Gå til innhold

Hjemmelagd CNC maskin


Anbefalte innlegg

Mulig olimex er billigere, men viste ikke om de da, vanligvis lager jeg kortene selv, men av en eller annen grunn gadd jeg det ikke med disse kortene.

 

Vet ikke om jeg bruker de igjen, virket litt amatørmessig da de beregnet hulldiameter før plattering slik at mange av hullene ble for små.

 

Håper på at det går ann å få gode resultater med cnc maskinen til kretskort fresing slik at jeg slipper å kjøpe/etse kort i fremtiden.

 

Ellers må jeg prøve å finne noen ikke altfor dyre akselkoblinger (selger det på elfa men ble jo 1000 kroner for et komplett sett for 3 akser).

9097434[/snapback]

 

Hull plating er noe krøll. Noen skal ha filer med komp andre uten. Bare kaos.

 

Jeg har kjøpt kort og fres hos Krepro for å frese kort selv. Å legge ut printbaner er normalt ikke så stress, men å bore hull og file kanter er ikke helt meg... Frese alt høres mye mer behaglig ut.

 

Akselkoblinger? Kjenner bare slike ting fra engelske navn... Har snust rundt på CNC ting i flere år, så det er mye mulig jeg har en link eller to... :p

 

Fikk forresten fresen i dag. Den er montert, men ikke helt avrettet enda. Må også konfigurere EMC2 skikkelig før jeg kan lage noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes du EMC2 funker bra og er lett å bruke? Personlig bruker jeg hittil KCam til å teste motorbevegelsene, helt greit men ikke veldig mye mer enn det.

 

Med akselkoblinger (shaft coupling) mener jeg det som forbinder akselen på stegmotoren med skruen som driver de forskjellige aksene fremover.

Endret av b_cybe
Lenke til kommentar
Syntes du EMC2 funker bra og er lett å bruke? Personlig bruker jeg hittil KCam til å teste motorbevegelsene, helt greit men ikke veldig mye mer enn det.

 

Med akselkoblinger (shaft coupling) mener jeg det som forbinder akselen på stegmotoren med skruen som driver de forskjellige aksene fremover.

9099338[/snapback]

Midt på siden

 

EMC2 er greit nok, men CPU er 100% konstant. Knapper kan av og til bli uten respons, 'simulatoren' oppdaterer seg ikke osv. Det skyldes selvfølgelig parallell porten og masse masee steps... Men i forhold til andre gratis alternativer så er det the only one... :) 8 akser og ingen kommersielle grenser.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt kort og fres hos Krepro for å frese kort selv. Å legge ut printbaner er normalt ikke så stress, men å bore hull og file kanter er ikke helt meg... Frese alt høres mye mer behaglig ut.

9098922[/snapback]

Hva slags fres da?

Jeg regner ikke med at den Ferm'en som fulgte med Profiler'n min varer så lenge, og da må jeg jo ha en ny fres.

Lenke til kommentar
EMC2 er greit nok, men CPU er 100% konstant. Knapper kan av og til bli uten respons, 'simulatoren' oppdaterer seg ikke osv. Det skyldes selvfølgelig parallell porten og masse masee steps... Men i forhold til andre gratis alternativer så er det the only one... :) 8 akser og ingen kommersielle grenser.

9100016[/snapback]

Interessant. Hvor kraftig maskin kjører du EMC2 på da? Tenker spesielt på cpu og minne?

Bruker du en "ferdig-CD" distribusjon for EMC, eller pakker som er lagt til i en standard-distribusjon?

Lenke til kommentar
Interessant. Hvor kraftig maskin kjører du EMC2 på da? Tenker spesielt på cpu og minne?

Bruker du en "ferdig-CD" distribusjon for EMC, eller pakker som er lagt til i en standard-distribusjon?

9100472[/snapback]

 

Kjører distroen som EMC teamet har gjort klar, dvs Ubuntu. Det kjører for tiden på en AMD Sepmron x antall MHz og 1 GB minne. Husker ærlig talt ikke hvilken prosessor som står i, men det er en liten en.

 

Hva slags fres da?

Jeg regner ikke med at den Ferm'en som fulgte med Profiler'n min varer så lenge, og da må jeg jo ha en ny fres.

 

Den siste i prislista... BUN-81351 Rissefres G 30°N, for utfresing printbaner 160-170 kroner eks mva. Har ikke fått testet den enda fordi jeg ikke har 1/8" collett. 3mm er for trangt og 4mm er for vid...

