Gå til innhold

Total War: AI i M2TW - Hva syns du? (battle og campaign)


Anbefalte innlegg

Ja, hva syns dere om den kunstige intellingensen i Medieval 2 Total War og har dere noen historier om situasjoner hvor du syns AI oppførte seg meget bra, dårlig eller en god blanding.

 

Selv har jeg ingen formening om det enda, siden jeg ikke har spilt fullversjonen av spillet, annet enn jeg har hørt at det er ett par karer som har fått seg noen overraskelser...

 

Diskusjon er for både battle og campaign AI, men hvis mange syns det bør være en for hver, si fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, har ikke spillt så mange salg enda.

 

men på kampanje karet syns jeg de er ganske like rome egentlig.

 

diplomater kommer med de samme tilbudene om igjen og omigjen.

og de angriper med små hærer osv.

 

av de slagene jeg har spillt virker ikke Ai så fantastisk. på sige slaget, sto renforcements til fienden og lot seg bli peppra i 10 min og venta til jeg var tom for ammo før de flytta på seg.

og de brukte masse ammo fra katapultene for å ødelegge gate delen min, hadde de bare ødelagt muren på flere steder i stede ville jeg hatt problemer med å holde dem tilbake. eneste de gjorde var å sende en sige tower på andre siden, men av en eller annen grunn greide vanlige peasent archers å slå de tilbake.

Lenke til kommentar

altså, det som skuffet meg mest var når de la stigen på muren når jeg var besieged. Deretter så sto de der bare for å bli drept... Drepte de som la stigen på muren uten noe problemer.

 

Og... siden jeg syns det ikke er noe vits i å lage en ny tråd om det, si ifra hvis det blir for gærlig men åssen bruker man presten som blir paven? Får jo ikke be han gjøre noe enn at jeg fikk bedre "tillit" hos paven da. Ble excluded elns : D

Lenke til kommentar

Nå kommer det en patch som fikser opp i AIn i morgen faktisk. ;)

 

Og hvilken vanskelighetsgrad har du? Det er jo visstnok i bonuser oppover i vanskelighetsgradene, men faktisk det faktum at AI blir smartere.

 

Du har ikke prøvd et custom battle på very hard, hvor du gir AI like gode tropper som dine og sett hvem som vinner?

 

Men som sagt, det skal komme en patch i morgen eller hvertfall ganske snart.

Lenke til kommentar

Er egentlig mektig skuffet, har blitt ferdig med grand campain med england, og er snart ferdig med spain på Very Hard/very hard. Er ingen utfordringer i dette spillet når man har spillt RTW litt for mye. Dette har nok en god del med AI'en å gjøre. La oss håpe at patchen fikser det.

 

Litt off-topic, men overall så skuffer M2:TW for min del. Det har ikke samme "feelingen" som RTW etter mitt syn, og det er ikke noen store forandringer. Feks. Castle/city greiene har jo ikke så mye å si uansett, da AIen er så dårlig at du vinner på ett blunk mot selv de største og mektigeste landene, uten å tenke så mye på castle/city greiene.

 

Når det kommer til custom battles er ikke AIen der så mye å skryte av der heller. Om man tenker litt på terreng osv så er det simple saker som skal til for å knuse en fiende på Very Hard.

 

Generelt er jeg litt skuffet over spillet, la oss håpe patchen fikser dette.

Lenke til kommentar

Du må ha fått tak i spillet tidlig? Siden du allerede er kommet godt i gang mener jeg.

 

Synd du mener AIn skuffer, vi får som sagt håpe patchen fikser opp i dette, og den skulle da bli mer aggresiv, det var nemlig noe med at den sto mer stille enn den skulle og var for defensiv.

Lenke til kommentar

Fikk det i går kveld i 23.30 tiden. Fikk kjøpt det av en elektroshop eier før tiden, siden han skyldte meg en tjeneste :p ble noen timer med spilling før jeg måtte kapitulere til sengen. Spillte på skolen i dag også ett par timer når jeg ikke hadde undervisning.

 

Den er egentlig ikke for deffensiv i så måte, problemet er at den ikke bygger hærer i stor grad. AIen er ikke mere passiv når det kommer til faktiske antall angrep enn i RTW, men når AI angriper, er det gjerne ikke med mere enn 3-4 kompani etc, og ikke har de flere kompani enn 4-5 i byene heller (med visse unntak). Når det er slik så høvler en erfaren general over det meste i løpet av timer. AI må rett og slett bruke mere penger på armys, istedet for å bygge bordeller og farms :p

 

Ja gunfreak, det er litt mere random med faction makt, noe som er positivt.

Endret av Songmist
Lenke til kommentar

AIen tar ordtaket "March divided" til ett helt nytt nivå, da det ofte 20 èn-units hærer på ett lite område. De har også glemt en vesentlig del av ordtaket "Fight concentrated", det er det dårlig med.

