Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Operere skjeve hornhinner?


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har skjeve hornhinner jeg og, og vurderer lasik. Blir litt usikker påom det er lasik du mener når du sier at det blir synlig.

Mener du at du selv ser dårligere, så ja er det kan lett operes, likt som vanlig optisk korrigerende operasjoner.

Men pga din alder tviler jegpå at det er særlig lurt, du vokser enda og i likhet med resten av kroppen forandre synet og det vil være dumt å måtte foreta samme inngrepet senere, siden de kanskje vil fortsette å bli skjevere etter operasjonen.

Noen påstår faktisk at skjeve hornihinner kan i enkelte tilfeller gå tilbake etter puberteen også.

Lenke til kommentar

Du blander det å ha skjev hornhinne og det å være skjeløyd.

 

En skjeløyd person har problemer med musklene som styrer øyet

ikke fungerer slik de skal, dette kan korrigeres med en operasjon.

 

En person med skjev hornhinne har en brytningsfeil som gjør at lyset

reflekteres feil, det går ikke ann å se på en person om de har skjev hornhinne.

Lenke til kommentar
Ok, da beklager jeg, blander litt. Da er det skjeløyd jeg er. Hvordan foregår en slik operasjon? Koster det noe? Er det risikabelt?

7262604[/snapback]

jeg aner ikke pris eller noe sånt, men en kompis av meg ble opperert pga skjeløydhet.

Det var noe muskelgreier de måtte årne på, og de dreiv å skjerte på auge eplet hans.

Mere veit ikke jeg ;)

Lenke til kommentar
Du blander det å ha skjev hornhinne og det å være skjeløyd.

 

En skjeløyd person har problemer med musklene som styrer øyet

ikke fungerer slik de skal, dette kan korrigeres med en operasjon.

 

En person med skjev hornhinne har en brytningsfeil som gjør at lyset

reflekteres feil, det går ikke ann å se på en person om de har skjev hornhinne.

7259184[/snapback]

 

Og hva tror du skjer når lyset brytes feil? Jo, øyet vil automatisk posisjonere seg slik at lyset kommer inn der det skal, noe som fører til at det vil se ut som om øynene peker i forskjellig retninger.

 

Det er nok skjeve hornhinner du har, og dette kan korrigeres med laser. Hvis det er musklene i øyet som er problemet, blir det langt mer komplisert.

Lenke til kommentar
Ok, da beklager jeg, blander litt. Da er det skjeløyd jeg er. Hvordan foregår en slik operasjon? Koster det noe? Er det risikabelt?

7262604[/snapback]

 

Så lenge du er under 18 år får du en slik operasjon gratis av staten. Om du får det når du er over 18 vet jeg dessverre ikke.

 

Operasjonen foregår ved at man fysisk kutter av en muskel som kontrollerer øyet ditt, strammer den inn og syr den fast igjen.

 

Dette er en operasjon som er veldig smertefull og man må trene øyet lenge etter operasjonen. Men uansett er det verdt hvis man blir bedre.

 

Siden du ser skjeløyd må du trene øyet ditt mye. Trening foregår ved å ta en lapp over det øyet som er friskt, se masse på tv/ film, spille dataspill etc.

 

Hvis du er skjeløyd så er det egentlig rart at du ikke har fått hjelp for dette fra du var barn av. Søsteren min fikk sin første operasjon i 8 års alderen. Hun tok en til senere også på det andre øyet.

 

Problemet med skjeløydhet er at man ikke får noen hjelp i skolen eller i trygdesystemet.

 

Selv om foreldrene mine hadde en bunke skriv fra øyespesialister om at hun måtte bruke pc på skolen for å trene opp øyet sitt, fikk hun ikke dette.

Lenke til kommentar
Og hva tror du skjer når lyset brytes feil? Jo, øyet vil automatisk posisjonere seg slik at lyset kommer inn der det skal, noe som fører til at det vil se ut som om øynene peker i forskjellig retninger.

 

Det er nok skjeve hornhinner du har, og dette kan korrigeres med laser. Hvis det er musklene i øyet som er problemet, blir det langt mer komplisert.

7269846[/snapback]

 

Jeg håper for guds skyld at du ikke blir har planer om å bli optiker eller øyenlege for det du driver å forteller nå er tøv og du aner ikke hva du snakker om, ikke har du peiling på øyets anatomi heller. Jeg har selv skjeve hornhinner og vet meget godt hva det betyr og hvordan det påvirker synet mitt.

 

Skjeve hornhinner

 

Hva er egentlig astigmatisme?

 

Astigmatisme betyr at din hornhinne har en ujevn krumning av en eller annen type. Ujevnheten betyr at lysstrålene brytes i ulike lengder slik at de ikke treffer netthinnen på samme sted. Dermed oppnår man ikke et klart bilde.

 

Hvordan oppstår astigmatisme?

