det selger som selger 1. produkt, eller selger han en pakke med flere produkter?

 

En butikk som komplett vil hevde han selger et produkt hvor Windows er en del av produktet og ikke noe selger har lagt til.

Lenke til kommentar
Har alltid lurt på hvorfor det står "ekte" Windows ditt og datt.

7289375[/snapback]

Fordi vi ikke skal tro at verdens største OEM selger oss piratkopiert programvare.

 

Noen som har lest den norske lisensavtalen, og kan si noe om dette står her også?

 

Jeg har ikke lest den :p  :blush:

7289422[/snapback]

Den lisensavtalen er aldri lest i all tid jorden har eksistert.

Lenke til kommentar
I den norske lisensavtalen sitert over så er jo ting veldig tydelig, men i den engelske så blir jo dette punktet litt avgjørende "IF APPLICABLE". Hva vil det bety ?

7290487[/snapback]

Det betyr noe sånt som "om du ønsker" på norsk.

7290554[/snapback]

 

Jeg vet hva det betyr oversatt, og oversettelsen din er feil. I følge dictionary.com så betyr applicable "applying or capable of being applied; relevant; suitable; appropriate: an applicable rule; a solution that is applicable to the problem.

Jeg lurte på hva det ville betyr i praksis, fordi denne lille snutten gir rom for unntak for ikke å kunne få tilbake pengene sine.

Endret av crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...