 

Hadde tenkt å spille mere i de fire timene på skolen i dag uten undervisning, men neida, jeg glemte Dvden min hjemme, og får ikke startet det, da jeg ikke har cracket det......:(

Endret av Songmist
Lenke til kommentar

Vel, den er ventet å komme i dag, men når den kommer vet ingen sikkert. Men det er kun litt løse offisielle rykter som henger i luften om at den kommer i dag, men at det kommer en patch ikke lenge etter lansering er i alle fall korrekt :) Skal si ifra så snart det kommer noe.

Lenke til kommentar

Flere enn meg hvor campainkartet lagger som bare juling? Det er en tålmodighetsprøve å scrolle seg forbi 2-3 land. Spillet går relativt fint i slag, bare i campain det er helt grusomt. (Dårlige muligheter for å skru ned grafikken på campainmappet.)

 

Edit: Sorry for offtopic. Litt on-topic: Ai'en er ivertfall mye bedre på slagdelen enn den var i RTW.

Endret av DaWeed
Lenke til kommentar

Syns diplomatien har blitt en hel del bedre. Jeg skjønner faktisk hvorfor noen angriper meg, og at de blir sure hvis jeg tar over en merchant og assinater litt. Hvis jeg har passe store styrker og ikke gjøre noe slemt så blir jeg heller ikke angrepet da. Eneste kjipe er at, er man først blitt uenig med et annet land skal det mye til å få til en våpenvile. Uansett hvor lenge siden det er man var i nærheten av å sloss. Og et land vil hvertfall ikke ha våpenvile når du nettop har gitt grundig bank til de store hærene det har sendt mot deg.

 

Et land som er på vei nedover og merker kjøret du gir det, ber meg også om tilgivelse og våpenvile, gi meg penger, kart, tilogmed land. Hva som helst.

 

Det liker jeg.

 

På battle's har jeg opplevd mye rart. Fra hærer som bare står stille selv når du angreper, som bare egentlig flykter (uten å ha bestemt seg helt), til hærer som kjører på meg avansert flanke manøvrer og bevisste kirurgiske angrep mot generalen min. Men ai'n er veldig flink til å sende sin general inn i kampens hete, og jeg kjører jo alltid all min trykk på han. håper dette blir bedre.

Lenke til kommentar

jeg har slåss av og på med både danmark og frankrike og de har altid ville gå inn i våpenhvile når jeg har gitt den litt juling.

Jeg er også overasket over hvor gode hærene til Danmark var, i begynnelsen hadde alle hærer bare town watch og trodde dette skulle bli som rome med hærer bare laget av peasants. men nå har hærene skikklige tropper som armourd swordsmen og dismounted knights.

men de har ofte mangel på spearmen noe som gjør at jeg kan ri dem ned selv med svakt cav

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Personlig synes jeg at AI har forbedret seg på en rekke punkter.

 

Brytes en allianse gjøres det med bedre grunner enn i RTW, men at allianser likevel brytes for ofte og av den minste ting er ikke noe man kan skyve under teppet.

 

AI er blitt mye flinkere til å forsvare seg. Om AIn angriper er den fortsatt lett å slå, men personlig synes jeg at når jeg angriper er AI blitt mye bedre. Før kunne man enkelt sende kavaleri til flanken, men nå sender den enheter for å møte de og oppholder de, dermed har man kanskje ingen enheter å avse til flanking og man kan risikere at kavaleriet aldri rekker å flanke i tide, om de kommer fra de enhetene som angrep dem i første omgang. Det er også en rekke andre "kompliserte" manøvre jeg har sett at AI har gjort, og det har flere ganger hendt at de har komt seg bak mine rekker uten at jeg har merket noe, det gjorde jeg i RTW.

 

Kampanje AI er bedre, men det virker som om AI får en god del bonuser på høyere vanskelighetsgrader her. (uber merchants anyone?)

 

På kampanjekartet har den lært seg å lage flere enheter før den sender ut armeer på veiene. Problemet er bare at konsekvensen er at AI som regel tømmer byene/borgene.

 

AI er flinke til å assistere, om jeg angriper en by og de er undertallige, sender AI som regel en hær til å assistere. Og om en av mine hærer står i nærheten av dems hærer, og de vil angripe. Tar de som regel enda en hær fra en nær by eller annen nær plassering, plasserer den like ved siden av min hær for deretter å angripe med en annen hær. Også vennene dine sender deg oftere hærer til assistanse i slag nå (forutsatt at de selv har dårlig forhold til den nasjonen og den nasjonen synger på et av sine siste vers).

 

Enkelte eksempler jeg følte for å nevne.

Lenke til kommentar

Spilte med Turks istad. jeg ble angrepet av en hær med spearmans som hadde 1 stige for å komme seg inn over muren. når da alle disse spearmans skulle klatre opp denne stigen samtidig så ble det som skulle bli et morsomt slag en halvtimes nonstoplag som ble umulig å spille til.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...