Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil i Oslo?


Zozzy

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går fåreløpig siste året på allmenn. Jeg og dama ender nok helt sikkert opp i Oslo neste år på universitetet. Men så har jeg i den senere tid begynt og tenke på en ting. Hva skal jeg gjøre med bilen? Er det et tapsprosjekt og ta den med til oslo? (mazda 626, 1989 model)

Vil det bare være utgifter og ikke noe å tjene på ha den med?

 

Hva tenker dere der ute om det?

 

Takk for svar og beklager eventuelle skrivefeil

:thumbup:

Endret av Zozzy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt burde du ha jobb evt. foreldrestøtte for å ha bil i Oslo. Vær forberedt på innbrudd og generelt ikke vær for glad i bilen din.

Ellers er det jo veldig praktisk å ha bil i Oslo når du skal hjem i helgene, til Ikea osv. Men innenfor Oslo er det såpass bra med busser, t-baner og annet kollektivt at du egentlig ikke trenger det. Tro meg, det er hardt den første tiden du setter igjen bilen hjemme, men jeg har klart meg tre uker uten bilen min nå :p

Lenke til kommentar
Som nevnt burde du ha jobb evt. foreldrestøtte for å ha bil i Oslo. Vær forberedt på innbrudd og generelt ikke  vær for glad i bilen din.

Ellers er det jo veldig praktisk å ha bil i Oslo når du skal hjem i helgene, til Ikea osv. Men innenfor Oslo er det såpass bra med busser, t-baner og annet kollektivt at du egentlig ikke trenger det. Tro meg, det er hardt den første tiden du setter igjen bilen hjemme, men jeg har klart meg tre uker uten bilen min nå :p

7274887[/snapback]

Hehe, jeg satte bilen fra meg i forrige uke og i dag, mest fordi jeg har -800 på konton :no:. Det sier jo litt hehe. Det er ofte mye mas og ta t-banen, spesiellt i nå hvor de kjører 2 vogner klokka halv 8 om morran, latterlig. Med bil så slipper jeg å bli klissblaut og kald, men jeg overlever..

 

Men jeg må nesten ha bil når jeg skal på jobben, rekker ikke å komme meg fra oslo sentrum og til alnabru på 15 min. Også er det ikke vledig morro med halvtimesruter etter at jeg slutter på jobb klokka 22.

 

Så sånnsett så vinner bilen på de fleste punker når det kommer til komfort, tid men ikke økonomi :tease:

Lenke til kommentar
Hva tenker dere der ute om det?

7273978[/snapback]

Det kommer veldig an på hvor du bosetter deg. Jeg har bil, men siden jeg tar trikk til/fra jobb så bruker jeg den kanskje toppen en gang i uken - for eksempel når jeg skal besøke venner som bor utenfor Oslo.

 

Jeg bruker så og si aldri bil innen Oslo siden jeg bor et sted der det er 3 minutters gange til trikk/buss eller 5 minutter til T-bane. Det er også altfor dårlig med parkeringsplasser der jeg bor, så hvis man kommer hjem etter ti om kvelden risikerer man å kjøre rundt i lang tid for å finne en plass - det i seg selv gjør at jeg ikke gidder å kjøre til steder som tar meg under en halvtime med kollektivt (jeg bor 10 minutters buss/trikketur fra sentrum).

 

Den eneste grunnen til at jeg har beholdt bilen er at det er en gammel bil som ikke er verdt noe alikevel; jeg ville aldri kjøpt meg en dyr bil bare for å la den stå og forfalle (og bli brutt inn i (3 ganger med skader som har kostet meg flere tusen hver gang på de 2 siste årene), bulket (masse småbulker som har kommet til uten at jeg har stått for dem) og herpet (knuste ruter, avrevne speil, panseret oppskrapet med skrutrekker eller lignende) slik bilbruken min er idag; da hadde jeg heller leid bil 3-4 ganger i måneden istedet.

Lenke til kommentar
Måtte ta bilen i dag også gitt... T-banen holdt ikke mål for fem øre dag heller :!: ..

 

Godt jeg hadde bil i dag, ellers hadde jeg kommet heftig forseint :thumbup:

7281319[/snapback]

 

Outsourcer du transporten til andre så går det alltid galt....stoler ikke fem flate øre på kollektivtrafikk.

 

Situasjonen på t-banen i oslo er ekstrem nå og vil nok være det i en ukes tid til og værre blir det nok i den perioden. Så da får man gjøre som forbrukerrådet antydet, at t-bane er en tjeneste ikke sporveien kan ta betalt for med kvaliteten idag.

Lenke til kommentar

Vel.

 

Jeg har hatt bil i Oslo så lenge jeg har studert her. Syes det fungerer helt supert.

 

Mine tips er:

 

Leier du hybel hos SiO så tar de vel ca. 300- 400 kr for parkeringsbevis.