 

Jeg skal bestille flere, men tror ikke det blir samme type. Thinkertink har flere typer som ser interessante ut, samt Drewtronic har noen som er anbefalt av pcb-gcode folka. Blir nok litt prøving og feiling...

 

Nå skal jeg gå og grine litt for jeg ikke har rett collett... Ender vel opp med en mega ordre fra USA... Igjen...

Lenke til kommentar

Syntes kanskje ikke de var så mye billigere fra det stedet, ble rundt 1000 kroner før frakt. Ser at de hadde sånne solide koblinger men de ble litt for små igjen.

 

I min jakt etter billigere aksel koblinger fant jeg til slutt enco, hvor et komplett sett kommer på litt over 100 kroner. Men så spørs det hva frakten blir da. I tillegg må jeg punge ut litt over 150 kroner for sånne reduseringsgreier (bush) ettersom de ikke har 5mm og 6.35mm med samme ytre diameter som for 10mm koblinger. Men regner allikevel med at prisen blir under 500 kroner.

Så har sendt inn mail dem for å registrere meg som international kunde, så hvis ikke frakten blir altfor dyr (tror ikke det da dette er ganske lette greier) så ender jeg opp med å kjøpe det derfra. Og så må jeg kjøppe disse reduseringsgreiene fra elfa.

 

Får ta en titt på EMC2, eneste problemet er at PC-en jeg har til bruk for cnc maskinen er en avdanket gammel PC med pentium 1 og 64MB ram. Bruker ikke min egen PC da parallellporten fra interfacekortet ikke er isolert (ikke at det er stor sannsynlighet for at det skal skje noe galt). Så hvis det går tregt hos deg går det vel 10 ganger tregere her.

Lenke til kommentar
I min jakt etter billigere aksel koblinger fant jeg til slutt enco, hvor et komplett sett kommer på litt over 100 kroner. Men så spørs det hva frakten blir da.

 

Derfor har vi JetCarrier.

 

Du kan og sjekke MetallStore i Tyskland. Det er knapp for engelsk, men bare noe av teksten er oversatt. Jeg har aldri handlet der, men de har noe interessant (kanskje ikke akkurat det du skal ha, men...)

 

Får ta en titt på EMC2, eneste problemet er at PC-en jeg har til bruk for cnc maskinen er en avdanket gammel PC med pentium 1 og 64MB ram. Bruker ikke min egen PC da parallellporten fra interfacekortet ikke er isolert (ikke at det er stor sannsynlighet for at det skal skje noe galt). Så hvis det går tregt hos deg går det vel 10 ganger tregere her.

9111626[/snapback]

 

Du trenger ikke prøve en gang. Hardware krav til EMC2. Tregheten ble nesten borte etter litt tukling i INI fila. Jeg som hadde rota til noe selvfølgelig.

 

I gamle dager var parallell kort vanlig, men jeg har aldri sett et PCI parallell kort i salg.

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Var det jeg regnet med ja, får se om jeg finner en trygg måte å rigge opp min maskin med EMC2, har jo allerede ubuntu så er vel bare å innstalere EMC2.

 

Ellers var den jetcarrier saken nyttig, dog i denne sammenhengen tror jeg det blir dyrere ettersom dette er små ting og under 200kr, men har av og til sett gode tilbud hos butikker som kun sender til USA/canada og ikke Norge så skal huske på den siden der.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

Skal sette opp min eigen maskin no snart.. den skal brukes mykje til gravering og skilt produksjon i plexi. Men leiter etter programvare eg skal bruke for å lage det? Helst eit program som er middels lett å bruke, som takler ulike fonts, og litt 3d fresing.

 

Helst freeware, men kan jo alltids legge ut litt og om det er bra.

Lenke til kommentar

Du kan teste ut et program som heter CamBam.

Er helt gratis og kan brukes til det meste av det du nevner, syntes personlig det var litt vanskelig i starten men etter å ha gått gjennom turtorialen og eksemplene på siden syntes jeg det funker bra. Dog har jeg ikke frest noe da jeg ikke er ferdig med cnc maskinen, men har sett på g-koden i NCplot 1.1 og det ser bra ut.

 

Dette er da et CAD/CAM program (obs cad delen av programmet er nok litt tungvindt men kan importere autocad filer bla. istedet).

 

Av programmer til å styre motorene vet jeg om følgende:

-kcam 4 (30 dager trial, $100 for fullversjon)

-mach3 (Gratis prøveversjon begrenset til 500 linjer kode, fullversjon koster rundt $150)

-emc2 (gratis)

 

Har planer om å prøve å sette opp EMC2, men da ubuntu versjonen jeg har innstallert ikke funker sammen med EMC2 har jeg ikke giddet å gjort det enda).