 

Stor astigmastisme er ofte arvelig sammen med andre synsfeil. Mindre astigmatisme utvikles ofte over tid gjennom at din hornhinne krummer seg litt og litt. De tusentalls av blink øyelokkene gjør hver dag, kan være en årsak.

 

Hvordan vet jeg at jeg har astigmatisme?

 

Tegn på astigmatisme er at du ser visse sider av et objekt som tåkete og at rette linjer oppleves bøyde. Har du en liten astigmatsime opplever du ofte at du har perfekt syn, men du føler du må anstrenge deg for å se klart i visse situasjoner. Over tid blir dine øyne trøtte, og du kan oppleve hodepine.

 

Hvordan korrigerer man astigmatisme?

 

Astigmatisme korrigeres enkelt med brilleglass, såkalte cylinderglass eller kontaktlinser. Glassene slipes slik at de kompenserer for ujevnhetene på hornhinnen din og bryter lysstrålene til ett og samme sted. Men ettersom astigmatisme ofte hører sammen med en annen synsfeil, for eksempel nærsynthet og langsynthet, korrigerer brilleglassene også andre feil.

 

 

Et øye med skjev hornhinne (Astigmatisme)

pub_illu_astigmatism2.gif

 

Et friskt øye

pub_illu_astigmatism1.gif

 

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Og hva tror du skjer når lyset brytes feil? Jo, øyet vil automatisk posisjonere seg slik at lyset kommer inn der det skal, noe som fører til at det vil se ut som om øynene peker i forskjellig retninger.

 

Det er nok skjeve hornhinner du har, og dette kan korrigeres med laser. Hvis det er musklene i øyet som er problemet, blir det langt mer komplisert.

7269846[/snapback]

 

Jeg håper for guds skyld at du ikke blir har planer om å bli optiker eller øyenlege for det du driver å forteller nå er tøv og du aner ikke hva du snakker om, ikke har du peiling på øyets anatomi heller. Jeg har selv skjeve hornhinner og vet meget godt hva det betyr og hvordan det påvirker synet mitt.

 

 

Jeg har ikke sagt et pip om hvordan det påvirker synet ditt, jeg snakker om hvordan det kan få øynene til å skjele, og det er heller ingen vits å ta den tonen der. Enten du vil eller ikke så er skjeve hornhinner den vanligste årsaken til skjeling. Man vil ikke skjele hvis man har en mild form for astigmatisme, men det er ikke det vi snakker om, for i OP sitt tilfelle så skjeler han faktisk.

Jeg har også skjeve hornhinner, men det korrigeres av linsene mine. Så fort jeg tar de av begynner jeg å skjele med en gang.

Når det er musklene som skaper problemene, vil det påvirke synet såpass (man har f.eks. svært store problemer med å fokusere og/eller dobbeltsyn) at han sansynligvis ville ha tatt turen til øyenlegen/optikern for lenge siden. Det oppdages som oftest i veldig ung alder.

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om hva jeg vil, dette handler om fakta og du blir ikke skjeløyd av å ha skjeve hornhinner, så når du regelrett kommer å sprer desinformasjon så har jeg all rett til å si ifra om det, det tross alt folks helse det er snakk om. Det er 2 ting som kan få øyet til å skjele: hjernerelaterte problemer og problemer med selve øyemuskelen(e) At du skjeler når du tar av deg linsene kommer mest sansynlig av at du faktisk er skjeløyd men er såpass mildt rammet at du greier

å overstyre det når du har noe å fokusere på, jeg kjenner flere folk med mild skjeløydhet som har det slik.

 

 

Og hva tror du skjer når lyset brytes feil? Jo, øyet vil automatisk posisjonere seg slik at lyset kommer inn der det skal, noe som fører til at det vil se ut som om øynene peker i forskjellig retninger.

7269846[/snapback]

 

Hornhinna og det indre øyet kan ikke bevege seg uavhengig av hverandre, noe som gjør forklaringen din faller på sin egen urimelighet, der øyet snur følger linsa og hornhinna med. De er kun enkelte insekter som kan bevege på det indre øyet men det er fordi de ikke kan bevege på den yttre delen av øyet siden det er en fast linse.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Ja du kan både ha skjeve hornhinner og være skjeløyd på en og samme gang, men har du ikke vært til kontroll hos en optiker før? Skjeve hornhinner må du til en optiker for å få påvist i motsettning til skjeløydhet som alle rundt deg kan se uten å måtte inneha noen ekspertise.

7271292[/snapback]

Det fins tester på internett som vil gi deg en veldig god pekepin på om du har skjeve horhinner. Klarte ikke å finne en i farten, men har tatt en selv for en stund siden.