 

Årsavgiften ligger på ca. 3000, betal inn 300 i ti måneder på egen konto så merker du ikke den så hardt.

 

Kjøp deg en bombrikke og benytt deg av klippekort. Jeg kjøper 25 klippekort hver gang. Får ny giro i god tid før klippa går ut. (Husk 200 kr i depositum).

 

Forsikring kommer du ikke unna. Del den opp, eller gjør som med årsavgiften. Betal inn på en egen konto i x antall måneder i forveien.

 

Bensin/ drivstoff er dyrt. Ikke bruk bilen unødvendig mye.

 

Når meg og kjæresten min var samboere så sparte vi faktisk penger når vi skulle til hjembyen våres. Vi tok også Sverigetur for å handle mat, besøke kjente etc. Også kjekt å ha for å kunne kjøre å handle billige steder.

 

Kjøp også studentkort. Jeg bruker offentlige transportmidler mye. Det kommer nok du til å gjøre også.

 

Så hvis du klarer å leve med bilutgiftene så går det nok bra.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke bor midt i byen er det veldig greit med bil. Det jeg har opplevd hvertfall. Hvis du derimot tenker på Bislett / Frogner / Grünerløkka / Gamlebyen osv. er det liten vits å ha bil. Både med tanke på nærheten til kollektivtransport, og at det nesten er umulig å finne parkering.

 

Ta med deg bilen, og bo et lite stykke utenfor byen er mitt tips. Billigere å leie er det også. Det eneste du sparer på å bo i byen er litt tid og penger på taxi fra byen hjem. Vil du ta buss, bane eller trikk koster det det samme uansett hvor i Oslo det er.

 

Månedskort på T-banen koster 360,- frem til du blir 20, og studentkort er vel en 450,- eller noe.

 

Velkommen til Norges beste by! :)

Lenke til kommentar

Bor på Tåsen og har bil, selv om jeg egentlig kunne klart meg fint uten.

Bruker den når det er feks drittvær og jeg veit at jeg skal jobbe lenge.

Bilen får du bruk for når du skal ut av byen, IKEA eller andre steder.

 

Også som andre har sagt her at kjedelig med halvtimers avganger etter kl 10.

 

Jeg betaler forsikringa pr mnd.

 

Fordeler:

Du slipper å gå i regnet den km eller 2 som du kanskje har til butikken med tunge handleposer.

Se på folk osm står å fryser mens de venter på bussen mens du kjører forbi i varm og god bil med favorittmusikken din på.

Når vinteren kommer kan du legge skia på taket, kjøre til Tryvann eller Nordefjell for den slags skyld med venner istedet for å sjekke busstider, stå som sild i tønne osv osv.

Du kan alltid fikle litt med bilen, vaske, støvsuge, fikle litt på evt. rust osv.

Frihet

Frihet

og

Frihet.

 

Ulemper:

Sentrum er ikke laga for å kjøres bil til.

Parkeringsplasser

Kjøring i rushen

Dyrt - logisk nok

Evt. skader og uforutsette utgifter når ting ikke funker som det skal.

 

Kommer til slutt ned på prioriteringer.

Vil du heller bruke pengene på 2 middager på rimelig restaruant i uka, 2 ekstra øl eller putter du pengene i bilen?

Du trenger den eeegentlig ikke, men veldig kjekt å ha :love:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er jo helt avhengig av hvordan du bor i forhold til jobb/skole og hvor mye du farter ellers. men om du klarer deg greit med kollketivt/sykkel til hverdags og trenger bil kun sporadisk i helgene, så hadde jeg droppet bil. Du kan kjøre mye taxi og leiebil for hva det koster å holde selv en nøktern bil. Og da sparer du deg for bekymring for bilen. Du får alltid ny bil. Slipper å flytte den når det skal brøytes. Dekkskifte og verksted slipper du å tenke på.

Lenke til kommentar

Dersom man bare trenger bil noen få timer å månden kan det nok kanskje lønne seg å leie bil ja.. Jeg jobber på trelastavdelinga på smart club i oslo, og vi har en del kuner som leier en stor bil, kjøper det dem skal ha - og så levere bilen tilbake. Når man skal kjøpe litt store ting så holder ikke kollektivtransport for fem flate øre det heller. Men det er kanskje ikke tilfelle hos en som bor på ferdiginnreda hybel :)

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei

 

Liff of-topic men lell;

 

Jeg og dama endte ikke opp i oslo, men i et fint lite rekkehus 10 minutter utenfor stavanger. Her har vi egen carport (aldri problemer med park. plass) og 1 sekunds gange til bilen. Kan også tilføye at her har ingen noengang hatt innbrudd eller fått skader på bilene sine! :love:

 

Når vi skal på ikea, til kjøpesenteret kvadrat (norges største -gratis park.) eller for den sags skyld sentrum finner vi alltid enkelt park. plass (som dog ikke er gratis)

 

Ahhh...... Herlige bilby :tease:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...