Gå til innhold

Hvilket land er det mektigste?


Anbefalte innlegg

Et lite sporsmaal jeg har lurt paa i det siste, hvilket land er det landet med mest makt i verden? Enkelte vil kanskje mene USA, men jeg mener at de har tapt noe kollosalt paa krigen i Irak. Er virkelig USA like mektige som de en gang var? Og hvis ikke, hvilket land er mektigere? Kina, EU (hvis du regner det som et land), Japan, Russland eller noen andre?

 

Og akkuratt hvorfor er dette landet saapass mektig? Hva har de gjort for aa faa makt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA er nok fortsatt det mektigste landet i verden. De har et militært system som er fire ganger større enn EU. De er også den største og mest dynamiske økonomien i verden. Innen noen få år vil kanskje Kina og India ta igjen USA, hvis man tenker totaløkonomi. Militært kommer de fortsatt til å ligge litt etter. EU er ikke mektig militært sett, men har en forholdsvis god og stor økonomi.

Lenke til kommentar

Russland og USA er vel de eneste landene i verden som har nok atomvåpen til å utrydde verden. USA kan vel utrydde verden et par ganger til med alt de har for sikkerhetsskyld, og akkurat det veier jo en del. Russland har vel fremdeles nok med å reformere forsvaret og opprettholde forsvaret i sør/kaukasus. Bla har de lagt ned de fleste grensevaktene mot bla Norge siden det er "Litt" mer stabilt her i forhold til der nede.

 

Kina kommer seg i "størrelse", men skal ikke se bort ifra at India og gjør det og de 2 landene da vil holde hverandre i sjakk.

 

USA får lov å være ganske mye ifred og har ingen store fiender strengt tatt. Sovjet var jo den store fienden men de forsvant jo over natten.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

USA og Sovjet kunne under den kalde krigen ødelegge Jorden flere hundre ganger med alt de hadde. Men dette skal de visst ha kuttet ned på i ettertid.

 

Idag vil jeg si at verden er USA's lekeplass og de kan opprette baser o.l. hvor de vil. Amerikanernes krigføring og hensynsløshet idag er mye mindre enn det var for 30 år siden. Tror ikke de har tapt noe som helst på krigen i Irak. Bare nok et bevis på at de kan hvis de bare vil.

 

Grunnen til at de er så mektige er på grunn av det fantastiske grunnlaget de har hatt til å bygge opp et land da de mektigste europeiske maktene bygde det opp fra 1400-1700 tallet med helt ferske og nye muligheter.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Nord-Korea har endel gjemt unna de og, men de er nok ikke størst. Jeg ville allikevell ikke gått inn i Nord-Korea med en eneste soldat, de gutta der nede er så vettskremte pga USA har holdt dem i sjakk at om noen rykker inn der er det en fare for at de sprenger en god del *land* med atombomber

 

Edit: går litt raskt i svingene. :hrm:

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar
Et lite sporsmaal jeg har lurt paa i det siste, hvilket land er det landet med mest makt i verden? Enkelte vil kanskje mene USA, men jeg mener at de har tapt noe kollosalt paa krigen i Irak. Er virkelig USA like mektige som de en gang var? Og hvis ikke, hvilket land er mektigere? Kina, EU (hvis du regner det som et land), Japan, Russland eller noen andre?

 

Og akkuratt hvorfor er dette landet saapass mektig? Hva har de gjort for aa faa makt?

7284264[/snapback]

De har nok mistet innflytelse, men makten som enkeltstående land er nok like sterk som før. Jeg tror ikke noen regner EU som land, men selv som organisasjon består de av så mange ulike parter og meninger at de aldri ville kunne regnes som samlet. USA er den eneste supermakten igjen, det er nok ingen andre land som er i nærheten.

Lenke til kommentar
Nr 1. USA

Nr 2. Kina.

 

Hvorfor jeg setter Kina så høyt er pga de har alt og resten av verden er avhengig av varene deres.

Hvem som helst kan mekke klær men ikke til den prisen kina kan levere til.