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg og en kamerat holder på å bygge hver sin CNC-Mill.

I første omgang bygger vi 2 små freser for å kunne frese ut kretskort og små modeller (for støping i aluminium) og KANSKJE (avhengig av kraft/nøyaktighet) småplukk i alu.

 

Forløpig er mesteparten av fresene bygget ferdig.

Selv kjøpte jeg steppermotorene mine fra www.ms-motor.com i Kina.

De var meget medgjørlige og hadde MEGET gunstige priser på motorene. Ulempen er at det koster 270 kr og overføre penger til de (bankgebyr), samt at fraktløsningen som jeg fikk/hadde var ikke alt for god. Betalte det samme i frakt som i motorene.

 

MEN: Totalt sett ble det billigere å kjøpe fra de enn å kjøpe andre steder på nettet.

 

Driverkort har vi laget selv, da kameraten min er en hund på elektronikk.

 

Her snakker vi driverkort som kjører 16dels mikrosteg (3200 steg pr omdreining).

Disse kortene takler en driftspenning på ca 45V og 10 A.

 

Vi nærmer oss nå slutten på prosjektet, og planene ligger klare for en ny, større, sterkere og hurtigere maskin.

 

Vi har brukt billige løsninger, gjort mye selv og kommet rimelig greit unna det hele.

Jeg er den som brukte mest penger da jeg måtte kjøpe steppermotorene, han hadde noen brukbare liggende fra en plotter som han demonterte for 10 år siden.

 

Totalt sett så har jeg vel lagt ut en 12-1500 kr.

 

Imorgen (eller i dag er det nå) blir vel hans ferdig og klar til test-kjøring.

 

Beej80

Lenke til kommentar
Du kan teste ut et program som heter  CamBam.

Er helt gratis og kan brukes til det meste av det du nevner, syntes personlig det var litt vanskelig i starten men etter å ha gått gjennom turtorialen og eksemplene på siden syntes jeg det funker bra. Dog har jeg ikke frest noe da jeg ikke er ferdig med cnc maskinen, men har sett på g-koden i NCplot 1.1 og det ser bra ut.

 

Dette er da et CAD/CAM program (obs cad delen av programmet er nok litt tungvindt men kan importere autocad filer bla. istedet).

 

Av programmer til å styre motorene vet jeg om følgende:

-kcam 4 (30 dager trial, $100 for fullversjon)

-mach3 (Gratis prøveversjon begrenset til 500 linjer kode, fullversjon koster rundt $150)

-emc2 (gratis)

 

Har planer om å prøve å sette opp EMC2, men da ubuntu versjonen jeg har innstallert ikke funker sammen med EMC2 har jeg ikke giddet å gjort det enda).

9443280[/snapback]

 

takker.. skal teste programmet å se om eg greier å bruke det. nå får eg fresen i dag så da gjenstår det berre å sjå om det er med strømforsyning og driverkort :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte mine motorer fra kelinginc, var den billigste leverandøren jeg fant da jeg skulle bestille stegmotorer (betalte vel ca 300 kroner per 3Nm stegmotor, pluss noe til frakt)

 

@Beej80:

Hva slags motor driver har dere brukt? (alstå tenker på selve broen som dere styrer motorene gjennom).

Hva bruker dere til å drive aksene frem? Alstå hva slags skruer og muttere bruker dere?

Hvor sterke motorer har dere? (og hvor høy strøm drar de på peak?)

Hvor høy spenning har dere tenkt til å kjøre motorene på? (Vistnok noe som sier at man ikke bør overstige 20-25 ganger den spenningen oppgitt i databladet).

 

@Skibbe10:

Står det at det følger med strømforsyning og driverkort? Min erfaring er at hvis det ikke står nevnt følger det som regel ikke med.

Har du bestilt cnc byggesett? (usikker på hva du mener med fres...)

Lenke til kommentar
@Skibbe10:

Står det at det følger med strømforsyning og driverkort? Min erfaring er at hvis det ikke står nevnt følger det som regel ikke med.

Har du bestilt cnc byggesett? (usikker på hva du mener med fres...)

9448445[/snapback]

 

har ikkje kjøpt noke :D har fått låne ein cnc maskin fra skulen eg gjekk på i fjor.. dei brukte den ikkje.. men eg var ikkje personleg med å henta den, så derfor var eg ikkje sikker på ka som følgte med. men fekk alt i dag og det var meir enn forventa :cool: fekk vite at maskina kosta 80 000kr på slutten av 80-talet. så her har eg noke å leike med det neste året :dribble:

Endret av Skibbe10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...