Gå til innhold

AMD på 65nm? Har de kommet?


efikkan

Anbefalte innlegg

I følge the Inquirer AMD 65 nanometre chips available . Etter et søk i prisguiden viser det seg at noen butikker har "Brisbane" og "Orleans" i sine prislister, men det ser også ut til at de får de på lager rundt den 15. - 17. november.

 

Om dette stemmer får vi se etter hvert, men det er uten tvil på tide at AMD kommer med disse cpuene, selv om de tvilsomt kan konkurrére med toppmodellene til Core 2 Duo på ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det jeg stusser litt kraftig på er hvorfor disse har oppgitt så høy TDP? man skal jo i teorien merke at cpu blir en god del kaldere ved overgang fra 90-65 nm, ihvertfall når det er stort sett samme cpu :hmm:

 

hvordan er det med strøm forbruk`? er det samme som tdp. samme som før eller lavere?

 

er det gjort noen forandringer slik at vi ser litt økt ytelse?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

TDP er vel en måte å måle strømforbruk på. Siden cpuene på 65nm skal bruke en god del lavere spenning enn på 90nm, så strømforbruket skal være betraktelig lavere. Men dette fører kanskje til flere EE-utgaver og mest sannsynlig at kjernene bare er klokket høyere.

 

Av forbedringer så er det vel mindre inngrep. Jeg vet ikke akkurat hva, men blant annet minnekontrolleren har fått seg oppussing. Jeg vil tippe at ytelsesforbedringen ligger på noen få prosent.

 

Det vil bli spennende å se hvor langt cpuene kan overklokkes.

 

Men det er også mulig at the Inquirer har kommet med feilinformasjon nok en gang. Men cpuene skal uansett komme i dette kvartalet.

Lenke til kommentar
TDP er vel en måte å måle strømforbruk på. Siden cpuene på 65nm skal bruke en god del lavere spenning enn på 90nm, så strømforbruket skal være betraktelig lavere.

 

 

er jo akkurat det jeg også mente. disse burde jo opperere på under 1,2 volt. så vidt jeg har skjønnt jobber 3800+ den økonomiutgava med 35W tdp og det på 90nm

 

The CPUs are marked Revision F2, and the maximum TDP varies between 65W and 89W - in the real world, 55-62W and 72-81W is expected - depending on the number of cores, of course.

 

dette sier alltså INQ :hmm:

 

 

 

TYSK nett butikk sier også 89W tdp funker ikke med er link hos INQ

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...