7285003[/snapback]

Jeg skriver faktisk semesteroppgave om Kina sin rolle i verdensamfunnet, da også særlig i det politiske maktspillet. Tar utgangspunkt i artikkelen til Gerald Segal fra 1999 med navn "Does China Matter". Her et lite utsnitt fra innledninen :

"Does China matter? No, it is not a silly question -- merely one that is not asked often enough. Odd as it may seem, the country that is home to a fifth of a human kind is overrated as a market, a power, and a source of ideas. At best, China is a second-rank middle power that has mastered the art of diplomatic theater: it has us willingly suspending our disbelief in its strength. In fact China is better understood as a theoretical power..."

 

Her er hele artikkelen om noen føler trangen til å lese den, er et veldig kvasst stykke arbeid som Condelica Rice og Bush administrasjonen har tatt til hjertet i utformingen av USA sin statelige politikk mot Kina.

Segal_Does_China_Matter_For_Affairs_Article.pdf

Lenke til kommentar
Når man tenker makt er det vel helst økonomi, industri, vitenskap og militærmakt man tenker på. Og USA leder vel temmelig suverent på alle områder... det vet vel også alle. Iom. at det bare finnes èn supermakt i verden synes jeg tråden er litt overflødig  :p

7285377[/snapback]

 

Hvorfor tror folk at USA er så sterkt økonomisk? Det er vel få land i verden som har større gjeld enn USA ?, og den øker med ca 60 milliarder dollar pr mnd.

 

http://www.tu.no/nyheter/samfunn/article31547.ece

Endret av fiskebolleboks
Lenke til kommentar
Når man tenker makt er det vel helst økonomi, industri, vitenskap og militærmakt man tenker på. Og USA leder vel temmelig suverent på alle områder... det vet vel også alle. Iom. at det bare finnes èn supermakt i verden synes jeg tråden er litt overflødig  :p

7285377[/snapback]

 

Hvorfor tror folk at USA er så sterkt økonomisk? Det er vel få land i verden som har større gjeld enn USA ?, og den øker med ca 60 milliarder dollar pr mnd.

 

http://www.tu.no/nyheter/samfunn/article31547.ece

7287864[/snapback]

 

det er vel mer et valg enn en nødvendighet..

Lenke til kommentar
Når man tenker makt er det vel helst økonomi, industri, vitenskap og militærmakt man tenker på. Og USA leder vel temmelig suverent på alle områder... det vet vel også alle. Iom. at det bare finnes èn supermakt i verden synes jeg tråden er litt overflødig  :p

7285377[/snapback]

 

Hvorfor tror folk at USA er så sterkt økonomisk? Det er vel få land i verden som har større gjeld enn USA ?, og den øker med ca 60 milliarder dollar pr mnd.

 

http://www.tu.no/nyheter/samfunn/article31547.ece

7287864[/snapback]

De er vel hvertfall verdens rikeste land sånn tilsammen.

Lenke til kommentar

Landet med verdens største økonomi, verdens største militærbudsjett, verdens største atommakt, verdens største patentholder, verdens største mottager samt bidragsyter av FDI (Foreign Direct Investment) blir ikke noe voldsomt mindre grunnet noen "I owe you"-lapper i skuffen anskaffet i de to siste presidentperiodene etter min oppfatning. USA er en klar hegemon i dagens verdensbilde.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Jeg skriver faktisk semesteroppgave om Kina sin rolle i verdensamfunnet, da også særlig i det politiske maktspillet. Tar utgangspunkt i artikkelen til Gerald Segal fra 1999 med navn "Does China Matter". Her et lite utsnitt fra innledninen :
"Does China matter? No, it is not a silly question -- merely one that is not asked often enough. Odd as it may seem, the country that is home to a fifth of a human kind is overrated as a market, a power, and a source of ideas. At best, China is a second-rank middle power that has mastered the art of diplomatic theater: it has us willingly suspending our disbelief in its strength. In fact China is better understood as a theoretical power..."

Her er hele artikkelen om noen føler trangen til å lese den, er et veldig kvasst stykke arbeid som Condelica Rice og Bush administrasjonen har tatt til hjertet i utformingen av USA sin statelige politikk mot Kina.

7287837[/snapback]

Høres ut som en spennende semesteroppgave!

 

Men, har det ikke skjedd ganske mye siden 1999?

Kinas BNP har vel bl.a. vokst kraftig de siste få årene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...