Lenke til kommentar
Dette handler ikke om hva jeg vil, dette handler om fakta og du blir ikke skjeløyd av å ha skjeve hornhinner, så når du regelrett kommer å sprer desinformasjon så har jeg all rett til å si ifra om det, det tross alt folks helse det er snakk om. Det er 2 ting som kan få øyet til å skjele: hjernerelaterte problemer og problemer med  selve øyemuskelen(e) At du skjeler når du tar av deg linsene kommer mest sansynlig av at du faktisk er skjeløyd men er såpass mildt rammet at du greier

å overstyre det når du har noe å fokusere på, jeg kjenner flere folk med mild skjeløydhet som har det slik.

 

 

Og hva tror du skjer når lyset brytes feil? Jo, øyet vil automatisk posisjonere seg slik at lyset kommer inn der det skal, noe som fører til at det vil se ut som om øynene peker i forskjellig retninger.

7269846[/snapback]

 

Hornhinna og det indre øyet kan ikke bevege seg uavhengig av hverandre, noe som gjør forklaringen din faller på sin egen urimelighet, der øyet snur følger linsa og hornhinna med. De er kun enkelte insekter som kan bevege på det indre øyet men det er fordi de ikke kan bevege på den yttre delen av øyet siden det er en fast linse.

7273354[/snapback]

 

http://www.med.umich.edu/1libr/aha/aha_astig_oph.htm:

 

Symptoms include squinting, occasional headaches and eye strain. In most cases, astigmatism is accompanied by myopia or hyperopia.

 

 

http://www.med.umich.edu/1libr/aha/aha_astig_oph.htm:

 

Astigmatism is a common problem. Many people have astigmatism that is so slight that it does not interfere with their vision. People with more astigmatism may squint to try to bring objects into focus. Squinting does not hurt your eyes, but it may lead to headaches.

 

http://www.kellogg.umich.edu/patientcare/c...tigmatism.html:

 

Symptoms

 

Distortion or blurring of images at all distances

Headache and fatigue

Squinting and eye discomfort or irritation

 

 

 

Grunnen til at øyet possisjonerer seg i en feil stilling er for å få den delen av lyset som fokuseres på til å treffe hornhinnen på et område som ikke er uregelmessig.

 

Edit: Jøss, hva skjer med disse quote-tagene?

Endret av Femur
Lenke til kommentar

Squinting betyr å myse med øynene, alså det samme du gjør når du ser direkte i sola uten solbriller eller lår du prøver å lese noe uten briller, og såvid jeg vet så blir en ikke seende ut som en kamelon av å myse med øynene.

Jeg synes det er veldig dumt av deg å ødelegge denne tråden i et dårlig forsøk på å redde æra di. Du forvirrer trådstarter med direkte feilinformasjon, du har brutt flere av rettningslinjene om generellt oppførsel i forumet og skaper dårlig stemning.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en operasjon for skjeve hornhinner og en liten synsfeil (nærsynhet) i 2000 tror jeg det var, lasik.

 

Gikk fint og smertefritt, og jeg har vel 0,1 i skjevet nå eller lignende (begge øger),og er heller ikke nærsynt, er dog blitt litt langsynt :p

 

Eneste "negative" er litt redusert nattesyn, og ikke 100% begeistra for skikkelig skarp sollys lenger :)

Lenke til kommentar
Squinting betyr å myse med øynene, alså det samme du gjør når du ser direkte i sola uten solbriller eller lår du prøver å lese noe uten briller, og såvid jeg vet så blir en ikke seende ut som en kamelon av å myse med øynene.

Jeg synes det er veldig dumt av deg å ødelegge denne tråden i et dårlig forsøk på å redde æra di. Du forvirrer trådstarter med direkte feilinformasjon, du har brutt flere av rettningslinjene om generellt oppførsel i forumet og skaper dårlig stemning.

7275156[/snapback]

 

Nå forstår jeg ærlig talt ikke hva du prøver på,

 

For det første:

 

Sitat hentet fra Stedman's Medical Dictionary

Squint; 1. SYN Strabismus. A manifest lack of parallelism of the visual axis of the eyes. 2. To suffer from strabismus.

 

For det andre synes jeg det er utrolig unødvendig av deg å komme med slike barnslige kommentarer og antakelser. Jeg har ikke kommet med noe feilinformasjon her, og ikke har jeg brutt noen retningslinjer heller.

Hvis du har tenkt til å angripe meg igjen, synes jeg du skal være så snill å holde deg for god til slike usakligheter.

Lenke til kommentar

Du gjør narr av deg selv nå...

 

Strabismus, also known as "heterotropia", "squint", "crossed eye", "cockeyed', "wandering eye", or "wall eyed", is a condition in which the eyes are not properly aligned with each other.[1] It typically involves a lack of coordination between the extraocular muscles which prevents bringing the gaze of each eye to the same point in space, preventing proper binocular vision, which may adversely affect depth perception. Strabismus can be either a disorder of the brain coordinating the eyes, or a disorder of one or more muscles, as in any process that causes a dysfunction of the usual direction and power of the muscle or muscles.

 

"Squint" er kun et av mange kallenavn for Strabismus og har ingenting med Squinting å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...