Gå til innhold

Begynner å bli mektig lei....


Smaug

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sliter med linux.

-Installasjon grikk greit :smile:

-Fant ikke HD. Etter masse om og men og søking på nettet gikk også dette.

-Har ikke lyd. Finner ikke ut av dette. Fant en fin sak i forumet, men så tror jeg at jeg er alt for "grønn" til å skjønne noe av det som sto der.

-Så i forumet at en kan kjøre CS i linux ved å bruke "wine" finner ikke ut av dette heller. (ga vel egentlig opp da jeg ikke fikk til lyden)

 

SÅ SPØRSMÅLET ER:

 

Noen som har tips om en god ABC i linux (redhat7.3 Har det meste av docs på http://www.redhat.com),

"linux for dummies" :smile:?

 

-Hvordan gjør en en helt vanlig installasjon?

-hvilken type filer kan en kjøre(Er dette slik som i DOS en .exe,.bat,.com)?

 

-hvordan fikse lyden?

 

(lyd kortet mitt er forresten via-8233 onboard)

 

-Hvis noen gidder hvordan fungere wine saken?

 

 

Takker og bukker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Boken om Linux" er grei for alle og spesielt hvis du bruker RH. Hvis du er interessert i å lære og villig til å legge noen kroner på bordet er også en ide og kjøpe et sett med bok og CD.

 

Jeg har hatt noen utfordringer mhp. lyd selv. Da har Suse Linux vært den beste siden den bruker ALSA drivers for lyd.

Lenke til kommentar

Det er utrolig hvor mye du kan finne ved å f. eks søke på google eller besøke sider som linux.no, linux.org/com, redhat.com osv. Er du på jakt etter programmer, så ta turen innom freshmeat.net (der finner du masse). Irc er også et alternativ i søken etter informasjon. Hvis du bare tar deg litt tid i begynnelsen til å sette deg inn i linux (lese docs, how-to's osv), så tar det ikke lange tiden før du mestrer det. Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-12 14:41, skrev Gabriel_X:

DETTE er en av grunnene til at jeg bruker et OS som er oppe og går 35-40 minutter etter at man begynner med en helt 'blank' maskin...


Sorry - kunne ikke dy meg :wink:


Heh, som du må reinstallere annenhver måned, og reboote hver dag? Greit, Windows som klientmaskin går an - men jeg sverger til Linux når det gjelder sevrerbiten...

Lenke til kommentar

Du får nok ikke lyd på via kontrolleren din uten alsa, så enten får du installere Suse eller lese litt på alsaproject.org før du gir opp.

 

Hvilke filtyper du kan kjøre? Filendelsene betyr ingenting for hvordan linux-kjernen oppfatter en fil siden filtypen ligger lagret i inoden til filen i filsystemet og ikke i filnavnet.

 

Du kan kjøre filer som er skrevet for POSIX eller Linux API og kompilert for din cpu arkitektur.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-12 16:08, skrev Nichotin:

Let's face it, linux er for servere og ikke desktop. Og siden du allikevel skal kjøre wine, hvorfor ikke bruke windows?


Seff er linux mer stabilt osv., men om ikke du skal noe som er best i linux (programmering, kjøre server eller gjøre noe som krever 100% stabilitet) så kan du fint bruke windows.


 

...og det se sånne som deg som gjør at linux ikke vi ta igjen windows.

 

Når man har problemer med noe, så TA ALLTID kontakt med de som har levert distroen. Fortell dem at dette ikke virket slik du hadde forventet, og foreslå gjerne hvordan det kan bli bedre.

 

Det er ikke som å sende en mail til M$ hvor det i 11 av 10 tilfeller blir ignorert :smile:

 

...og når det gjelder lydchipen din (som heter via AC 97) så brukte jeg den i ca 4 minutter men jeg feilsøkte kablene min for å finne ut hvorfor det skurret så jævli, så gikk jeg til komplett og kjøpte meg et lydkort som virket.

 

_________________

I am man who has grown from a son

Been crucified by enraged women

I am son who was raised by such men

I'm often reminded of the fools I'm among

 

-A. Morisette

 

[ Denne Melding var redigert av: BlueEAGLE på 2002-11-12 18:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-12 16:08, skrev Nichotin:

Let's face it, linux er for servere og ikke desktop. Og siden du allikevel skal kjøre wine, hvorfor ikke bruke windows?


Seff er linux mer stabilt osv., men om ikke du skal noe som er best i linux (programmering, kjøre server eller gjøre noe som krever 100% stabilitet) så kan du fint bruke windows.


 

Bull!

 

Selv har jeg GNU/Linux på hjemmemaskinen, jobbmaskinen og den bærbare. Disse er ikke "servere"(i den forstand at de bare står å serverer tjenester for andre på nettet), men flerbruksmaskiner. Hva mener du ikke fungerer? Samboeren min har konto på hjemmemaskinen og laptopen. Hun er ingen nerd, men har ingen problemer med KDE. Kan hun, så kan de fleste.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-12 18:09, skrev BlueEAGLE:


...og når det gjelder lydchipen din (som heter via AC 97)


 

Her må du arresteres, AC 97 er en rekomandasjon fra Intel, ikke et produkt, og sier ingenting om lydchipen annet enn at den tilfredstiller kravene som Intel har satt for denne typen lyd dekodere. Implementasjonen av en rekomandasjon kan variere mye fra produsent til produsent.

 

Lyd-dekoderen sitter integrert på en eller annen variant av VT8233A southbridge'en hvis han har et via hk med ddr støtte, denne er det mange som har problemer med under linux. KT133/133A baserte hk med VT82C686 southbridge'en har også såkalt 'ac 97 lyd', men den fungerer utmerket under linux uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...