Gå til innhold

Yrkedsforbud i DDR!


FenrisC0de

Anbefalte innlegg

Vel, jeg prøver febrilsk å finne informasjon om yrkedsforbud i DDR, og det eneste jeg finner er om Vest-Tyskland, men det var jo noe helt annet, der var det jo slik at personer med radikale synspunkter kunne bli nektet å jobbe i offentlig sektor, mens i DDR var det jo mye strengere.. Er det noen her som har noe kunnskap om temaet?

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er du på bærtur. Øst-Tyskland var DDR, Deutsche Democratize Republich, Vest-Tyskland og dagens Tyskland er BDR, BundesRepublich Deutschland.

7252291[/snapback]

Riktig det, bortsett fra at det skrives die Deutsche Demokratische Republik og die Bundesrepublik Deutschland. ;)

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar
Vel, jeg prøver febrilsk å finne informasjon om yrkedsforbud i DDR, og det eneste jeg finner er om Vest-Tyskland, men det var jo noe helt annet, der var det jo slik at personer med radikale synspunkter kunne bli nektet å jobbe i offentlig sektor, mens i DDR var det jo mye strengere.. Er det noen her som har noe kunnskap om temaet?

 

Tusen takk!

7252218[/snapback]

 

Så vidt jeg husker så var det sånn at de som utalte seg stygt om Sovjet eller var i en form for organisasjon mot Sovjet e.l.

Ikke fikk jobb i offentlig sektor og de private arbeidsgiverne som tok til seg slike arbeidere fikk en form for straff.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg meget sjelden har hørt om DDR-politikere som ble henrettet. Faktisk sjelden i post-Stalinistisk tid jeg har hørt om slikt i Sovjet.

 

Det er vel mer normalt med fengsel eller å miste verv dersom en var for frittalende. :)

 

Å være medlem av kommunistpartiene i østblokklandene var generelt sett en meget stor fordel, med rett til å handle i vestlige butikker, større fordeler når det kommer til bomuligheter og lettere for å få gode jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...